Jump to content

Denniksen "ajettava laite" Vol. 3, VW Typ 181 -74 Kurierwagen, suomi-auto


Recommended Posts

Posted (edited)

Kuten monessa asiassa ja myös volkkariharrastuksessa asiat ei mene aina kuten suunniteltu, ostin jo viime vuonna toisen Bundeswehrin (saksan armeijan) ylijäämä sotamallin -75 181:sen jota piti alkaa tekemään, siitä tarinaa täällä -> Denniksen "ajettava laite" Vol. 2, VW Typ 181 -75 Kurierwagen

 

Nyt tuli tilaisuus ostaa parempikuntoinen -74 aihio, tämä jo IRS takajousituksella joka tuli 3/-73

 

Tämä myös NATO standardin mukainen sotamallin laite

 

Huomioini kiinnittyi heti muutmamaan erikoisuuteen:

-tuulilasin -70 luvun suomalaiseen verotarraan

-VW roiskeläpät mitä en ole aiemmin nähnyt näissä

-kulunut alkuperäinen tehdasmaali, ei mitään armeijan maastomaalauksia yms mitä usein vanhoissa lähinnä saksan armeijan ylijäämä autoissa, toki näitä on ollut muutamassa muussakin NATO maassa mutta aika samoja kohtaloita sielläkin

 

Paperit ei löytynyt ihan heti joten loput oli pieni arvaus ja moottori oli purettu, syytä en tiedä, moottori oli kuitenkin autolle oikeanmallinen sotamallin 1600 moottori AL koodilla

 

Here we go again

 

 

IMG_9293.jpg

IMG_9177.jpg

IMG_9182.jpg

IMG_9185.jpg

IMG_9184.jpg

IMG_9183.jpg

IMG_9181.jpg

Edited by Dennis
  • Like 6
  • Dennis changed the title to Denniksen "ajettava laite" Vol. 3, VW Typ 181 -74 Kurierwagen
Posted (edited)

Etuluukussa ja takaovissa näkyy liimajäljet isoista pyöreistä noin 30-40 cm halk. VW tarroista, näkyy myös ketjun ensimmäisessä kuvassa

 

Kummallakin puolella näkyy myös liimajäljet MAINOSTOIMISTO VIISARI OY ROVANIEMI

 

Kun paperit löytyi selvisi että auto on ensirekisteröity suomeen Helsingin AEE-xxx kilpiin 18.12.1974, vahva epäily että suomi-auto mutta toki se on voinut tulla muita reittejä pitkin vaikka harvemmin tuohon aikaan tuli jälkituonteja

 

Vuonna 1975 siihen on vaihtunut lapin läänen kilvet LBA-xxx, tähän aikaan ei enää tarvinnut vaihtaa kilvet läänien mukaan mutta ehkä Rovaniemellä ei ole ollut kovin suosittua ajaa stadin kilvillä

 

Auto viimeksi katsastettu kesällä -78, leima on loppunut 31.12.1978 ja poistettu rekisteristä 1980

 

Mittarissa 91 tkm joten hyvin on tahkottu tällaisella "teltalla" kilometrejä viidessä vuodessa, moottori näyttää ehjältä mutta kuluneelta ja se saattaa ola miksi auto on jäänyt seisomaan ja moottori on purettu = moottori loppuunkulunut ja vaatinut kunnostusta mitä ei ole koskaan toteutunut

 

Viimeinen omistaja joka on ajanut autolla 1977...1978 on asunut silloin Kirkkonummella missä minäkin olen syntynyt ja asunut koko elämäni poislukien, mielenkintoista...

Edited by Dennis
  • Like 3
Posted (edited)

Tämän auton historiasta omassa kotikunnassa herätti mieleen yhden valokuvan minkä olin löytänyt Kirkkonummen kotiseutuyhdistyksen facebook sivuilta vuonna 2019

 

En tiennyt kenen auto se oli silloin enkä tiennyt että auto on enää olemassa, tallensin vaan kuvan koska siinä oli 181nen Kirkkonummella

 

Takana alempana torin laidalla oleva vaaleampi Varubodenin rakennus missä oli ravintola Varella paloi vuonna 1982, sopii hyvin kun autosta on loppunut leima 1978 vuoden lopussa

 

SF merkki ja kromirinkula vasemman takavalon ympärillä vahvisti jo asian ennen kun rekisterinumero selvisi

 

Onhan se sama auto joka on nyt omassa tallissa :)

 

 

VW 181 LBA-539.jpg

 

IMG_9179.jpg

Edited by Dennis
  • Like 11
Posted (edited)

Kun vihdoin sain syntymätodistuksen varmistui:

-kyseessä on tosiaan suomi auto joka on valmistunut 19.12-73 ja toimitettu 20.12.-73 kohti suomea (Bestimmungsland Finnland). Tämä on kiinnostavaa koska 181 ei ollut virallisesti suomen tuontiohjelmassa ja tosi kallis, oli suurinpiirtein avokuplan hinnoissa ja vielä tilattu armeija/nato mallisena

-moottori on auton tehdasasenteinen moottori = "matching numbers" (tosin palasina)

 

 

Zertifikat

über den Auslieferungsstatus Ihres

Volkswagen Mehrzweckfahrzeug Typ 181 | Modelljahr 1974

Ausgestellt für

Dennis

Typ / Modell

181151

Fahrzeugidentifikationsnummer

 184xxxxxxx

Motor

AL / 4-Zylinder 1.6 Liter / 35 kW (48 PS)

Motornummer ab Werk

AL 004 xxx

Getriebe

4-Gang Schaltgetriebe

Lackierung

L319 / Oliv

Dachfarbe

V5 / Oliv

Innenausstattung

59 / Oliv, Kunstleder

Produktionsdatum

19. Dezember 1973

Auslieferungsdatum

20. Dezember 1973

Bestimmungsland

Finnland

 

Individualausstattung

M008 ohne Batterie

M101 Geländegürtelreifen mit Schlauch, Militärprofil

M165 lackierte anstelle verchromter Teile

M220 Sperrdifferential hinten

 

 

Lisävarusteena m.m. lukkoperä joka on harvinainen varuste, jopa saksan armeija ei ottanut sitä kovin yleisesti koska se oli niin kallis, laatikko on toisiaan AW koodilla joka on lukollinen, ilman lukkoa on AV. Saksan armeijan vanhoissa autoissa on omat vaihteistokoodit koska niissä on pienepi perävälitys ja isompi nelonen jolla on saaatu aikaiseksi pienemmät 1,2 ja 3 vaihteet ja nelonen pysyy ennallaan

 

Toinen erikoinen lisävaruste on Continentalin "maastomalliset renkaat sisärenkaalla, armeija kuviolla", en ole koskaan edes nähnyt sellaiset 14" koossa

 

-40 luvun sotavolkkareissa on vastaavalla kuviolla 16", tässä on varapyöränä käyttämätön rengas jota pääsee ihmettelmään, saksan armeijan vanhoissa ei ole juurikaan näkynyt niitä eikä siinä minun toisessa -75ssa ole kun M+S renkaat ollut tehtaalta

 

 

IMG_9575.jpg

IMG_9577.jpg

IMG_9576.jpg

Edited by Dennis
  • Like 8
  • Confused 1
  • Dennis changed the title to Denniksen "ajettava laite" Vol. 3, VW Typ 181 -74 Kurierwagen, suomi-auto
Posted (edited)
14 hours ago, Kurre said:

Nyt on räyhä rengas

 


Näin on, näitä ei saa uustuotantoa, laitoin tästä renkaasta kuvaa faceen johonkin eurooppalaiseen 181 ryhmään ja siellä kerrottiin että tästä oli tehty repro satsi joskus aikanaan jossain ranskalaisella rengastehtaalla mutta eivät ole saaneet tekemään uutta satsia

Edited by Dennis
Posted (edited)

Ja pitihän tätäkin pestä noin 45 vuoden seisonnan jälkeen jotta tietää mitä on tullut hankittua, alkaa jo minulla kuulumaan perinteisiin kun ostan jonkun projektin niin pesen sitä joka puolelta, kivempi puuhastella kun ei ole likaista joka paikassa eikä hiekkaa silmissä

 

Tämä laitos on parempi kun osasin odotta, tässä on tullut skeptiseksi 38 vuoden volkkariharrastuksen jälkeen 😅  ja ylipäätänsä nämä -70 luvun volkkarit ovat kovia ruostumaan, lisäksi 181:sen kotelorakenteet helmoissa ruostuu hyvin

 

Akun pohja on puhki mutta se nyt näkyi jo ennen pesua kun peruskallio näkyi auton sisätä, muuten melko kovapeltinen

 

IMG_9644.jpg

IMG_9643.jpg

IMG_9645.jpg

IMG_9646.jpg

IMG_9647.jpg

IMG_9648.jpg

IMG_9649.jpg

IMG_9650.jpg

IMG_9651.jpg

IMG_9652.jpg

IMG_9653.jpg

Edited by Dennis
  • Like 9
Posted (edited)

Jo silloin kun omistin enismmäisen 181sen yli 10 vuotta sitten kiinnosti 181sen historia suomessa, useasta paikasta olen kuullut että niitä olisi muutama kappale uutena tullut suomeen, lähinnä kait testikäyttöön

 

VW yritti myydä niitä SA:lle joka ei kiinnostunut, taisi olla nelivedon puute ja hinta esteenä kun suomeen tuli vaikka kuinka paljon nelivetoisia UAZeja idästä ja ilmeisen edullisesti

 

Ennen kun ostin tämän auton olin törmännyt tähän kuvaan facebookissa joka on leikattu (kuvattu) jostain suomlaisesta autolehdestä, en vaan tiennyt mistä lehdestä ja milloin, tämä kuitenkin vahvisti että aihetta on käsitelty jossain suomalaisessa autolehdessä

 

Kuvasta näkyy sen lisäks iettä on military malli:

-auto on uudemmilla etulookareilla jossa isompi vilkun paikka jotka tuli joskus noin -72 / -73 (tuli todennäköisesti USA vilkkuja varten)

-14" vanteet jotka tuli tietääkseni 3/-73 kun tuli IRS takajousitus

-ilmeisesti tuo "military" kuvio renkaissa kuten minun autossa

-autossa SA tunnus 979

-kuvan auto on viimeistä sukupolvea 181stä kun minunkin auto

 

 

IMG_6067.1 VM 12_77.jpg

Edited by Dennis
Posted

Wikipedia tietää, että Holger Eklund oli kuvaajana Moottoriurheilu nimisessä lehdessä, jota julkaistiin ilmeisesti vuoteen 1975 asti.

Posted

Eikös tuo nyt jo kuvan nimenkin perusteella ole selkeää, että mistä lehdestä, vai oliko se jo tiedossa? Vauhdin Maailma vuodelta -77

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted (edited)

 

1 hour ago, Virtanen said:

Wikipedia tietää, että Holger Eklund oli kuvaajana Moottoriurheilu nimisessä lehdessä, jota julkaistiin ilmeisesti vuoteen 1975 asti.

 

Joo yhtä pitkälle minä myös pääsin nimen perusteella mutta en päässyt pidemmälle

Edited by Dennis
Posted (edited)
19 minutes ago, metake said:

Eikös tuo nyt jo kuvan nimenkin perusteella ole selkeää, että mistä lehdestä, vai oliko se jo tiedossa? Vauhdin Maailma vuodelta -77

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

 

Åke menee nyt vähän asioiden edellä ennen kun ehdin jatkaa tarinaa, minä itse tallensin sen tuolla nimellä kun asia selvisi ;)

Edited by Dennis
Posted
 
Åke menee nyt vähän asioiden edellä ennen kun ehdin jatkaa tarinaa, minä itse tallensin sen tuolla nimellä kun asia selvisi ;)
No ihmettelinkin että mikä tässä on epäselvää

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • Haha 1
Posted (edited)

Tosiaan usean kuukauden etsinnän jälkeen internetin ihmeellisessä maailmassa (aina välillä kun asia tuli mieleen) lähinnä facebookissa aikamoisella salapoliisityöllä sain vainua että se olisi Vauhdin Maailma 12/-77

 

Satuin löytämään sen lehden huuto.netistä ja eikun ostamaan ja toivomaan että osui oikein, ja niin se osui

Tästä selviää:

-artikkelin auto on lahjoitettu Wihurin toimesta SA:lle elokuussa -77 ja on valmistettu Meksikossa (-77 näitä tehtiin vielä saksassa ja -78 muutama kymmenen)

-artikkelissa lukee että tiettävästi tuotu aiemmin ainoastaan 1 kpl kolmisen vuotta sitten, auto lienee yhden mainostoimiston omistuksessa joka se on pakko olla minun auto ja asiaa vahvistaa se että autoni kyljessä näkyy teipin jäljet MAINOSTOIMISTO VIISARI OY ROVANIEMI

 

Eli kaiken järjen mukaan näitä on tullut Wihurin kautta 2 kpl, yksi -74 joka on minun ja yksi -77 joka on lahjoitettu SA:lle, eli minun on todennäköisest ainut saksassa valmistettu uutena suomessa myyty 181 ja myös ainut myyty 181 koska toinen on lahjoitettu SAlle

 

Miksi minun on ylipäätänsä tuotu olisi kiva tietää, todennäköisesti esittelykäyttöön ja on todennäköisesti käynyt testikäytössä SA:lla kun se on tilattu NATO mallisena eikä siviili mallisena, vielä lisävarusteena lukkoperä

 

Esittelykäyttöä puoltaa myös se kun se on rekisteröity vasta vuoden ikäisenä joulukuussa -74, auto on valmistettu joulukuussa -73 ja toimitettu heti suomeen joten se on tullut suomeen vuodenvaihteessa -73/-74

 

IMG_0564.jpeg

IMG_0565.jpeg

IMG_0567.jpeg

IMG_0568.jpeg

Edited by Dennis

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...