Guest Hannu Mattila Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Nyt alkaa mennä oma sormi jo suuhun, kun kolmospytty on pimeenä. Tähän mennessä tapahtunut: Viimeksi kun autolla on ajettu, ilmeni käyntihäiriöitä tulpan kastumisen muodossa (kolmosen), eli ei ollu kipinöinyt. Kansi vaihdettiin viime viikolla, koska oli pahasti halki ja vuoti paineita tulpanreijästä pihalle (meinasin käyntihäiriöiden johtuvan siitä). Samalla tein normihuollon, eli tulpat, johdot, kärjet, venansäätö jne. Peli käyntiin ja kolmonen edelleen pimeenä. Kannen vaihdon yhteydessä vetäsin sylinteriputken pois ja tarkastelin silmämääräisesti paikat, enkä havainnut mitään normaalista poikkeavaa. Mäntä ja renkaat ok, mutta luonnollisesti normaalia kulumaa. Puristussuhde on sama kuin ennenkin, puristuspaineita en jaksanu viimeyönä enää mitata.(teen sen tänään tai huomenna) Jakajana on Boschin 009, joka ei ehkä ole paras vaihtoehto vakiolle 1641 koneelle, mutten usko että siitä johtuu tämä. Mistä siis haetaan vikaa, kun mäntä liikku, venttiilit aukee ja menee kiinnikin, kipinää tulee ja imusarjakin on paikallaan, mutta ei pelaa ei. Tulpanjohtojen järjestyskin tuli mieleen: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4479-009-jakaja-ja-tulpanjohdot/ muttei tuostakaan tainnut syytä löytyä. Voiko siis olla, että esim. männänrenkaat on tullu tiensä päähän, juuri tuolla kolmosessa, jolloin ohivuoto on sitä luokkaa, ettei sen takia pelaa. Kone ei kyllä mitenkään normaalia enempää huohota.. Auttakee, antakaa ees vinkkejä. Quote Link to comment
NO H2O Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 No minä ainakin olen ymmärtänyt että normaali palotapahtuma viimein "tiivistää" männän, renkaat ja sylinterin. Itse olen ainakin huomannut sen että kipinättömän koneen pyörittäminen aiheuttaa sen että öljyn joukkoon sekoittuu bensaa... Vaihtaisin sinuna toimivasta pytystä tulpan ja johdon kolmoseen. Esim. tulppa voi olla sökö vaikka kipinää lyökin ja niin ikään johto voi olla sökö vaikka se edellä mainitunlaisen tulpan perässä onkin... Quote Link to comment
nalleolut Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 huonot johdot tappaa tulpan kolmella startilla =kokemusta on. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Kokeilin tuon, plus että ovat uusia molemmat, tulppa sekä johto. Quote Link to comment
NO H2O Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Hanki kuitenkin vielä varmuuden vuoksi uudet tulpat ja kokeile niillä... Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Siis kokeilin tuon niin, että vaihdoin kolmosen ja nelosen tulpat ja johdot keskenään, nelosessa toimii se kolmosen "pimee" tulppa, kolmosessa ei toimi se nelosen ehjä. Quote Link to comment
NO H2O Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 No mites kolmosen puristukset? Kuplan konehan toimii kuten kello kunhan se vain saa bensaa ja kipinää oikeaan aikaan... Quote Link to comment
-tipi- Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Tuleeko kolmoselle kipinä? Ootko koittanu irto tulpalla? Onko virranjakajan kansi ehjä kolmosen osalta? Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Tuleeko kolmoselle kipinä? Ootko koittanu irto tulpalla? Onko virranjakajan kansi ehjä kolmosen osalta? Tulee, olen ja pitäis olla. Tarttee toi kansi kattoo, uudenkarhee sekin on muttei vielä tähän hätään ole vaihdettu. Puristukset pääsen mittaa illemmalla, tai viimeistään huomenna, kun meen tallille. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Kuplan konehan toimii kuten kello kunhan se vain saa bensaa ja kipinää oikeaan aikaan... Sehän tässä mättääkin, että mikä multa jää kokoajan huomaamatta. Quote Link to comment
Marko Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Sehän tässä mättääkin, että mikä multa jää kokoajan huomaamatta. Klassinen lukihäiriö sytytysjärjestyksessä. Oliko 1-4-3-2 vai 1-3-4-2 ei oo yks eikä kaks kertaa kun tuo on pielessä. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 8, 2007 Share Posted May 8, 2007 Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä. Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti. Quote Link to comment
NO H2O Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä. Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti. Ei varmasti käy jos jakajan ajoitus heittaa 180astetta... Vaikka johdot olisivat mitenpäin hyvänsä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä. Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti. Ei varmasti käy jos jakajan ajoitus heittaa 180astetta... Vaikka johdot olisivat mitenpäin hyvänsä. Aivan varmasti käy. Kokeiltu on... Ei tosin jaksa vetää... Tyhjäkäynnillä ei olis huomannu että kävis mitenkään huonosti.. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä. Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti. Ei varmasti käy jos jakajan ajoitus heittaa 180astetta... Vaikka johdot olisivat mitenpäin hyvänsä. Aivan varmasti käy. Kokeiltu on... Ei tosin jaksa vetää... Tyhjäkäynnillä ei olis huomannu että kävis mitenkään huonosti.. Juurikin näin, käyntiin lähtee hieman huonommin mutta tyhjää käy ihan ookoo kunnes yrittää lähteä liikkeelle ja vedättää. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Noniin, jakaja oli oikein, kuten myös tulpanjohdot, ykkösen johtokin lähti siitä merkin kohdalta, venttiilitkin taas säädetty, puristukset oli 100-170 PSI:n välillä kolmosen ollessa toiseksi paras.. Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 No nyt on kolmonen ja nelonen pois pelistä.. Vielä vaan käy kumminkin.. Quote Link to comment
nalleolut Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 mie oon nähnyt ku kuplan kone lyötiin tulille yhdellä pytyllä. onko varmasti johdot oikein? entäs johdot varmasti kunnossa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Tässä taas vaihteeks tämä järjestys muistin virkistykseksi. :) Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 No niin, nyt toimii, kauan sitä saikin hakea. Koneeseen siis vaihdettiin kansi, koska vanha oli halki. Tätä "uutta" kantta oli laskettu niin paljon, että siitä oli yksi jäähdytysripa poistettu. Tämä kompensoitiin laittamalla prikat pyttyjen alle. Ei tullut siinä vaiheessa mieleen seuraava: imusarja ei enää käynytkään paikalleen, eli se keskiputki oli liian pitkä, ja imari jäi sisäreunastaan auki (juuri siis tämä 3 ja 4 sylinterin). Tätä en asentaessa hokannut, koska ne imusarjan kumiholkit oli paikallaan. Eli syynä oli järkyttävä imuvuoto.. Tästähän se ajatus sitten lähti:pölhölän linkki Juurikin tuota Kristianin sytytysjärjestyskuvaa etsiessäni päädyin tuohon linkkiin.. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Miten muistelen et 009 ois piuhojen paikat käännetty 180° vakiojakajaan verrattuna? Quote Link to comment
Guest Hannu Mattila Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 Miten muistelen et 009 ois piuhojen paikat käännetty 180° vakiojakajaan verrattuna? Eli? Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 "How to rebuild your Volkswagen aircooled engine" kirjan mukaan T-1 koneilla sekä T-2:silla on kuten minä piirsin tuolla kuvalla. T-3:silla on 180 astetta käännetty. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted May 9, 2007 Share Posted May 9, 2007 lienee samasta opuksesta joskus piirrelty kuva Quote Link to comment
-tipi- Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 ELI: vaikka jakajan käyttöakselin lovi on kuten Raggaren kuvassa typ1. 009:ssä pyörijän lovi akselilla oli 180° eri suunnassa kuin alipainesäätöisessä jakajassa. Vuosi sitten keväällä taisin noita vaihdella ees taas kaverin sontsan koneeseen, niin piti aina heittää sytkäpiuhat puoli kierrosta erikohtaan. Muuten kävi aika heikosti. -tipi- Quote Link to comment
nalleolut Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 eli kun akseli on tuossa asennossa on ykkönen kohdallaan tai 180astetta pielessä? Quote Link to comment
Guest Posted May 16, 2007 Share Posted May 16, 2007 Tuosta edellä olevasta kuvasta voisin päätellä, että jakajan akelin pitää olla tasan poikittain lohkon saumaan nähden. Käsitinköhän asian oikein? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.