Jump to content

Mistäs aletaan vikaa hakea?


Guest Hannu Mattila

Recommended Posts

Guest Hannu Mattila

Nyt alkaa mennä oma sormi jo suuhun, kun kolmospytty on pimeenä.

 

Tähän mennessä tapahtunut:

Viimeksi kun autolla on ajettu, ilmeni käyntihäiriöitä tulpan kastumisen muodossa (kolmosen), eli ei ollu kipinöinyt.

Kansi vaihdettiin viime viikolla, koska oli pahasti halki ja vuoti paineita tulpanreijästä pihalle (meinasin käyntihäiriöiden johtuvan siitä). Samalla tein normihuollon, eli tulpat, johdot, kärjet, venansäätö jne.

Peli käyntiin ja kolmonen edelleen pimeenä.

 

Kannen vaihdon yhteydessä vetäsin sylinteriputken pois ja tarkastelin silmämääräisesti paikat, enkä havainnut mitään normaalista poikkeavaa. Mäntä ja renkaat ok, mutta luonnollisesti normaalia kulumaa.

 

Puristussuhde on sama kuin ennenkin, puristuspaineita en jaksanu viimeyönä enää mitata.(teen sen tänään tai huomenna)

 

Jakajana on Boschin 009, joka ei ehkä ole paras vaihtoehto vakiolle 1641 koneelle, mutten usko että siitä johtuu tämä.

 

Mistä siis haetaan vikaa, kun mäntä liikku, venttiilit aukee ja menee kiinnikin, kipinää tulee ja imusarjakin on paikallaan, mutta ei pelaa ei.

 

Tulpanjohtojen järjestyskin tuli mieleen:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4479-009-jakaja-ja-tulpanjohdot/

muttei tuostakaan tainnut syytä löytyä.

 

Voiko siis olla, että esim. männänrenkaat on tullu tiensä päähän, juuri tuolla kolmosessa, jolloin ohivuoto on sitä luokkaa, ettei sen takia pelaa. Kone ei kyllä mitenkään normaalia enempää huohota..

 

Auttakee, antakaa ees vinkkejä.

Link to comment

No minä ainakin olen ymmärtänyt että normaali palotapahtuma viimein "tiivistää" männän, renkaat ja sylinterin.

 

Itse olen ainakin huomannut sen että kipinättömän koneen pyörittäminen aiheuttaa sen että öljyn joukkoon sekoittuu bensaa...

 

Vaihtaisin sinuna toimivasta pytystä tulpan ja johdon kolmoseen.

 

Esim. tulppa voi olla sökö vaikka kipinää lyökin ja niin ikään johto voi olla sökö vaikka se edellä mainitunlaisen tulpan perässä onkin...

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Siis kokeilin tuon niin, että vaihdoin kolmosen ja nelosen tulpat ja johdot keskenään, nelosessa toimii se kolmosen "pimee" tulppa, kolmosessa ei toimi se nelosen ehjä.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Tuleeko kolmoselle kipinä? Ootko koittanu irto tulpalla? Onko virranjakajan kansi ehjä kolmosen osalta?

Tulee, olen ja pitäis olla. Tarttee toi kansi kattoo, uudenkarhee sekin on muttei vielä tähän hätään ole vaihdettu.

 

Puristukset pääsen mittaa illemmalla, tai viimeistään huomenna, kun meen tallille.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Kuplan konehan toimii kuten kello kunhan se vain saa bensaa ja kipinää oikeaan aikaan...

Sehän tässä mättääkin, että mikä multa jää kokoajan huomaamatta.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä.

 

Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti.

Link to comment
Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä.

 

Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti.

 

Ei varmasti käy jos jakajan ajoitus heittaa 180astetta... Vaikka johdot olisivat mitenpäin hyvänsä.

Link to comment
Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä.

 

Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti.

 

Ei varmasti käy jos jakajan ajoitus heittaa 180astetta... Vaikka johdot olisivat mitenpäin hyvänsä.

 

Aivan varmasti käy. Kokeiltu on... Ei tosin jaksa vetää... Tyhjäkäynnillä ei olis huomannu että kävis mitenkään huonosti..

Link to comment
Toikin on mielestäni jo tarkastettu, kun olen tuo kerran jo tehny :) Mahdollinen kyllä.

 

Voiko muuten jakajan laittaa, tai siis sytytysjärjestyksen niinkuin puoli kierrosta pieleen, että kone käy, mutta huonosti.

 

Ei varmasti käy jos jakajan ajoitus heittaa 180astetta... Vaikka johdot olisivat mitenpäin hyvänsä.

 

Aivan varmasti käy. Kokeiltu on... Ei tosin jaksa vetää... Tyhjäkäynnillä ei olis huomannu että kävis mitenkään huonosti..

 

Juurikin näin, käyntiin lähtee hieman huonommin mutta tyhjää käy ihan ookoo kunnes yrittää lähteä liikkeelle ja vedättää.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Noniin, jakaja oli oikein, kuten myös tulpanjohdot, ykkösen johtokin lähti siitä merkin kohdalta, venttiilitkin taas säädetty, puristukset oli 100-170 PSI:n välillä kolmosen ollessa toiseksi paras..

Link to comment
Guest Hannu Mattila

No niin, nyt toimii, kauan sitä saikin hakea.

 

Koneeseen siis vaihdettiin kansi, koska vanha oli halki.

Tätä "uutta" kantta oli laskettu niin paljon, että siitä oli yksi jäähdytysripa poistettu.

Tämä kompensoitiin laittamalla prikat pyttyjen alle.

Ei tullut siinä vaiheessa mieleen seuraava: imusarja ei enää käynytkään paikalleen, eli se keskiputki oli liian pitkä, ja imari jäi sisäreunastaan auki (juuri siis tämä 3 ja 4 sylinterin). Tätä en asentaessa hokannut, koska ne imusarjan kumiholkit oli paikallaan.

Eli syynä oli järkyttävä imuvuoto..

 

Tästähän se ajatus sitten lähti:pölhölän linkki

 

Juurikin tuota Kristianin sytytysjärjestyskuvaa etsiessäni päädyin tuohon linkkiin..

Link to comment

ELI: vaikka jakajan käyttöakselin lovi on kuten Raggaren kuvassa typ1. 009:ssä pyörijän lovi akselilla oli 180° eri suunnassa kuin alipainesäätöisessä jakajassa. Vuosi sitten keväällä taisin noita vaihdella ees taas kaverin sontsan koneeseen, niin piti aina heittää sytkäpiuhat puoli kierrosta erikohtaan. Muuten kävi aika heikosti.

 

-tipi-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...