Jump to content

Hammaskehien hitsaus ja lämpökäsittely


Recommended Posts

Pitäis vaihtaa lootaan hammaskehät. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin vanha kehä sorvataan veke ja uusi kehä laitetaan tiukalla sovitteella paikoilleen ja vedetään hitsillä kyljestä kiinni. Millaisen lämpökäsittelyn ratas vaatii tuon jälkeen jottei hitsauksesta jää jännityksiä? Vai oonko ihan metsässä oi metalliveljet?

 

t. Mika

Link to comment

Aikanaan tehtiin Fordiin useampikin välitetty loota ja siinä tuli huomattua muutamia asioita:

 

- ainoa toimiva tapa vaihtaa hammaskehät oli pehmennyshehkuttaa vanhat rattaat ja sitten sorvata hampaat pois, hitsillä uudet tilalle ja karkaistavaksi koko möykky.

 

- jos teet suorahampaisia rattaita, pitää vaihtaa kaikki rattaat, koska jos sivuakselille menevän/tulevan ratasparin toinen yksilö on suorahampainen ja toinen vinohampainen, tulee sivuakselille sellaiset päittäisvoimat että se tulee päästä läpi.

 

- itse tehdyt suorahampaiset hammaskehät ulvovat niin jumalattomasti, että katuautoon ei kannata kuvitellakaan

 

edit: lisähuomautus, kun kehät hitsataan kiinni, niin tuon tiukan sovitteen voit unohtaa, riittää kun se on sellainen "lyöntitiukka". Liian tiukan sovitteen vaarana on, että hammaskehä katkeaa.

Link to comment

Hmm...ajatuksena oli että suurin vaihde olisi säilynyt vakiona vinohampaisena juuri sen vuoksi että se ei pitäisi ääntä ja toisaalta siinä varmasti kestää ihan hyvin ja kun välitys on jo valmiiksi sopiva 1.000. Katuauto kylläkin on kyseessä, mutta sellaisessa käytössä ettei äänellä ole niin suurta merkitystä.

 

Mutta tuo päittäisvoimajuttu on mulle ihan uusi, enkä ymmärrä miten ne muut ratasparit siihen vaikuttaa? Osaisitko hieman selittää tuota juttua tarkemmin?

 

t. Mika

 

ps. Anteeksi muuten kaikille herkille, kyseessä ei ole ilmajäähdytteinen volkswagen-auto.

Link to comment

Normaali takavetoisen 4-vaihteisessa laatikossa on pääakseli ja sivuakseli. 1-3 vaihteilla voima menee sivuakselin kautta ja 4-vaihteellahan se menee suoraan pääakselia pitkin. Kun voima siirretään sivuakselille, vinohampaisilla rattailla syntyy päittäissuuntainen voima sivuakseliin, joka kumotaan vaihderattailla siten, että siitä syntyy vastakkaissuuntainen voima. Jos jompikumpi näistä rataspareista ei ole samanlainen (vino/vino tai suora/suora) jää tuo kumoava vastakkaisvoima syntymättä.

 

Perinteisissä takavetoaskeissa ongelma tulee siitä, että sivuakselia ei ole tarkoitettu vastaanottamaan päittäisvoimia ja yleensä päittäislaakerina on vain heikohko liukulaakeri.

 

Etuvetolaatikoiden kanssa en ole pelaillut, joten jos se on sellainen niin siinä tuo päittäisvoima ei ehkä ole ongelma ollenkaan, tai ei ainakaan niin suuri. Oletan näin koska etuvetolaatikoissa käsittääkseni voima kulkee akselilta toiselle aina, joten siinä ei ole kuin yksi rataspari, joten laatikon rakenteessa on jo tehtaalla huomioitu päittäisvoimat.

 

 

Edit: Tuosta melutasosta vielä, täysin äänieristämättömässä ralliautossa melu kasvoi niin paljon, että autolla piti käytännössä ajaa kuulosuojaimet päässä, melu todella repi korvia.

Link to comment

Huh, lisää paljastuksia. Eli kyseessä on tosiaan etuvetoinen auto. Täytyypä tutkia laatikon sisuksia ja räjäytyskuvia ja yrittää pähkäillä miten ne voimat siellä oikein vaikuttaa ja mihin suuntaan. Kiitos tiedoista!

 

t. Mika

Link to comment
Huh, lisää paljastuksia. Eli kyseessä on tosiaan etuvetoinen auto.

t. Mika

 

etuvetokupla...heh heh...onko sama auto, mitä mä luulen...???

 

Tuosta tulikin mieleen, että silloin kun mulla oli warre niin mietin jotain tuon suuntaista. Eli warreen kuplan motti ja irs-loota. Prosenttien puitteissa olis 1.6 ollut mahdollista muutoskatsastuksella. Siinä oli vain sellainen ikävä juttu, että mun warre oli niin uutta mallia että olis päästöjen kanssa tullut ongelmia. Sinänsä täysin typerää kun ei se orggis 2t-kone ole kovin vähäpäästöinen. :-)

 

No nyt meni ihan ohi aiheesta, mutta olis se vaan ollut kiva peli stroukkerilla. Olis ollut myös mielenkiintoista kuulla millaiset äänet tulee kun pakoputkella on pituutta useita metrejä ja välissä pari vaimenninta.

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...