Jump to content

kuplan pohjatyöt


Guest Miikka Korolainen

Recommended Posts

Joo elikkäs nyt alkas oma 67 kupla projekti olla sillä mallilla et pitäs kohta rueta pohjien tekoon ja sitten maalaukseen. Elikkäs semmosta kysysin et kun mulla on hiottu pellille toi kori niin voiko kittaukset tehdä pellille vai kannattasko ensin vetää pohjamaali ja sit kitit? ja entäs miten ois lopuksi ruiskukitin laita.

 

Kiitos jo etukäteen

 

Miikka

Link to comment

No minä olen sitten sen toisen koulukunnan edustaja. Teit sitten kunka vaan niin kunnon tartunnat kitille, eli mitä karheampi pinta sen paremmin pysyy. Isot pojat ameriikaassa oikein poraa reikiä tartunnoiksi, mutta itte en niin tekisi.

 

Sikkensin polysoft on hyvä kitti, pysyy ja helppoa työstää.

 

Ruiskukittiä olen käyttänyt lähinnä hiontavärin korvikkeena vaihtelevin tuloksin. Ilmankin pärjää, kun vetää viimeisen kittisavotan kireenä ja hioo vaikka 120 ja sen päälle hoimaväri, esim PPG:n koba.

Link to comment
Guest Juk_k4
Mutta kunnolla ku tehään niin ei tartte koko kittiä ollenkaan. Tarpeeksi kemppiliimaa ja silottelua.
ohhoh!! tuon haluaisin nähdä että minkälaista jälkeä tulee maalipinnasta kun ei kittaile ollenkaan. vaikka kovasti jenkkitouhuissa puhutaan tinaamisesta niin kyllä ne tinan päällä silti käyttää vielä sitä kittiä. pelkällä tinalla KUNNOLLINEN pohjien viimeistely on todella hidasta ja vaikeaa jopa mahdotonta. mutta alkuperäiseen viestiin vastatakseni niin on sama kittaako suoraan pellille vai vetääkö pohjavärin ensimmäisenä. karhennat vain kitattavat pinnat ensin 60-80 hiomapaperilla jonka päälle kitit. mitään ruiskutäytteitä ei kannattaisi käyttää kun ne tahtovat ajan kanssa kutistua ja maalipinta halkeilee sen mukana.
Link to comment

Itselläni on myös menossa pohjatyöt, ja sain paikallisesta

maalaamo/kolarikorjauspajasta seuraavat ohjeet:

- kittaus kirkkaalle pellille/hionta happoväri päälle

- auto mataksi 240 paperilla

- hiontaväri päälle/viimeistely kittaus

- viimeinen hionta 360 paprulla/ maalaus

Happovärin päälle on turha kittailla kun ei pysy pakkelit kiinni.

Link to comment

Tossa omaa harjoittelua ja kittiä ei taida pahemmin tarvita, ku saan viimeisteltyä. Pyrin siihen et kitti jää minimiin ja kun ei ole ammattiläkkäri, niin joutuu opetteleen kantapään kautta.

Kommentoida saa ja antaa vinkkejä.

post-47-13888359214929_thumb.jpg

post-47-13888359215144_thumb.jpg

Link to comment
Itselläni on myös menossa pohjatyöt, ja sain paikallisesta

maalaamo/kolarikorjauspajasta seuraavat ohjeet:

- kittaus kirkkaalle pellille/hionta happoväri päälle

- auto mataksi 240 paperilla

- hiontaväri päälle/viimeistely kittaus

- viimeinen hionta 360 paprulla/ maalaus

Happovärin päälle on turha kittailla kun ei pysy pakkelit kiinni.

 

 

Jos ihan itselle teet niin kannattaiskos viimeinen pinta ottaa vielä sileemmällä tuon 360 jälkeen, niin ja veden kanssa. Vähän riippuen tietty millä maalilla maalaat..

Oma maalari ottaa ihan käyttistenkin viimeset pinnat 800 vesihionnalla, itse silittelin vielä omani 1000sella...Viimeisen hionnan järjestys vedellä oli 360-800-1000.

 

Sanokaa vaan hulluksi jos haluatte mutta pinta on sileä !

Link to comment

Kestäähän ne kititkin, mutta kaikki on liikaa. Onhan se minkä silmä heittää, kitti peittää. Ei se kitti oo tarkoitettu muotojen tekoon kuitenkaan. Et sentti tolkulla niin ei varmaan kauaa pysy.

 

Ai niin, suoraan hitsisauman päälle en vetäisisi kittiä. Jos sattuu jäämään huokonen ja läpireikä, niin siitäpä se vesi tulee läpi ja muhii kitin irti.

Eli epoksi saumoihin vähintään, sanoi eräs maalari.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kyl tosiaan kokonaan ilman kittiäkin voi tehdä, mutta ei se oo millään tapaa järkevää. Paitsi tietty jos vaan tykkää nysvätä ja ottaa sen haasteena.

 

Noin muuten suosittelen tinaa suurimpiin epätasasuuksiin ja kittiä sit perään. Tietty pellit pitää tehä niin suoraks kun mahollista. Mut maalia en kittini alle taho kiitos. Se kitti pysyy sillon just niin hyvin kun se maali on liimaantunu peltiin kiinni ja luulis kaikkien kokeilleen jollain tavalla miten paljon vähemmin maali pysyy pinnassa kiinni kun kitti. Saumojen päälle kun vetää varmuudeksi tinan, niin ei mahdolliset huokoset aiheuta ongelmia.

Link to comment

Kyllähän se näin on, että pellit mahdollisimman suoraks, sitten vasta

kittiä jiiriin. Itse oikonut pahimmat montut,heppaamalla pultti ja

lauta sorkkaraudan alle ja eikun vääntöä.

Yllätyksenä ainoastaan tuli kuplan pellin paksuus, ei inahtanut

pelti ennen pientä lämpöä. Lämmittämällä pelti tulee helposti ulospäin

ja heti kylmällä vedellä jäähdytys. Japsi auton pellit on helppo oikoa

vaikka peukalon kynnellä, on kuppeliin verrattuna tinapaperia.

Link to comment
Vaikka tästä nyt taas tulee yybermiesten vittuilut niskaan niin sanonpahan vaan, että oikein tehtynä kittipohjat kestää sen kuin kemppi/tinapohjat.

 

Nimim. kitit seitenkakkosen kyljessä jo vuodesta 91.

 

Montako talvea ollut ajossa?

Link to comment
Guest ritariässä

kyllähän kitti paljaalle pellille laitettuna kestää jos pelti pohjimmaisena oikeesti ruostevapaa ja karhennettu ja kyseinen kittipaikka ei peltien puolesta pääse liikaa elämään. myöskin päälle laitettavien maalien ainevahvuuksilla on merkitystä. tietysti vahauksilla ja pesuilla edesauttaa korin säilyvyyttä.

 

se mitä koitan kertoa, ei orjallinen tietty tapa tarkoita parempaa tulosta vaan miten kokonaisuutena maalaus ja korityöt tehty.

Link to comment

 

Montako talvea ollut ajossa?

 

Seitenkakkonen ei yhtään, mutta löytyy tosta yks 88, maalattu helmat joskus 95/96, kittipohjilla ja joka talvi ajossa ja vielä kestää kattelun. Miksi harrasteautolla pitäisi ajaa talvella?

 

Tapana on ollut "varmistaa" hitsisaumat vaikka korikitillä/kotelosuojalla toiselta puolelta jos se vaan mahdollista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...