Guest Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Joo elikkäs nyt alkas oma 67 kupla projekti olla sillä mallilla et pitäs kohta rueta pohjien tekoon ja sitten maalaukseen. Elikkäs semmosta kysysin et kun mulla on hiottu pellille toi kori niin voiko kittaukset tehdä pellille vai kannattasko ensin vetää pohjamaali ja sit kitit? ja entäs miten ois lopuksi ruiskukitin laita. Kiitos jo etukäteen Miikka Quote Link to comment
JaniM Posted August 16, 2007 Share Posted August 16, 2007 Kahta koulukuntaa pakkeloinnista. Mut happo pohjalle, epoksi ja kitti taasen hionta pohjaväri ja pinta sit. Noin mä teen. Haku nappulaa käytä niin löytyy lisää jutskaa asian tiimoilta. Quote Link to comment
Lasse Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 No minä olen sitten sen toisen koulukunnan edustaja. Teit sitten kunka vaan niin kunnon tartunnat kitille, eli mitä karheampi pinta sen paremmin pysyy. Isot pojat ameriikaassa oikein poraa reikiä tartunnoiksi, mutta itte en niin tekisi. Sikkensin polysoft on hyvä kitti, pysyy ja helppoa työstää. Ruiskukittiä olen käyttänyt lähinnä hiontavärin korvikkeena vaihtelevin tuloksin. Ilmankin pärjää, kun vetää viimeisen kittisavotan kireenä ja hioo vaikka 120 ja sen päälle hoimaväri, esim PPG:n koba. Quote Link to comment
JaniM Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 Mutta kunnolla ku tehään niin ei tartte koko kittiä ollenkaan. Tarpeeksi kemppiliimaa ja silottelua. Quote Link to comment
Guest Juk_k4 Posted August 17, 2007 Share Posted August 17, 2007 Mutta kunnolla ku tehään niin ei tartte koko kittiä ollenkaan. Tarpeeksi kemppiliimaa ja silottelua.ohhoh!! tuon haluaisin nähdä että minkälaista jälkeä tulee maalipinnasta kun ei kittaile ollenkaan. vaikka kovasti jenkkitouhuissa puhutaan tinaamisesta niin kyllä ne tinan päällä silti käyttää vielä sitä kittiä. pelkällä tinalla KUNNOLLINEN pohjien viimeistely on todella hidasta ja vaikeaa jopa mahdotonta. mutta alkuperäiseen viestiin vastatakseni niin on sama kittaako suoraan pellille vai vetääkö pohjavärin ensimmäisenä. karhennat vain kitattavat pinnat ensin 60-80 hiomapaperilla jonka päälle kitit. mitään ruiskutäytteitä ei kannattaisi käyttää kun ne tahtovat ajan kanssa kutistua ja maalipinta halkeilee sen mukana. Quote Link to comment
JaniM Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 No sileä tietenkin. Oikea läkkäri kyllä naputtelee pinnan suoraksi. Aikaahan se vie, mutta tehtävissä. Quote Link to comment
Guest mpn Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Itselläni on myös menossa pohjatyöt, ja sain paikallisesta maalaamo/kolarikorjauspajasta seuraavat ohjeet: - kittaus kirkkaalle pellille/hionta happoväri päälle - auto mataksi 240 paperilla - hiontaväri päälle/viimeistely kittaus - viimeinen hionta 360 paprulla/ maalaus Happovärin päälle on turha kittailla kun ei pysy pakkelit kiinni. Quote Link to comment
JaniM Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Tossa omaa harjoittelua ja kittiä ei taida pahemmin tarvita, ku saan viimeisteltyä. Pyrin siihen et kitti jää minimiin ja kun ei ole ammattiläkkäri, niin joutuu opetteleen kantapään kautta. Kommentoida saa ja antaa vinkkejä. Quote Link to comment
Jallu Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Itselläni on myös menossa pohjatyöt, ja sain paikallisestamaalaamo/kolarikorjauspajasta seuraavat ohjeet: - kittaus kirkkaalle pellille/hionta happoväri päälle - auto mataksi 240 paperilla - hiontaväri päälle/viimeistely kittaus - viimeinen hionta 360 paprulla/ maalaus Happovärin päälle on turha kittailla kun ei pysy pakkelit kiinni. Jos ihan itselle teet niin kannattaiskos viimeinen pinta ottaa vielä sileemmällä tuon 360 jälkeen, niin ja veden kanssa. Vähän riippuen tietty millä maalilla maalaat.. Oma maalari ottaa ihan käyttistenkin viimeset pinnat 800 vesihionnalla, itse silittelin vielä omani 1000sella...Viimeisen hionnan järjestys vedellä oli 360-800-1000. Sanokaa vaan hulluksi jos haluatte mutta pinta on sileä ! Quote Link to comment
Lasse Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Vaikka tästä nyt taas tulee yybermiesten vittuilut niskaan niin sanonpahan vaan, että oikein tehtynä kittipohjat kestää sen kuin kemppi/tinapohjat. Nimim. kitit seitenkakkosen kyljessä jo vuodesta 91. Quote Link to comment
JaniM Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Kestäähän ne kititkin, mutta kaikki on liikaa. Onhan se minkä silmä heittää, kitti peittää. Ei se kitti oo tarkoitettu muotojen tekoon kuitenkaan. Et sentti tolkulla niin ei varmaan kauaa pysy. Ai niin, suoraan hitsisauman päälle en vetäisisi kittiä. Jos sattuu jäämään huokonen ja läpireikä, niin siitäpä se vesi tulee läpi ja muhii kitin irti. Eli epoksi saumoihin vähintään, sanoi eräs maalari. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Kyl tosiaan kokonaan ilman kittiäkin voi tehdä, mutta ei se oo millään tapaa järkevää. Paitsi tietty jos vaan tykkää nysvätä ja ottaa sen haasteena. Noin muuten suosittelen tinaa suurimpiin epätasasuuksiin ja kittiä sit perään. Tietty pellit pitää tehä niin suoraks kun mahollista. Mut maalia en kittini alle taho kiitos. Se kitti pysyy sillon just niin hyvin kun se maali on liimaantunu peltiin kiinni ja luulis kaikkien kokeilleen jollain tavalla miten paljon vähemmin maali pysyy pinnassa kiinni kun kitti. Saumojen päälle kun vetää varmuudeksi tinan, niin ei mahdolliset huokoset aiheuta ongelmia. Quote Link to comment
Guest mpn Posted August 18, 2007 Share Posted August 18, 2007 Kyllähän se näin on, että pellit mahdollisimman suoraks, sitten vasta kittiä jiiriin. Itse oikonut pahimmat montut,heppaamalla pultti ja lauta sorkkaraudan alle ja eikun vääntöä. Yllätyksenä ainoastaan tuli kuplan pellin paksuus, ei inahtanut pelti ennen pientä lämpöä. Lämmittämällä pelti tulee helposti ulospäin ja heti kylmällä vedellä jäähdytys. Japsi auton pellit on helppo oikoa vaikka peukalon kynnellä, on kuppeliin verrattuna tinapaperia. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 19, 2007 Share Posted August 19, 2007 Vaikka tästä nyt taas tulee yybermiesten vittuilut niskaan niin sanonpahan vaan, että oikein tehtynä kittipohjat kestää sen kuin kemppi/tinapohjat. Nimim. kitit seitenkakkosen kyljessä jo vuodesta 91. Montako talvea ollut ajossa? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted August 19, 2007 Share Posted August 19, 2007 kyllähän kitti paljaalle pellille laitettuna kestää jos pelti pohjimmaisena oikeesti ruostevapaa ja karhennettu ja kyseinen kittipaikka ei peltien puolesta pääse liikaa elämään. myöskin päälle laitettavien maalien ainevahvuuksilla on merkitystä. tietysti vahauksilla ja pesuilla edesauttaa korin säilyvyyttä. se mitä koitan kertoa, ei orjallinen tietty tapa tarkoita parempaa tulosta vaan miten kokonaisuutena maalaus ja korityöt tehty. Quote Link to comment
Lasse Posted August 20, 2007 Share Posted August 20, 2007 Montako talvea ollut ajossa? Seitenkakkonen ei yhtään, mutta löytyy tosta yks 88, maalattu helmat joskus 95/96, kittipohjilla ja joka talvi ajossa ja vielä kestää kattelun. Miksi harrasteautolla pitäisi ajaa talvella? Tapana on ollut "varmistaa" hitsisaumat vaikka korikitillä/kotelosuojalla toiselta puolelta jos se vaan mahdollista. Quote Link to comment
jukkis Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 Epoksi vaan sinne alle ja sen päälle sitten pohjia leipoo. Tuu hae epoksit maalaamolta ku tarviit, saat samalla lisä ohjeistukset kaupan päälle ;) t.jukkis Quote Link to comment
Guest Posted August 21, 2007 Share Posted August 21, 2007 jepjep minäpäs tulen käymään kuhan saan hommat sille mallille tehtyä. Saiskohan kitit ostettua kans siinä samalla? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.