Jump to content

Mitkä 94mm pytyt 76mm iskuseen? (T1)


Recommended Posts

Posted

Elikkä näkyy olevan myynnissä 94mm pyttyjä, jotka on tarkotettu 69mm iskulle, tai 82mm iskulle. Kumpi noista menee 76mm iskuiseen koneeseen vai meneekö kumpikaan? 69mm iskuinen ja sorvataan mäntää?

 

Vai onko tuolle 76mm iskuiselle olemassa jotain omaa pyttysettiä?

Vai käytetäänkö paksuja korokerenkaita pytyille?

Posted
Elikkä näkyy olevan myynnissä 94mm pyttyjä, jotka on tarkotettu 69mm iskulle, tai 82mm iskulle. Kumpi noista menee 76mm iskuiseen koneeseen vai meneekö kumpikaan? 69mm iskuinen ja sorvataan mäntää?

 

..3,5mm männän päästä voi olla aika paljon. koroke rengas parempi.

 

 

Vai onko tuolle 76mm iskuiselle olemassa jotain omaa pyttysettiä?

 

..ei

 

Vai käytetäänkö paksuja korokerenkaita pytyille?

 

..jos et lyhennä pyttyjä. Tai dekkaa lohkoa. Ja käytä stroker mäntiä.

 

Sullekko se hörren setti tuli?

Posted

No siihen settiin varmaan toi pytyn lyhennys&lohkon dekkaus on oikee vaihtoehto.

 

Tietenkin helpompi konsti on 5,5" kanget ja 69*94 pyttymäntäsetti.

Voi olla jopa halvempi jos et ite tallissa sorvaa&jyrsi.

 

Ja jatkossa kun 1 pytty halkee. Voi ostaa kaupasta uuden pytyn eikä tarvi taas käydä sorvaamaan.

Posted

Niin ja jos haluat jotakin erikoisempaa, nii hanki Wbx 94 männät + Wbx kiertokanget.

Kiertokanget on saman pituset & alapäästään samat kuin typ1.

WBX mäntää voi taas madaltaa 3-4mm, joten senkin saa settiin sopivaks

 

Miinuksena o että männässä on rankka palotila päässään = puristuksen saaminen ysiin tai yli ei onnistu (helposti)

 

Lisää tietoa saatavana privana, jos alkaa kiinnostaa.........

Posted

Enemmän kun miettii, ja jos ei koneen levenemisellä oo väliä, ne prikat pyttyjen alle on ehkä kivuttomin vaihtoehto.

 

Mulla vaan vastaava homma meneillään, ja en halua et kone levenee.

Posted

No voihan männän tulemaan putkesta ulos ja jolloin männälle pitää tehdä tila palotilan puolelle. Kuten niissä kaupittelemissani kansissa oli....

 

Onhan näitä tapoja . . .

  • 3 weeks later...
Posted

Minkäs pituista kiertokankea on saatavilla?

 

Onnistuisikohan tuo kone niillä 82mm iskunpituudelle tarkotetuilla pytyillä, normaali männillä ja jollain pitemmällä kiertokangella?

Kun tuo kampiakselikaan ei ole mikään vastapaino-mallinen, niin eikös siinä ala tulla ongelmia korkeammilla kierroksilla? Pitemmillä kiertokangilla käsittääkseni sai aikaiseksi paremman alaväännön?

Posted
Minkäs pituista kiertokankea on saatavilla?

 

Onnistuisikohan tuo kone niillä 82mm iskunpituudelle tarkotetuilla pytyillä, normaali männillä ja jollain pitemmällä kiertokangella?

Kun tuo kampiakselikaan ei ole mikään vastapaino-mallinen, niin eikös siinä ala tulla ongelmia korkeammilla kierroksilla? Pitemmillä kiertokangilla käsittääkseni sai aikaiseksi paremman alaväännön?

 

- 5,4", 5,5", 5,6", 5,7" Pauter tekee tilauksesta minkämittaisia tahansa. Noi nyt yleisimmin käytettyjä.

 

Putki on samanpituinen, männissä on puristurkorkeudessa ero.

 

Vakiokammella pärjää hyvin kevyehkössä virityksessä, kunhan tarkistuttaa ja tasapainottaa sen.

Posted

Putki on samanpituinen, männissä on puristurkorkeudessa ero.

 

Vakiokammella pärjää hyvin kevyehkössä virityksessä, kunhan tarkistuttaa ja tasapainottaa sen.

 

Eli siis noita putkia ei olekkaan eri mittaisia, ero on vain männissä?

 

Missähän menee kevyehkön raja? :) 76 x 94 olis pyttyjä vaille, tai sitten niinkuin useasti käy että nälkä kasvaa syödessä niin tuo 82mm kampiakseli kiinnostaisi kovasti.

 

Joutuuko lohkoa vahvistamaan jostain tuolla 82mm iskulla? Meneekö jostain liian ohkaseksi?

Posted

 

Eli siis noita putkia ei olekkaan eri mittaisia, ero on vain männissä?

 

Missähän menee kevyehkön raja? :) 76 x 94 olis pyttyjä vaille, tai sitten niinkuin useasti käy että nälkä kasvaa syödessä niin tuo 82mm kampiakseli kiinnostaisi kovasti.

 

Joutuuko lohkoa vahvistamaan jostain tuolla 82mm iskulla? Meneekö jostain liian ohkaseksi?

 

Onhan niitä pitkiäkin putkia mutta ei noilla niitä tarvitse vielä.

 

Ei sitä vahvistaa tarvitse mutta tavaraa joutuu poistamaan että saa kampiakselille tai lähinnä kiertokangille tilaa että ne mahtuu pyörimään siellä.

Posted
Pidempi kiertokangi = parempi yläkierroksilla ja lyhyt kangi = parempi alakierroksilla.

 

Moi,

 

Sori nyt ihan tyhmä kysymys, mutta selitäs vähän tarkemmin, että mihin toi perustuu, kun oma tietämys ja taju loppuu nääs noin niinku just nyt. ;-)

 

Tai siis kun vanha uskomus on ainakin itsellä valloillaan, eli pitkällä stroukilla saadaan enemmän vääntöä, kuin lyhyellä, ja yleensä se vääntökäyrän huippuhan saavutetaan siellä alemmalla kierrosalueella kuin siellä ylhäällä.

 

Toinen harvenevan hiuspehkon raapiminen tuli, kun ne liikkuvat ja pyörivät massat olis tietty pitkillä kangilla isommat, niin mites ne isommat massat vois olla kierros koneessa parempi vaihtoehto.

 

Ari

Posted

kangen pituus vaikuttaa siihen kauanko manta viipyy ylakuolokohdassa tai lahella sita, ts. mantanopeuteen. Lyhyilla veiveilla mantanopeus on kovempi, manta viipyy vahemman aikaa YKK:ssa jolloin jaa vahemman aikaa palotapahtuman hyodyntamiseen. Pitemmalla veivilla mannan liikkeet on rauhallisempia, ja palotapahtumalla on aikaa tyontaa mantaa edellaan, kohdistaen voimaa kampuraan. Erot tulee esiin selkeammin ylakierroksilla, kun lyhytveivinen kone ei jaksa hengittaa, ei tule tehoja ulos. Pitkaveivinen jatkaa tehokasta tyota korkeammille kierroksille.

 

Alakierroksilla taas lyhytveivisen nopeammat liikkeet saa aikaan paremman seoksen pyorteilyn palotilassa ja 'herkemman' koneen.

 

Lisaksi kulumisen ja kestavyyden kannalta pitempi veivi on varsinkin pitkaiskluisissa parempi, kun kangen kulma kampuraan nahden on lievempi. Ei ole pultit niin kovilla.

 

Jan

Posted

Tällaisen löysin, http://www.dwl.fi/xls/engine.xls

Recommended rod ratio is between 1,65 - 2,00. ( 1,87 optimal )

Longer rods = higher ratio. Shorter rods and lower ratio has

better lower end torque. Longer rods & higher ratio improves mid-

and upper range. If possible, use longer than stock rod on stroker.

 

DWL VW engine calculation tools v.3.0

 

Suositeltu kankisuhde sijoittuu välille 1,65 - 2,00 (1,87 optimaalinen)

Pidemmät kanget = korkeampi suhde. Lyhyemmillä kangilla ja matalammalla suhteella

on parempi alavääntö. Pidemmät kanget & korkeampi suhde parantaa keski-

ja yläaluetta. Jos mahdollista, käytä vakiota pidempiä kankia Strokerissa.

 

Menikö käännös oikein? :)

Posted

Alkuperäiseen kysymykseen: Itselläni on teon alla 94x76 pitkäiskuisen männillä. Kiertokanget ovat 5.5" (139.5mm) pitkät jolloin dekki asettuu sopivasti 1.3mm paikkeille.

 

Kuten edellä mainittukin, pitkällä kangella mäntä pysyy pidemmän aikaa yläkuolokohdan tuntumassa, ja vakiotilavuuspalaminenhan on kaikkein tehokkainta.

Lyhyellä kangella männän liike aikaansaa paremman imun pienillä kierroksilla, tästä johtuen alavääntö on parempi.

 

Eri asia on sitten se, huomaako esim 0.1" kankien pituuden muutosta vääntökäyrässä mitenkään. Aika harvalla taitaa olla tästä kokemuksia?

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...