Jump to content

Nokka-akselin tulppa


Recommended Posts

Lisäksi löytyy ylikokosta tulppaa kunnostetuille nokkalinjoille, joissa laakerit. Ylikoko tulpassa koodi D157. Sorry en muista tulpan halkasiaa. Jos kiinnostaa voin toki mitata.....

 

Ihan mielenkiinnosta, miksi nokkalinja pitää koneistaa kun on laakeriliuskat? Meneekö sekin soikeeksi kuten kampuran reiät?

Link to comment

Johtuuko siitä, että vanhaan aikaan ei ollut ulkomitaltaan kuin STD kokoista runkolaakeria. Tuon takia lohkopuoliskojen vastinpinnoista höylättiin siivut pois ennen aarporausta STD kokoon. Samalla jouduttiin koneistamaan myös nokkalinja. Näin muistelen isäukon kertoneen.

Link to comment
Johtuuko siitä, että vanhaan aikaan ei ollut ulkomitaltaan kuin STD kokoista runkolaakeria. Tuon takia lohkopuoliskojen vastinpinnoista höylättiin siivut pois ennen aarporausta STD kokoon. Samalla jouduttiin koneistamaan myös nokkalinja. Näin muistelen isäukon kertoneen.

 

Mutta tässä tapauksessa sopii STD kokoinen tulppa.

Link to comment
Johtuuko siitä, että vanhaan aikaan ei ollut ulkomitaltaan kuin STD kokoista runkolaakeria. Tuon takia lohkopuoliskojen vastinpinnoista höylättiin siivut pois ennen aarporausta STD kokoon. Samalla jouduttiin koneistamaan myös nokkalinja. Näin muistelen isäukon kertoneen.

 

Mutta tässä tapauksessa sopii STD kokoinen tulppa.

 

Aivan totta juu.

Link to comment

Ällistys oli itsellä melko suuri kun aloin eräältä phorumilaiselta muun ryönän ohessa ostettua nokkatulppaa omaan koneentekeleeseen sovittamaan. Liian pienihän tuo oli, ja nokkalinja takuulla std-koossa.

 

Vai kuuluuko tulpan olla urassaan tyyliin justjajust, ja liimalla hoidetaan kiinnitys? Epäilenpä suuresti noin "ranskalaista" sovitusta, kun läpeensä teutonisesta ajovehkeestä on kuitenkin kysymys...

Link to comment
Guest Toheltaja

kyl se ahistaa samalla tavalla ku laakerikin laitettaessa. eli pitäis pitää periaatteessa ilman liimaakin, mutta liimata se kannattaa. Ja muovitulpat kandee unohtaa, niitä oli joissain uudemmissa malleissa jonakin vuonna ja tarvikkeena niit on saanu kans

Link to comment
Ihan mielenkiinnosta, miksi nokkalinja pitää koneistaa kun on laakeriliuskat? Meneekö sekin soikeeksi kuten kampuran reiät?

 

Jos nokkalinjassa on tullu suurempi vaurio mitä tehtaan alkuperäinen "siivu lohkojen välistä ja STD poraus jokareikään" - korjaus pystyy korjaamaan. Rankempi kiinni leikkautuminen, laakerit lähteny pyörimään, tms. . . .

 

Em ylikokosia nokka lohkoja on tullu eteen enkä 1/20 - 1/30 puretusta koneesta, eli todella harvinaista herkkua.

Laakereita muuten näihin nokkalinjoihin on KK ja HC kaupoissa.

Ja ylikokosen lohkon tunnistaa siitä kun laitat STD nokka laakerin tyhjänä nokkalinjaan ja molemmat laakerin päät jää lohkon keskilinjasta syvemmälle ja molemmissa lohkoissa.

Jos jää vaan toisesta upoksiin, on nokkalinja kunnostettu vinoon. Niitäkin tullu eteen....

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...