Guest eemeli Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 No kas... Noinkohan tulis kelvolliset takalevyt jos etulevyistä sorvais sisältä turhat rivat ja laakeripesät pois sekä pikkasen ulkokehältä halkaisijaa pienemmäksi? Joko kolkin navat taikka sitten vanhoista rummuista kehä pois ja sitten noista etulevyhässäköistä siihen levyt päälle. Olis jakokin valmiiksi sopiva, ja jäis vähän varaa passailla mihin kohtaan levy asettuu, kun vannetta vasten alunperinkin ollut seinämä on aika paksu. Aika harvassa on pienihalkaisijaiset levyt joissa on niin iso sisus jotta mahtuu kolkin navan ympärille ja sitten vielä yhtaikaa jarrusatula paikalleen. Valmiita pelkkiä takalevyjä kuplaan ei taida suomesta saada keltään hyllystä ja hinta lienee toista sataa kappaleelta tilattuna? -eemeli- Quote
Ketsa Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Mersun levyt kolkin napoihin lienee perinteisin resepti. Quote
Fileas Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 ^ja kolkin jakokin on valmiiksi sopiva Quote
Guest eemeli Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Hep! Nuita mersuja ko on kaksi erilaista, niin kummatko olis sopivat, pensa vai kiisselikoneella olevan? =) Joitakin mersun levyjä mulle jo suositeltiinkin, mutta kun kävin mittaamassa ne motonetissä niin sisähalkasija oli vaan jotakin niukasti 150 mm ja muistaakseni vielä kapenivat pohjaanpäin. Himskatti ku en muista mikä mese se oli... -eemeli- Quote
Hebster52 Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 eemeli said: Valmiita pelkkiä takalevyjä kuplaan ei taida suomesta saada keltään hyllystä ja hinta lienee toista sataa kappaleelta tilattuna? -eemeli- Tämmöiset sarjat saa HC:lta. Maksaa 520€ Ja tämmöiset pelkät levyt saa samasta paikasta, 95€: Joten noita saa ihan suomestakin... ;) Hintavertailuksi esim. Porsche 944 takajarrut: Käytetyt satulat voi saada 100-200€ Uudet levyt 80€/kpl. Quote
Guest eemeli Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Hep! Toi 95 on hinta kappaleelta eli toimituksineen taitas tulla vähän kolmatta sataa levyjen hinnaksi, mikä on musta tuonmuotoisista metallikappaleista aika kova hinta. Satulat on jo tallin pöydällä ja tänään mallailin paikoilleen. Tiedä vaikka jotakin valmista kevääseen mennessä ilmaantuisi. Tarttee toivoa että tontut on ahkeria... -eemeli- Quote
Hebster52 Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Hep! Toi 95 on hinta kappaleelta eli toimituksineen taitas tulla vähän kolmatta sataa levyjen hinnaksi, mikä on musta tuonmuotoisista metallikappaleista aika kova hinta. Satulat on jo tallin pöydällä ja tänään mallailin paikoilleen. Tiedä vaikka jotakin valmista kevääseen mennessä ilmaantuisi. Tarttee toivoa että tontut on ahkeria... -eemeli- HC:lta yleensä tavara kulkee matkiksella ja ei varmanakaan tule toimituskulut yli 110 erkkeriä noille edes Espooseen... :D Tosin kyllähän noita muun merkkisiä saa huomattavasti edullisemmin Motonetistä... :) Quote
Guest Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Tai hakee KK-Kauppiaalta siitä naapurista? Quote
Guest eemeli Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 niin... jos levy maksaa 95 ja niitä tarttetaan 2 => 190 ja rahti tuskin on alle 10e => noista ainakin mun matikalla tulee alun kolmatta sataa. Totta on, että espooseen on kallista matkahuollottaa tavaraa: matkis vaatii noin 3 € espoo-lisää kun tää on niin syrjänen kolkka... Jotkut saappaan ja opeliksinkin levyt kuulopuheiden mukaan voisivat olla sopivat. Säästäs ehkä yhden teräpalan hinnan ja pari tuntia aikaa =) -eemeli- Quote
hanski. Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 ei se aina niin helposti käy...ja turha joskus laskea kustannuksia... mulla on kuplassa takana porschen jakoinen jarrulaikka, josta sorvattu napa irti....siihen sovitettu 16V mersun 285 jäähdytetty laikka, johon muutettu bmw pulttijako...jonka ympärillä subarun käsijarrullinen satula.... Quote
Guest eemeli Posted December 19, 2007 Posted December 19, 2007 Juups. Aina ei oo helppoa ja kaikki ei mee niinkun suunnittelee. Ainakin yhdessä etulevyssä mitä mulla on, ompi valmiina vanteen keskireiälle sopiva rinki. Se on selkeetä plussaa =) Sudethan näistä tulee tekee ite miten tahansa, mutta ompahan sitten muilla sen edestä enemmän naama virneessä kun kertoo mikä meni pieleen =) -eemeli- Quote
Guest eemeli Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 No kas. Tarkemmin tutkaillessa osoittautui, ettei takasatulaksi tarkoitettu kapine mahdu kunnolla tuon etulevyn kanssa vanteen sisään. Ei jää paljosta kiinni, mutta ottaa juhlavanteen hitsauksiin pikkusen kiinni. Jos sorvaa ptarpeeksi paljon halkasijasta pois, niin palat tulee sisäreunasta ulos tasaselta pinnalta. Ainakin mun testietulevyssä on semmoinen pieni ura keskipahkuran ja levyn tasasen pinnan välillä. Mahdollisia vaihtoehtoja: * ostaa valmiit levyt sikahintaan; niiden mitat pitäs kanssa tietää ennen ostosta että onko niistäkään mihinkään * Kaupasta uudet etulevyt joissa ei ehkä ole moista uraa?? ja niistä tekee sitten vähän pienemmän, taikka jos pintaa riittää niin sorvaa uran verran pois paksuutta. * Ei välitä siitä, ettei jarrupala tule koko pinta-alaltaan levylle; helppo toteuttaa =) * Pistää levyn pulteilla kiinni takanavan taakse nurinpäin; tähän olis ilmeisen sopivat aihiot ylimääräsinä. Tää ei vissiin taida olla laillinen ratkaisu? Muuten saattas olla aivan toteutuskelpoinen systeemi, tässä vaan ei levy jää vanteen ja navan väliin. Levyn sijaintikin olisi tulossa melko mukavaksi. * kanada? Noista toi toiseksi viimeinen houkuttas erikoisuutensa vuoksi... Tietty voishan sen ehkä tehdä niinkin, että napa jäis vanteen ja levyn väliin puristuksiin muttei sekään fiksulta tunnu. Vanteita ei tekis mieli vaihtaa, kun nyt on ne keskiökupitkit metsästettynä. Tietty jos joku maksaa tuosta vannesetistä aivan älyttömästi ja kantaa vielä paremman näköset vanteet tilalle niin sitten ehkä pitää harkita =) Mahtuuko muuten 4-pulttisen vakiovanteen sisään samat roinat ku juhlavanteen? Talvipyörät on toisaalla säilytyksessä ja tutkiminen hankalaa toistaiseksi. -eemeli- Quote
Guest eemeli Posted February 9, 2008 Posted February 9, 2008 Hep! Lopultahan tää meni perinteisen kaavan mukaan, kolkin takanavat mersun laikkojen sisään. Hiukan piti sorvilla sipasta, kun ei oo itellä semmosta prässiä millä saapi useemman millin puristutiukkuudella navat paikalleen levyn reikään...=) vectran/astran/vastaavan bosch-merkkisille satuloille kaivoin alumiiniplootusta (korroosiota hyvin kestävä merilaatu 20 mm paksua laattaa) esiin pitimet jokka tuli laakeripesän taakke kii kolmella pultilla. Ei oo kauniit mutta hoitaa hommansa. Satuloihin tuloo alunperin letkut, eikä jarruputken tekijällä ollut M10 kierteellä olevia putken päitä. Koska oli vähän kiirus, kävin sorvin äärellä pyöräyttämässä sopivat päät ja nyt on kasassa kutakuinkin kaikki pl vaijerit. Kuskin puoli valmis pl käkkärivaijeri. Vaijerin tekijän luo ens viikolla. Pieniä mahiksia saada takapyörät maahan viikon sisällä... -eemeli- Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.