Jump to content

etulevy => takalevy


Guest eemeli

Recommended Posts

No kas...

 

Noinkohan tulis kelvolliset takalevyt jos etulevyistä sorvais sisältä turhat rivat ja laakeripesät pois sekä pikkasen ulkokehältä halkaisijaa pienemmäksi?

 

Joko kolkin navat taikka sitten vanhoista rummuista kehä pois ja sitten noista etulevyhässäköistä siihen levyt päälle.

 

Olis jakokin valmiiksi sopiva, ja jäis vähän varaa passailla mihin kohtaan levy asettuu, kun vannetta vasten alunperinkin ollut seinämä on aika paksu.

 

Aika harvassa on pienihalkaisijaiset levyt joissa on niin iso sisus jotta mahtuu kolkin navan ympärille ja sitten vielä yhtaikaa jarrusatula paikalleen.

 

Valmiita pelkkiä takalevyjä kuplaan ei taida suomesta saada keltään hyllystä ja hinta lienee toista sataa kappaleelta tilattuna?

 

-eemeli-

Link to comment

Hep!

 

Nuita mersuja ko on kaksi erilaista, niin kummatko olis sopivat, pensa vai kiisselikoneella olevan? =)

 

Joitakin mersun levyjä mulle jo suositeltiinkin, mutta kun kävin mittaamassa ne motonetissä niin sisähalkasija oli vaan jotakin niukasti 150 mm ja muistaakseni vielä kapenivat pohjaanpäin. Himskatti ku en muista mikä mese se oli...

 

-eemeli-

Link to comment
eemeli said:

Valmiita pelkkiä takalevyjä kuplaan ei taida suomesta saada keltään hyllystä ja hinta lienee toista sataa kappaleelta tilattuna?

 

-eemeli-

 

Tämmöiset sarjat saa HC:lta. Maksaa 520€

 

dent-can-air.html

 

Ja tämmöiset pelkät levyt saa samasta paikasta, 95€:

 

4496-30.jpg

 

Joten noita saa ihan suomestakin... ;)

 

Hintavertailuksi esim. Porsche 944 takajarrut:

Käytetyt satulat voi saada 100-200€

Uudet levyt 80€/kpl.

Link to comment

Hep!

 

Toi 95 on hinta kappaleelta eli toimituksineen taitas tulla vähän kolmatta sataa levyjen hinnaksi, mikä on musta tuonmuotoisista metallikappaleista aika kova hinta.

 

Satulat on jo tallin pöydällä ja tänään mallailin paikoilleen. Tiedä vaikka jotakin valmista kevääseen mennessä ilmaantuisi. Tarttee toivoa että tontut on ahkeria...

 

-eemeli-

Link to comment
Hep!

 

Toi 95 on hinta kappaleelta eli toimituksineen taitas tulla vähän kolmatta sataa levyjen hinnaksi, mikä on musta tuonmuotoisista metallikappaleista aika kova hinta.

 

Satulat on jo tallin pöydällä ja tänään mallailin paikoilleen. Tiedä vaikka jotakin valmista kevääseen mennessä ilmaantuisi. Tarttee toivoa että tontut on ahkeria...

 

-eemeli-

 

HC:lta yleensä tavara kulkee matkiksella ja ei varmanakaan tule toimituskulut yli 110 erkkeriä noille edes Espooseen... :D

 

Tosin kyllähän noita muun merkkisiä saa huomattavasti edullisemmin Motonetistä... :)

Link to comment

niin...

 

jos levy maksaa 95 ja niitä tarttetaan 2 => 190 ja rahti tuskin on alle 10e => noista ainakin mun matikalla tulee alun kolmatta sataa.

 

Totta on, että espooseen on kallista matkahuollottaa tavaraa: matkis vaatii noin 3 € espoo-lisää kun tää on niin syrjänen kolkka...

 

Jotkut saappaan ja opeliksinkin levyt kuulopuheiden mukaan voisivat olla sopivat. Säästäs ehkä yhden teräpalan hinnan ja pari tuntia aikaa =)

 

-eemeli-

Link to comment

ei se aina niin helposti käy...ja turha joskus laskea kustannuksia...

mulla on kuplassa takana porschen jakoinen jarrulaikka, josta sorvattu napa irti....siihen sovitettu 16V mersun 285 jäähdytetty laikka, johon muutettu bmw pulttijako...jonka ympärillä subarun käsijarrullinen satula....

Link to comment

Juups.

 

Aina ei oo helppoa ja kaikki ei mee niinkun suunnittelee.

 

Ainakin yhdessä etulevyssä mitä mulla on, ompi valmiina vanteen keskireiälle sopiva rinki. Se on selkeetä plussaa =)

 

Sudethan näistä tulee tekee ite miten tahansa, mutta ompahan sitten muilla sen edestä enemmän naama virneessä kun kertoo mikä meni pieleen =)

 

-eemeli-

Link to comment

No kas.

 

Tarkemmin tutkaillessa osoittautui, ettei takasatulaksi tarkoitettu kapine mahdu kunnolla tuon etulevyn kanssa vanteen sisään. Ei jää paljosta kiinni, mutta ottaa juhlavanteen hitsauksiin pikkusen kiinni.

 

Jos sorvaa ptarpeeksi paljon halkasijasta pois, niin palat tulee sisäreunasta ulos tasaselta pinnalta. Ainakin mun testietulevyssä on semmoinen pieni ura keskipahkuran ja levyn tasasen pinnan välillä.

 

Mahdollisia vaihtoehtoja:

 

* ostaa valmiit levyt sikahintaan; niiden mitat pitäs kanssa tietää ennen ostosta että onko niistäkään mihinkään

 

* Kaupasta uudet etulevyt joissa ei ehkä ole moista uraa?? ja niistä tekee sitten vähän pienemmän, taikka jos pintaa riittää niin sorvaa uran verran pois paksuutta.

 

* Ei välitä siitä, ettei jarrupala tule koko pinta-alaltaan levylle; helppo toteuttaa =)

 

* Pistää levyn pulteilla kiinni takanavan taakse nurinpäin; tähän olis ilmeisen sopivat aihiot ylimääräsinä. Tää ei vissiin taida olla laillinen ratkaisu? Muuten saattas olla aivan toteutuskelpoinen systeemi, tässä vaan ei levy jää vanteen ja navan väliin. Levyn sijaintikin olisi tulossa melko mukavaksi.

 

* kanada?

 

Noista toi toiseksi viimeinen houkuttas erikoisuutensa vuoksi... Tietty voishan sen ehkä tehdä niinkin, että napa jäis vanteen ja levyn väliin puristuksiin muttei sekään fiksulta tunnu.

 

Vanteita ei tekis mieli vaihtaa, kun nyt on ne keskiökupitkit metsästettynä. Tietty jos joku maksaa tuosta vannesetistä aivan älyttömästi ja kantaa vielä paremman näköset vanteet tilalle niin sitten ehkä pitää harkita =)

 

Mahtuuko muuten 4-pulttisen vakiovanteen sisään samat roinat ku juhlavanteen? Talvipyörät on toisaalla säilytyksessä ja tutkiminen hankalaa toistaiseksi.

 

-eemeli-

Link to comment
  • 1 month later...

Hep!

 

Lopultahan tää meni perinteisen kaavan mukaan, kolkin takanavat mersun laikkojen sisään.

 

Hiukan piti sorvilla sipasta, kun ei oo itellä semmosta prässiä millä saapi useemman millin puristutiukkuudella navat paikalleen levyn reikään...=)

 

vectran/astran/vastaavan bosch-merkkisille satuloille kaivoin alumiiniplootusta (korroosiota hyvin kestävä merilaatu 20 mm paksua laattaa) esiin pitimet jokka tuli laakeripesän taakke kii kolmella pultilla. Ei oo kauniit mutta hoitaa hommansa. Satuloihin tuloo alunperin letkut, eikä jarruputken tekijällä ollut M10 kierteellä olevia putken päitä. Koska oli vähän kiirus, kävin sorvin äärellä pyöräyttämässä sopivat päät ja nyt on kasassa kutakuinkin kaikki pl vaijerit.

 

Kuskin puoli valmis pl käkkärivaijeri. Vaijerin tekijän luo ens viikolla.

Pieniä mahiksia saada takapyörät maahan viikon sisällä...

 

-eemeli-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...