Hebster52 Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Kaveri osti -63 kupla projektin viime syksynä. Se oli valmiiksi maalattu jo n. 10-15 vuotta sitten ja seissyt lämpimässä tallissa siitä asti. Konekin oli kasattu valmiiksi niihin aikoihin. Nyt kaveri on niin pitkällä että kaikki on paikallaan ja kone käy ja kukkuu. Mutta... Nyt se ei saa kytkintä säädettyä tai voiko olla niin että kytkinlevy on jumittanu kun se on seissyt niin kauan? Kytkinvaijeria on kiristetty pohjaan mutta ei auta.. Quote Link to comment
Guest Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 enempi pitais tietaa ongelmasta. toimiiko kytkinpoljin normaalisti? Eli tuntuuko silta etta paineasetelma toimii, mutta kytkin ei silti irrota? Silloin voi hyvinkin olla levy ruostunut kiinni asetelmaan. Quote Link to comment
Marko Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 tai vanhassa lootassa(vanha painelaakeri) uudenmallinen asetelma. puuttuu keskirinkula. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 19, 2008 Author Share Posted January 19, 2008 Minä kokeilin kytkintä ja se tuntuu olevan kunnossa. Kytkin ja paineasetelma painelaakereineen tuli asennettua kaikki silloin +10v sitten. Ukko joka kasasi koneen on harrastanu kuplia 80-luvusta saakka joten arvelisin että pitäis olla oikeat palat... Mutta ellei tule muita ideoita niin ei auta kuin vetää kone irti ja tarkistaa että kaikki on kunnossa. En ollu mukana kun konetta tuli nostettua paikalleen.. Quote Link to comment
Marko Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Kytkin ja paineasetelma painelaakereineen tuli asennettua kaikki silloin +10v sitten. Ukko joka kasasi koneen on harrastanu kuplia 80-luvusta saakka joten arvelisin että pitäis olla oikeat palat... Niin on arvellut moni muukin mut on kyl niin klassinen ettei mitään rajaa:D Quote Link to comment
Guest veewee Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Onko vaijerissa oikeanlainen mutka? Quote Link to comment
Guest Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 jos on levy ruostunu kiinni kitkapintoihin, niin voipi olla keskio ruostunu kiinni akseliin kans.. veemainen purkaa :) Molempia osunu eteen volkkareissa ja muissakin autoissa Quote Link to comment
metake Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Joskus on itselle kans käyny niin, että pidemmässä seisonnassa napannu kytkinlevy kiinni vauhtikseen. Ykkösellä vaan auto liikkeelle ja sitten kytkin pohjassa kaasulla rynkytystä, aina on irronnut. Sitten onkin eriasia jos on ryytynyt kytkinakselille, kuten jan mainitsi, mutta ei ole itselle vielä sattunut. Quote Link to comment
vilkku Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Mutta... Nyt se ei saa kytkintä säädettyä tai voiko olla niin että kytkinlevy on jumittanu kun se on seissyt niin kauan? Kytkinvaijeria on kiristetty pohjaan mutta ei auta.. Itselle kävi juurikin noin! Tosin tilanne oli hieman toisenlainen eli tehdessäni siinä perälle hieman remonttia sain idean pestä moottorin kuumavesipesurilla puhtaaksi ennen kuin kiinnitän sen paikoilleen... Puhdashan se oli pesun jälkeen ja hieman kuivattelin paineilmalla konetta ja laitoin paikalleen! Sitten aikani kytkintä säädettyäni jouduin pudottamaan koneen pois ja irrottamaan levyn =D ps. ruostui muuten todella lujaan kiinni! Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 19, 2008 Author Share Posted January 19, 2008 No levy ei oo voinu ruostua akseliin kun moottori tuli vasta asennettua pari kuukautta sitten... ;) Kokeiltiin tänä iltana ajella ja nykiä jne. ykkösessä ja kakkosessa mutta ei mitään. Joutuu varmaan irrottamaan kone ja paineasetelma irti. Samalla varmistaa että on oikee painelaakeri.. Quote Link to comment
Roope Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Itellä ruostuu mosessa levy kiinni jo kuukauden seisonnassa... ja irrottannu sen aina rykäsemällä pakille ihan tosissaa saa kiskasta kepistä että menee vaihde sisään ja sitten ku menee niin käy kova rutina ja pauke, tosin en tiedä mitä volkkarin laatikko siitä sanoo... Quote Link to comment
vilkku Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Mulla oli viikko väliä ja kunnolla oli ruosteessa! Mutta oli tietenkin sen pesun takia! Akseliin kiinni ei ruostunut, mutta oli siltikin tajuttoman lujassa kiinni. Ruostuu kyllä varmasti äkkiä jos vaan sinne on päässyt kosteutta jotenkin...... Onko kytkinhaarukkassa kyllä tuntoa ja palautusjousi ehjä? Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 Jep, tuntoa on haarukassa ja palautusjousi ehjä. Pitää vaan kylmästi ottaa kone pois tarkistettavaksi. Eihän se ole mikään hirmuinen työ kun kerran kaverilla on kunnon halli nosturikin. Quote Link to comment
vilkku Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Jep, tuntoa on haarukassa ja palautusjousi ehjä. Pitää vaan kylmästi ottaa kone pois tarkistettavaksi. Eihän se ole mikään hirmuinen työ kun kerran kaverilla on kunnon halli nosturikin. Eihän se ole, mutta jotenkin sitä vaan välttää tuota ylimääräistä työtä =) Quote Link to comment
Guest [Henkka] Posted March 30, 2008 Share Posted March 30, 2008 Joskus on itselle kans käyny niin, että pidemmässä seisonnassa napannu kytkinlevy kiinni vauhtikseen. Ykkösellä vaan auto liikkeelle ja sitten kytkin pohjassa kaasulla rynkytystä, aina on irronnut. Sitten onkin eriasia jos on ryytynyt kytkinakselille, kuten jan mainitsi, mutta ei ole itselle vielä sattunut. Tämä toimi täälläkin :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.