Jump to content

Pertronix ja lambda probleema...


Guest komppa

Recommended Posts

Jep jep..

 

Ongelmia heti alkuunsa...

 

Onks kellään hajuakaan, paljonko sytkäennakon pitäs olla?

Eli jakajaa kääntämällä esim. 7,5 ast?

 

Lambda ( FMI ) palkit tippuu aina välillä. Ei ole imuvuotoa, venat ei kanna.

Pakopuolella ei vuotoa. ( Tutkittu leak finderin kans. )

 

Onks mitään ideoita kellään?

 

Vähän on persiilleen tää kysymys, mut tajuutte kai?

Link to comment

Nyt ei pysty sanoo mihin tulee 1 johto, mut FMI 1.4 on kyse ja lämmitettävä anturi.

 

Pelaa ihan OK, kun kierroksia, mutta tyhjäkäynnillä palkit jostain syystä tippuu???

 

Mut täytyy tutkii toi maattamishommakin. Kiitos!

Link to comment

Ennakko riippuu paljon jakajasta, et kertonut mika jakaja ja millainen kone kyseessa.

 

Lammitettava anturi, eli vahintaan 3 johtoa, kenties 4. 4-johtoisessa on maadoitus piuha, 3-johtoinen maadoittaa pakoputken kautta.

 

Seokset ei noin paljoa muutu pelkalla sytkaennakon muutoksella, IMHO.

 

Kerro lisaa koneesta, minka kokoinen, millainen nokka, kannet, venttiilikoko, kaasarit, kaasareiden kurkkujen koko, jne...

 

Jospa se ei tyhjkaynnilla saa aikaan tarpeeksi kovaa imua jotta bensa tulisi kunnolla kaasarista sumuuntuneena ulos ja palotilaan asti.

Link to comment
Ennakko riippuu paljon jakajasta, et kertonut mika jakaja ja millainen kone kyseessa.

 

Lammitettava anturi, eli vahintaan 3 johtoa, kenties 4. 4-johtoisessa on maadoitus piuha, 3-johtoinen maadoittaa pakoputken kautta.

 

Seokset ei noin paljoa muutu pelkalla sytkaennakon muutoksella, IMHO.

 

Kerro lisaa koneesta, minka kokoinen, millainen nokka, kannet, venttiilikoko, kaasarit, kaasareiden kurkkujen koko, jne...

 

Jospa se ei tyhjkaynnilla saa aikaan tarpeeksi kovaa imua jotta bensa tulisi kunnolla kaasarista sumuuntuneena ulos ja palotilaan asti.

 

Kone on Type 4 1700 cc.

FMI 1.4 ( neljä johtoa ) lambda.

Jakaja Pertronix http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/sh ... =757447025

Puola http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/sh ... =757447025

Johdot http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/sh ... =757447025

Kaasarit 2 x DRLA 36 ja imarit nelkun tuplille.

Vakio kannet hiukan siloteltuna...

Vakio venat

Kaasarin kurkkujen kokoa en muista, mut pääsuuttimet on nyt ainakin 140

Myöskään tyhjäkäyntisuuttimien kokoa ei muista ulkoa. Pitää katsoa.

Tyhjäkäynti kierroslukumittarin mukaan vaivaiset 600... Pitäskö nostaa?

Voi se olla sekin, ku on vanhaa bensaa tankis, ku ei ole voinu hakee uutta...

 

Ku ei saa noilla kesärenkailla viel ajaa... = )

Link to comment

Nosta ihan ekana tyhjakayntia, 600 on liian vahan. Hinaa se sinne 900rpm nurkille, niin oljynpainettakin riittaa varmemmin joka paikkaan tyhjakaynnilla ja imua riittaa bensaseoksen sumuuntumiseen paremmin.

 

Pelkastaan tuo voi korjata tilanteen. Tuore bensa voisi kans auttaa moneen vaivaan.

Link to comment
Käyn ottaa tänään kannun bensaa ja koitan hilata tota tyhjäkäyntiä ylös.

Katotaan mitä tapahtuu... ???

 

Noniin... Hain bensaa ja kaadoin tankkiin. Homma tähän asti OK.

Sit starttaus... Ei mitään. Akku tyhjä?

 

Tuli mieleen ton lambdan kytkentä et kuluttaako virtaa miten paljon?

Kytkentä ohje käskee laittamaan +12V käyttöjännitteeseen, joka suojattu

sulakkeella. Multa kytketty + 12V jatkuvaan virtaan. Onko OK, vai pitäskö

olla virtalukon takaanta?

Kuluttaako virtaa, eli lämmittääkö anturia nyt koko ajan?

Lämmitysvirta 2A Max...

 

Mites teil on?

Link to comment
tietysti virtalukon takaa.

 

Niinpä... Tottakai niin. Aika jotenkin epäselkeesti laitettu noissa

ohjeissa... Ku ei ole aiemmin tällaisten kans pelannu.

Lämmittääks se sit koko ajan? Ei kai anturi tms mee rikki tollasesta?

Osaakos sanoa?

 

No oppia ikä kaikki... = )

Link to comment
tietysti virtalukon takaa.

 

Niinpä... Tottakai niin. Aika jotenkin epäselkeesti laitettu noissa

ohjeissa... Ku ei ole aiemmin tällaisten kans pelannu.

Lämmittääks se sit koko ajan? Ei kai anturi tms mee rikki tollasesta?

Osaakos sanoa?

 

No oppia ikä kaikki... = )

 

Jep lämmittää "koko ajan". Virta sulakerasiasta niin että toimii vain kun virrat päällä. Ei ihme jos akku tyhjä D:

Link to comment
tietysti virtalukon takaa.

 

Niinpä... Tottakai niin. Aika jotenkin epäselkeesti laitettu noissa

ohjeissa... Ku ei ole aiemmin tällaisten kans pelannu.

Lämmittääks se sit koko ajan? Ei kai anturi tms mee rikki tollasesta?

Osaakos sanoa?

 

No oppia ikä kaikki... = )

 

Jep lämmittää "koko ajan". Virta sulakerasiasta niin että toimii vain kun virrat päällä. Ei ihme jos akku tyhjä D:

 

Jep jep... = )

 

Koitetaas huome uusiks... Hiukan uusiksi johdotusta ja sit tyhjäkäyntiä

hiukka isommalle ja.... Only god knows... ?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Monta lediä siulla palaa sillon kun tyhjäkäynillä palkki putoaa? Miulla nimittäin rupes näyttämään jatkuvasti kolmea kun tulppa pimeni. Eli se voi olla rikkaallakin vaikka lammas näyttää laihaa.

Link to comment
Monta lediä siulla palaa sillon kun tyhjäkäynillä palkki putoaa? Miulla nimittäin rupes näyttämään jatkuvasti kolmea kun tulppa pimeni. Eli se voi olla rikkaallakin vaikka lammas näyttää laihaa.

 

Elikkä:

 

Akku ladattu ja johdotus / tyhjäkäynti muutettu. Uutta bensaa tankissa ...

 

Auto käymään. Lähti melko raskaasti, mut lähti kuitenkin.

Tyhjäkäynti siellä 800 ja risat. Tyhjäkäynti pätkii välillä...

 

Kun polkaset kaasua, niin kaikki OK.

 

Siitä tyhjäkäynnille ja noin 10 sekunnin päästä valot putoo punaselle ja alkaa vilkkumaan kokoajan punaselta vihreelle.

 

Tossa vielä tuntuu, kun tyhjäkäynnillä pätkäsee, niin yllämainittu alkaa.

 

Kun taas polkaset kaasua kaikki OK... ? 4 vihreetä palaa...

 

Eli selkeesti tossa tyhjäkäyntiosiossa on jotain pielessä. Onko jakajas vai kaasareis...

 

Jakajaa olen nyt koittanut kääntää edes takasin ja aina vaan ongelmia.

Huomenna vaihdan uudet tulpat ja tsekkaan johtojen ja tulppien

liitokset. Jossei sekään auta, niin sit kaasareiden kimppuun... ??????

 

Jos jollain jotain ideoita jo tulleiden lisäksi, niin avosylin otan vastaan.

Link to comment
tyhjkayntisuuttimien ja kanavien putsaus. Kanaviin ei sitten saa puhaltaa lahelta paineilmaa.

 

Onko bensapinnat oikein saadetty kaasareissa?

 

Bensapinnat OK. Kaveri, joka pelannut noitten kaasareiden kans jo vuosia

laittoi ne kuntoon viime syksynä ja sen jälkeen ei ole koskettu.

 

Täytyy putsata noikin ja sit koittaa uusiks.

Link to comment

En lukenu koko ketjuu läpi sana sanalta mutta ei se lambda tyhjäkäynnillä näytä seoksia joka tapauksessa (alle 1Krpm) oikein. Anturin lämmöt ei ole alueella vaikka olis lämmitettävä anturi.

 

Vaatii kuormaa ja enemmän kierroksia että mittari rupee näyttämään todellista.

Link to comment
En lukenu koko ketjuu läpi sana sanalta mutta ei se lambda tyhjäkäynnillä näytä seoksia joka tapauksessa (alle 1Krpm) oikein. Anturin lämmöt ei ole alueella vaikka olis lämmitettävä anturi.

 

Vaatii kuormaa ja enemmän kierroksia että mittari rupee näyttämään todellista.

 

Mulla ainakin näyttää vihreetä tyhjäkäynnillä ja kaasulla.

Viime keväänä oli sama ongelma, että tyhjäkäynnillä ei ollut seokset kohdillaan. Asia korjaantui synkkamittarilla ja parin illan säätämisellä. Oli yllättävän hankalaa saada kaasarit täsmälleen samanaikaiseksi. Ongelmia tuotti lähinnä vivuston pallonivelien kuluneisuus.

Link to comment

Ah kyllä ruutta on poikaa tuossa kohtaan.

Mutta asiaa, ei kellään kaverilla olis vaikka laajakaistalambdaa lainata?

Sillä ainakin näkis kaikki kohdat ja kaasun kanssa. Toi kapeakaista kun voi näyttää mitä vain jos mennään rikkaalle tai laihalle reippaasti.

Mut tossa ylhäällä oli et vilkkuu vihreen ja punasen välillä, eikös silloin ole kohillaan?

Mites muuten maadoitus ja suojaus signaalipiuhalla? Meneekö minkään sytkäpiuhan tai laturin läheltä?

Link to comment
Ah kyllä ruutta on poikaa tuossa kohtaan.

Mutta asiaa, ei kellään kaverilla olis vaikka laajakaistalambdaa lainata?

Sillä ainakin näkis kaikki kohdat ja kaasun kanssa. Toi kapeakaista kun voi näyttää mitä vain jos mennään rikkaalle tai laihalle reippaasti.

Mut tossa ylhäällä oli et vilkkuu vihreen ja punasen välillä, eikös silloin ole kohillaan?

Mites muuten maadoitus ja suojaus signaalipiuhalla? Meneekö minkään sytkäpiuhan tai laturin läheltä?

 

Ei ole saatavilla laajakaistalambdaa tähän hätään...

Ei ne piuhat kovin läheltä mene, mut 5 sentin päästä. Koitan laittaa

meneen vähän kauempaa, kun kerkeen taliin asti...

Sitä ajattelin, et kun mulla on boschin tulpat ja MSD:n johdot, niin

liitos tuntuu tulpassa aika löysältä, vaikka hattu onkin paikallaan,

et ton vois ja samal tsekata.

 

Yks mikä voi kans olla, niin ku ei pääse ajamaan maantielle, vaan

joutuu tallis käyttämään, ni lämmöt ei nouse kovinkaan korkeelle...

Saattaa olla osasyy toikin.

 

Mut topicin päivitystä tulee lisää... Ku kerkee.. =)

Link to comment

Noniin...

 

Koko ilta taas tallissa... = )

 

Se on totta, että säätö pitäs tietty tehdä lämpimällä koneella, mut minkäs teet... Kevättä odotellessa... = )

 

MUTTA:

 

Nyt alkaa homma menemään mielenkiintoiseksi...

 

Ajattelin, et vaihdampa puolan ajankuluksi boschin siniseen.

Vaihto tapahtui ja mitä mitä??? Käynti parani ihan selkeästi.

Mutta miksi? Jaa-a???

 

No lambda ei enää vilku. Näyttää tyhjäkäynnillä 4 ja 2500-3500 kierroksella 3 vihreää lediä.

 

Mutta... Ei kertaa, ettei ongelmia...

 

Koittelin vielä varmuudeksi, et kaikki sytytysjohdot on kunnolla kiinni puolassa,

jakajassa ja tulpissa ja mitä tapahtuikaan? Kun painoin jakajan päästä

tulpanjohtoa käynti pätkäsi.

 

MSD Helicore sarjan tulpanjohdot aivan liian väljät Pertronix:in jakajan päähän...

 

Voi pers... sentään.

 

Huomenna hakemaan jostain SOPIVIA johtoja... Taitaa täytyä käydä

virtasen moottorissa hakee jotkut piuhat ja koittaa niillä.

 

Et sillai...

Link to comment

Kuvassa kyllä näyttää että kiinnitys on samanlainen kun msd jakajassa. oletkohan saanut oikeat johdot vai onko pertronixin jakajan pinni ohuempi. johtosarja on samalla numerolla molemmisssa. Voi riittää ihan kun puristat holkkia kasaan.

 

Jos muistan niin voin huomenna mitata pinnin paksuuden msd jakajasta.

Link to comment

Ja taas täällä... = )

 

Kävin virtasen moottorissa ja myyjä sanoi, et tohonhan sopii täydellisesti

Boschin silikonipiuhat. Haki ne ja naps. Paikalleen meni että pölähti.

 

Äkkiä kotio ja johdot kiinni ja lakia rikkomaan, eli kävin ajelemassa

tossa noin 25-30 kilsan lenkin lähiseutujen pikkuteillä...

 

Kaikki pelaa OK. Lambda tyhjäkäynnillä 3-4 vihreetä ja

vedättäessä hiekkatiellä... = ) jopa yks punainen sytty, eli

olis menny vähän rikkaalle. No kuitenkin ongelma selvis.

Täytynee laittaa pykälää pienemmät pääsuuttimet ja lähtee illalla taas

polkemaan... = )

 

Hyvä näin.

 

Nyt vaan kaasarit säätöihin ja avot. Kevät alkaa ja ajoaika heti, kun saa

kesärenkailla ajaa... = )

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...