Guest Vaaleanpunainen vulva Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Elikkäs aluksi vietiin 1300:sen lohko ja kampiakseli koneistettvaksi. Lohko aarporattiin 0,5 ylikokooon ja kampiakselin runkolaakerikaulat hiottiin 0,25 alikokoon ja kiertokankien kaulat kiillotettiin. Kun sitten kasasin kampiakselin ja sovitin sitä lohkoon jymähti se pultit momenttiiin kiristäessä keskipesästä kiinni soitin koneistamoon ja pyysivät tuomaan lohkon mitattavaksi. Mittasivat ja totesivat, että oli jäänyt keskipesä ahtaaksi. Pesää porattiin isommaksi. No ei kampiakseli sovituksessa edelleenkään pyörinyt. Mittasin hiotut kaulat joidenka halkaisija oli juurikin tuo nimellismitta 54,75. Vein romppeet gt-motoriin jossa ongelma ratkaistiin siten, että laakeria työstettiin isommaksi kysymättä ensin minulta. Eiko oikean läpimitan olisi kuitenkin oltava 54,74? Kaikenlainen laakerien jälkityöstö on myös tietääkseni kiellettyä? Minun mielestäni kampiakselista olisi hiottava vielä 0,01mm pois. Koneistamolla lienee oikaistu siinä ettei ole haluttu purkaa ja kasata kampiakselia vaan yritetty muilla konsteilla saada kampura sopimaan. Quote
-Alex- Posted March 7, 2008 Posted March 7, 2008 Mulla on tehnyt aikoinaan parikin aarporattua lohkoa noin....sen jälkeen siirryin uusiin lohkoihin, ensimmäinen menossa Quote
Guest Keiteleen Kone Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Millaisen lukeman GT-Motor sai mittaustuloksissaan? Quote
-Alex- Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Tässäpä onkin mielenkiintoinen kysymys, onko kukaan testannut uutta ja aarporattua lohkoa että millainen tehoero syntyy? Muistelin vain kun gene berg oli joskus testannut käytännössä, että jopa 10-20hv enemmän uudella std lohkolla. Quote
JaniM Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Tässäpä onkin mielenkiintoinen kysymys, onko kukaan testannut uutta ja aarporattua lohkoa että millainen tehoero syntyy? Muistelin vain kun gene berg oli joskus testannut käytännössä, että jopa 10-20hv enemmän uudella std lohkolla. Perustuen mihin? Quote
-tipi- Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Ainakin jokunen vuosi sitten kun tekivät Hot VW:ssä strokerin uuteen lohkoon, ja piruuttaa käyttivät aarporaassa, lähti vähän lastua jostain pukista. Quote
Guest Vaaleanpunainen vulva Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Millaisen lukeman GT-Motor sai mittaustuloksissaan? Väittivät kivenkovaan kampiakselin halkaisijan olevan tuo oikea 54,74mm. Sattuipa vielä itsellä olemaan mikrometri matkassa mukana. Kun siinä yritin tiskillä selittää kampiakselin jääneen liian paksuksi painoi tiskillä ollut mies mikrometrini väkisin kyseisen kaulan läpi. [mikrometrissä lukema 54,74 lukittuna] Ei tässä taida enään muu auttaa kuin joko kasata kone jälkityöstetyllä laakerilla tai ottaa yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan. Quote
-Alex- Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Cb Performancehan on myynyt uutta lohkoa joka on 3-pytyn takaa ollut hitsattu, jostain luin että se on myös pitänyt aarporata hitsauksen jälkeen(?) Luulisi lohkon materiaalin vetelevän vähän jos sitä hitsataan, tai lämmitetään ja sitten hitsataan.. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Ehkä kannattaa kuitenkin mitata sitä kaulaa useammalla mikrolla ennenkun menee kuluttajaneuvojan pakeille. Jotenkin kuulostaa kyl oudolta, että koneen pyöriminen ois satasesta kiinni. Johan siellä palikat elää lämmön mukana enemmin. Quote
Guest Vaaleanpunainen vulva Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Jotenkin kuulostaa kyl oudolta, että koneen pyöriminen ois satasesta kiinni. Samaa olen kyllä itsekkin miettinyt, mutta ei kai se mistään muusta voi olla kiinni, jos kampiakseli linja, sekä laakerit ovat mitassa. [kyseistä laakeria käyty vertaamassa uuteen.] Ehkä kannattaa kuitenkin mitata sitä kaulaa useammalla mikrolla Mikron pitäisi näyttää kyllä oikein kun sen juuri ennen mittausta kalibroin ja merkkikin on mitutoyo. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Silti vaikka on kunnon vehkeet ja kepillä kalibroitu, niin toista mikroa peliin mittausten varmistamiseksi. Pyöriiks se kone nyt kun laakeria on koneistettu? Ja onks pyörittäessä ollu päittäisvälys oikeessa laidassa? Quote
Guest Vaaleanpunainen vulva Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Ja onks pyörittäessä ollu päittäisvälys oikeessa laidassa? Kyllä. Pyöriiks se kone nyt kun laakeria on koneistettu? Kyllä. En vaan tiedä uskallanko kasata sen tolla jälkityöstetyllä laakerilla, mutta kai se on pakko. Silti vaikka on kunnon vehkeet ja kepillä kalibroitu, niin toista mikroa peliin mittausten varmistamiseksi. Oikeassa olet, mutta mistäpä sitä toisen mikron löytäisi. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 Hankalahan toi on joo, jos ei oo toista mikroa helposti saatavilla. Reilu peli muuten se, että koneistamon jannu ihan reippaasti runno siun työkalua. Ei se varmaan paskaks menny, mutta mitä vittua on ensimmäinen ajatus, joka tulee mieleen. Quote
Guest Mikal Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Kannattaisko koittaa toisilla uusilla laakereilla, että pyöriikö kone niillä. Jos ei, niin eikös se oo aika selvä juttu että kampuran kaula on jääny paksuksi. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Jos mittaustulos toisella mikrometrillä on 54,765 on asia aivan selkeä ja vastaavalla mikrolla uudessa std. kampiakselissa 54.99 se riittää vertailukelpoiseksi. Mikäli alkuperäinen lohkon poraus oli jäänyt liian pieneksi on korjaus tehty luultavasti hoonaamalla. Quote
Guest Vaaleanpunainen vulva Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Tuli nyt itselle mieleen semmonen homma, että oiskohan se mahdollista, että kampiakselilinja olisi jäänyt kieroon tuosta 0,5mm ylikokooon porauksesta huolimatta. Laakerissa kun oli vain toinen reuna sen näköinen, että oli ottanut kampuraan kiinni. Quote
Guest Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 tiiän toisen tapauksen missä volsun moottori ei enää pyörinyt sen jälkeen kun lohkon kiristi piukkaan. en tiiä onko laakereissa jotain mätää tai missä. porattu se ainakin oli suoraksi. Quote
Ketsa Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Laakereitten kohdistustapit aiheutti minulla yhden motin pyörimättömyyden. Quote
Guest Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 tässä tapauksessa se ei oo ainakaan ollu mahdollista. sama kaveri tehnyt mun omaan jokkis-kuplaan remontin eikä ole ollut minkään näköistä häiriötä siinä moottorissa sen jälkeen. ellei sitten ole olleet liian pitkät tai jotain mutta onkohan skään mahdollista? Quote
Ketsa Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Tappien pituudet varmasti jokainen koneen kasaaja tarkistaa. Mulla ongelman syynä oli väljä tapin pesä lohkossa. Tappi pääsi yrittittämään kiilautua väliin. Pitkään ja hartaasti joutui vikaa hakemaan, mutta lopulta tuli kokeiltua kasata ilman tappeja. Tässä ongelmassa pyöriminen tosin ei ollut tasatahmeaa, vaan tuntui pykälä pyörittäessä. Quote
Guest Vaaleanpunainen vulva Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Pitkään ja hartaasti joutui vikaa hakemaan, mutta lopulta tuli kokeiltua kasata ilman tappeja. Sekin on tullut jo kokeiltua. Quote
Guest vs Posted March 14, 2008 Posted March 14, 2008 Kannattaa tarkastaa noi laakerit joita tilailette ..merkistä riippumatta..niissä on oikeasti aika paljon heittoja mitoituksessa. Itse kasaan moottorit niin että lohko poraukseen ja uudet laakerit reikiin ..mittaus,jonka jälkeen akseli hiontaan ja luonnollisesti niihin mittoihin jotka lohkosta saadaan(laakerit+haluttu välys....) ja hyvin on pyörinyt. Varsinkin keskimmäisten laakereiden paksuudet on mitä on.. Quote
timo l Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 moi mihin perustuu väite et uudella lohkolla tulee paremmat tehot kuin koneistetulla?? kyseinen lohko voi olla oikeissa mitoilla kauloilla mut linja päin p,,,,ttä. olen kasannut noin 450 kuplan konetta ja kasaan edelleen kampuran täydelliseksi pöydälla katsoen rakotulkilla päittäiksen;newer proplem. PS. jarrutin tänään n.175hv jokkiskoneen 18 litraa bensaa ja kiersi yli 8000kierrosta jarru päällä... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.