Jump to content

Uusi vokkaristi (käytännön neuvoja tarvitaan)


Guest massee

Recommended Posts

Guest massee

Heps!

 

Ostin viikonloppuna -73 kuplan ja sillä olen nyt muutaman päivän huristellut. Pari kysymystä kuitenkin:

 

- Bensaletkuongelmista johtuva palaminen on ilmeisesti ihan vakavasti otettava ongelma, vaahtosammutin siis ilmeisesti kannattaa hommata? Omassa bensaletkussa on filtteri välissä, liitokset näyttävät hyvälle ja lujalle, mutta hirvittävällehän nuo palamisjutut kuulostavat. Kannattaako ottaa koko filsu välistä pois, entä mitkä ovat kestävimmät klemmarit liitoksiin?

 

- Minkälaista käytännön ylläpitoa kesäauto vaatii? Ajelen satunnaista arkiajoa, joskus vähän pidempiä matkoja (kesämökille 150km tms). Pitäisikö jännittää noiden pitempien matkojen kanssa?

 

- Miten ylikuumenemisen voi havaita ja pitäisikö sellaista ylipäätään sattua jos matkavauti on leppoinen (80-90kmh)?

 

- Autossa on havaittavissa pientä nykimistä alhaisella kierrosalueella. Auto pysyy kyllä hyvin käynnissä. Pitäisikö vaihtaa tuplat, tarkistaa sytkä, ilmanputsarin filtteri ja polttoainesuodatin vai onko arkisen yleistä tälle koneelle?

 

Kiitos jos joku jaksoi lukea ja vielä isompi kiitos jos joku jaksaa vastata. :)

Link to comment

Kannattaa pitää sammutin matkassa... filtteri on hyvä olla viimeistään ennen kaasaria, itsellä tais olla pumpun ja kaasarin välissä. Työkaluja kannattaa varata aina keulaluukun alle ja renkaanvaihtotarpeet jne. jos on vararengas matkassa. Tasaisin ajoin öljyjentarkistus ja jos on laittaa rahaa autoon niin kannattaa lisätä bensan sekaan lisäainetta jossa on lyijyä... säästää venttiileitä. Myös apuvirtakaapelit on hyvä olla autossa ja vaikka myös pieni lapio niin saa pahassa paikassa auton kaivettua jorpakosta irti. Jos vielä haluaa jotain santsata niin vaikka jalalla poljettava ilmapumppu. Eiköhän noilla nyt pidemmän reissun pärjää.

 

Ainiin... sammuttimeksi sitten joku ihan kunnollinen sammutin ei mitään pientä lidl roskaa.

 

Tuossa nyt on vähän kaikenlaista mutta nuo nyt olisi hyvä olla matkassa :)

Link to comment
Guest PaKe

Pakkohan filtterin on olla ennen kaasaria, jos nyt puhutaan ihan normi lisäfilsoista? Kaasarin jälkeen sitä on vähä vaikee enää filtteröidä.. Mutta ite laittasin filsan ehdottomasti johonkin tankin ja pumpun väliin, jos se on pumpun ja kaasarin välissä ja ratkee ajossa, niin pumppu pumppaa bensaa konehuoneeseen niin kauan kuin se auto käy. Tankin ja pumpun välistä ratketessaan tipputtaa maahan, toivottavasti..

Link to comment
Guest massee

Lyijynkorviketta olen käyttänyt bensassa kun sitä tuli kaupassakin mukana. Sitä on edellisen omistajan mukaan käytetty aina viimeisen kolmen vuoden aikana.

 

Bensafilsu on tankin ja pumpun välissä, joskin hyvin selkeästi konehuoneessa. Paikka ei miellytä yhtään, täytyy haskeroida se jonnekkin muualle kiinni. Vainoharhaiseksi jos heittäytyisi niin laittaisi teräspunosletkua, vedot on aika lyhyitä, ei maksaisikaan ihan mansikoita. Hyvin monessa paikassa neuvotaan tarkistamaan ja usein vaihtamaan bensaletkut kevätkäyttöönottojen yhteydessä, kai niitä on uskottava. :)

Link to comment
Guest VWanker

Älä laita teräspunosletkua. Itse letku on kuitenkin kumia joka nirhautuu sen teräspunoksen avulla rikki. Sama juttu kuin kangaspinnoitetuissa. Vuodon huomaa vasta kun vahinko on tapahtunut. Tosin kangaspinnoitetuissa näkee hikoiluna, teräspunoksissa ei näe.

Link to comment
Guest DaFox

Itsellä matkaa yleensä aina mukana ko. varustus, mikäli tulee pidemmällä matkalla jotain ongelmanpoikasta niin tuolla yleensä selviää.

 

Sisällä

 

-Sammutin telineessään tukevasti ettei pääse kolaritilanteessa tekemään tuhojaan. Tai ellei ole telinettä, paa tämäkin keulapellin alle.

 

Keulapellin alla

 

-rengas-avain

-tunkki

-1L öljyä koneeseen

-vara hihna

 

Pienessä kangaspussukassa käärittyinä vararenkaan sisällä/keskellä

 

- talttapää ja ristipää meisselit

-10, 13 & 17mm lenkkiavaimet

-vara kärjet

-vara tulppa

-tulpan avain

-vara ajovalonpolttimo

-pätkä bensaletkua

-tulpanjohtoa

-1kpl varatulppa

-rakotulkki

-1kpl venttiilikopan tiivisteitä

Link to comment

Lämpöjen seurailuun hyvä kapistus on digitaalinen paistomittari. Johtoa vaan jatkaa ja tiivistää anturin sopivaksi mittatikun reikään....esim. kemiallisella metallilla.

Link to comment

Ei ikina bensafiltteria pumpun painepuolelle!!

 

Koneen lammot: normaali tuntoaistilla varustetun ihmisen tulee pystya tarkistamaan oljyn mittatikusta oljyn maara, paljain kasin tikkua pitelemalla. Jos tikku on niin kuuma etta pitaa kiroilla ja vaihdella katta tai hakea hanskat, on kone liian kuuma. (Aika epatieteellinen nyrkkisaanto)

 

Vaihda bensaletkut NYT, tankin alta patka ja koneen nurkilta auton alta patka, ja konehuoneen patkat. Vaihda about 3v valein. Laita kunnon letkuklemmareilla ne kiinni, tarvikekaupasta bensaletkuklemmarit missa menee klemmarin sisapinnalla lipareet limittain. EI "puutarhaletkuklemmareita" vaikka olis kuinka pienet ja vaikka kuinka myyja tyrkyttaa. niissa jaa pieni kolo ruuvin alta horottamaan auki ilman puristusta.

Link to comment

Tarviiko sitä filtteriä? Eihän sitä ollut tehtaallakaan sinne asennettu, eikös siellä ole siivilä tankin lähdössä? Jos haluaa suodattimen niin eikös se ole helpoin laittaa ennen pumppua? Ei kai se pumppu enää paskaa tuon jälkeen luovuta?

Miksei kuplalla uskaltaisi ajaa jopa satoja kilometrejä? Eikös sen ole tarkoitettu jopa huippunopeudella moottoritiellä toimivan päästä päähän?

Eihän vakiokoneisella kunnossa olevalla pitäisi lämpöongelmia olla?

Link to comment

Minulla on aina ollut suodatin pumpun ja kaasuttimen välissä. Nyt otin filtterin pois. Huomasin samalla, että kaksi vuotta vanha Gatesin letku oli aivan hapero. Vaihtoon meni sekin. Ja Filtteri täytyy siirtää tankin alle.

t. HT

Link to comment
Guest DaFox

Tieto lisää tuskaa kun tietää mitä kaikkea vikaa autoon voi tienpäällä tulla.

Mutta eipä niitä kannata kauheemmin murehtia, aika varmoja vekottimia nämä on loppujen lopuksi. Itsellä tuli n.7000km kuplan mittariin viimevuonna ilman murheita.

 

Hyvä vinkki lisäksi että jos matkaan tulee stoppi (Tuskin tulee hyvin toimivalla vakio tekniikalla) niin kännykällä intterwebbiin ja syöttää vokkelopalsta.comin osoitteen selaimeen. Täältä löytyy Searchilla toiminnolla melkein vika kuin vika mikä voi tulla vokkeloon ja korjaus ohjeet.

Link to comment
Guest jarsat
Tieto lisää tuskaa kun tietää mitä kaikkea vikaa autoon voi tienpäällä tulla.

Mutta eipä niitä kannata kauheemmin murehtia, aika varmoja vekottimia nämä on loppujen lopuksi. Itsellä tuli n.7000km kuplan mittariin viimevuonna ilman murheita.

 

Hyvä vinkki lisäksi että jos matkaan tulee stoppi (Tuskin tulee hyvin toimivalla vakio tekniikalla) niin kännykällä intterwebbiin ja syöttää vokkelopalsta.comin osoitteen selaimeen. Täältä löytyy Searchilla toiminnolla melkein vika kuin vika mikä voi tulla vokkeloon ja korjaus ohjeet.

 

ja pikku lisäys löytyy jonkin verran yhteystietoja: melkein paikka kuin paikka niin on melkeimpä joku lähistöllä jolta saa apua :)

Link to comment

Seka tankissa etta pumpussa on filtteri itsessaan :)

 

Suodattimella varustettu paineensaadin on laadultaan jotain aivan muuta kuin bilhelveten 0.99e muovinen suodatin. Sita et silti varmaan laitakaan roikkumaan bensaletkuun pumpun ja kaasarin valiin?

 

Ongelma syntyy siita kun bensalla tayttynyt filtteri holskyy ja heiluu ajon aikana ja mokkulan paino lahettaa nykayksia letkun molempiin paihin. Etenkin vakiokaasarin kannessa oleva pronssiholkki mihin letku tulee kiinni, on heikko kohta, ne lahtee herkasti kannesta irti. Ei auta vaikka olisi letku kuinka hyvin kiinni holkissa, kun koko paska irtoo kannesta ja alkaa sylkemaan bensaa paineella ympari konehuonetta niin kauan kun kone kay (kaasari taynna bensaa, kone kay viela hyvan aikaa).

 

Mulla on ollut paineensaadin jossa suodatin myos, laitoin sen takapenkin alle, vastaavaan kohtaan missa akku on toisella puolella. Se on siella suojassa lialta ja ronkkimiselta, ja pultattu kunnolla kiinni. Jos sita tarvitsee saataa, niin siihen on helppo paasta kasiksi. Mahdolliset bensavuodot haistaa kabiinissa heti.

Link to comment
Guest massee

Kyllä nyt jo pelottaa vanhoilla pensaletkuilla ajelu. :) huomenna käyn hakemassa uutta letkua ja kunnon kiristimet.

 

olen reissussa enkä näe autoa juuri nyt. Muistaakseni konehuoneeseen tulee metallinen bensaputki jossa on kiinni pumpulle menevä letku (filsu välissä), pumpulta menee letku suoraan kaasarille. Onko perässä vielä muita uusittavia bensaletkun pätkiä vai riittääkö noiden kahden pätkän vaihtaminen? Entä paljonko bensaa tursuaa ulos kun avaan vanhat letkut?

 

Nokassa tankin alla on ilmeisesti vielä yksi pätkä, läheekö tankki helposti?

Link to comment

olen reissussa enkä näe autoa juuri nyt. Muistaakseni konehuoneeseen tulee metallinen bensaputki jossa on kiinni pumpulle menevä letku (filsu välissä), pumpulta menee letku suoraan kaasarille. Onko perässä vielä muita uusittavia bensaletkun pätkiä vai riittääkö noiden kahden pätkän vaihtaminen?

Sen metalliputken toisessa paassa, auton alla vaihteiston vieressa, on myos patka letkua. Se metalliputki tulee koneen takana olevan pellin lapi, lapiviennissa pitaa olla lapivientikumi. Ne joskus hapertuu ja hinkkautuu puhki, jolloin bensaputki hinkkaa tuota peltia vasten, ja lopulta kuluu puhki asti.

 

 

 

Entä paljonko bensaa tursuaa ulos kun avaan vanhat letkut?

 

 

About kaikki mita tankissa on :)

Eli aika vikkelaan saa toimia. Vaihda letkut kun tankki on melkein tyhja. Nosta auton pera pukeille niin bensaa ei pitaisi silloin valua ulos paljoakaan, ja saat enemman tyotilaakin.

 

 

Nokassa tankin alla on ilmeisesti vielä yksi pätkä, läheekö tankki helposti?

 

Tankki on kiinni neljalla M8 pultilla (13mm kanta) nokkapellin alla. Helppo nakki, mutta varmista takaisin laittaessa etta pultit menee oikeilel kierteille. Ja katso ennen irroittamista miten pain ne metalliklipsut tulee, joita pultit pitaa kiinni, joilla tankki puristetaan koria vasten.

 

Tankki ei paase lyhyen letkun takia nousemaan kovin ylos, kandee ehka laittaa vanhaan letkuun lukkopihdit jotta letkun saa tukkoon, ja sitten katkaista letku poikki pihtien jalkeen. Sitten nostat tankin pois ja naet kuinka pitkan letkunpatkan tarvitset sinne. Voit laittaa vahan pidemman patkan jos haluat helpottaa asentamista. Ei kuitenkaan niin paljon loysaa etta letku paasee hinkkaamaan ohjauksen osiin ajon aikana.

Link to comment

Ainakin vanhemmassa kuplassa mahtuu tankin alla olevan letkun vaihtamaan myös tankki paikallaan. Auto keulasta tunkilla ylös, toinen eturengas irti ja laihakätinen mekaanikko sekä pitkä ruuvari hoitavat homman.

Link to comment
Ainakin vanhemmassa kuplassa mahtuu tankin alla olevan letkun vaihtamaan myös tankki paikallaan. Auto keulasta tunkilla ylös, toinen eturengas irti ja laihakätinen mekaanikko sekä pitkä ruuvari hoitavat homman.

 

joo niin taitaa. ehka pelkaajan puolelta kandeis koittaa niin ei ole ohjausvermeet tiella.

Link to comment
Guest massee

Suurkiitos vihjeistä!

 

katson mahdunko vaihtamaan etupään letkun ilman tankin nostoa, nostan tankin jos en onnistu. Jos nostan, kuristan letkun lukkopihdeillä ja tyhjään tankin kanisteriin. Pyörittelen konetta senverran että saan linjan tyhjäksi ja tän jälkeen vaihdan letkut.

 

homma vaatii vähän suunnittelua kun ei ole juuri mitään työkaluja, täytyy hommailla tarvittavat. Kerrostalon pihamaa tai kadunvarsikaan eivät ole unelmapaikkoja rassaamiselle. Toivottavasti saan homman tehtyä ennen huomista pyynikin kokoontumista, olisMukava nähdä muita kuplaajia tampereella.

Link to comment
Guest massee

Laitoin pikkuisen kuvia intterweebioon:

http://www.wompat.fi/masse/index.html

 

Mikähän tuo haaroitus ensimmäisessä kuvassa on? Siis tuo pienemmän letkun haaroitus? Bensalämppäri on etutilassa, mutta se ei ole toiminnassa, olen ajatellut ottaa sen pois. Voisiko tankkausletkun vieressä olevan letkun vetää suoraan uudella letkulla.

 

Muissa kuvissa näkyy bensasuodattimen sijainti. Tuossa se makaa (pakosarjan?) päällä. Mun järjellä se on kaikenlisäksi huonossa paikassa.

 

Konehuoneen letkujen uusiminen ei tuota ongelmia minulle, uskoisin että takapään pellien läpi menevän letkunkin saan vaihdettua takapyörää tunkkaamalla. Etupään rassaaminen sensijaan aiheutti tuskastumista. En nähnyt alapuolelta mistä letku tulee, tankin irroituspaikat kyllä löysin. Kai sitä tankkia pitää vaan ryhtyä taikomaan irti.

 

Voipi olla että pitää mennä huomenna fillarilla tapaamaan kuplisteja. :)

Link to comment

Menet tietysti tuolla hienolla kuplallasi.

 

Tuossa mitään akuuttia palovaaraa ole, suodatin on imupuolella ja imusarjan päällä ( näyttää kylläkin aika likaiselta / vanhalta )

Letkut ovat kangaspunosletkuja, mutta näyttävät kuvissa kuivilta ja

letkunkiristimet ovat paikoillaan.

Muutenkin tuo konehuoneesi on puhtaan näköinen.

 

Vaihdat sitten noita letkuja ajan kanssa kun katsot tarpeelliseksi.

Link to comment

>Mikähän tuo haaroitus ensimmäisessä kuvassa on? Siis

>tuo pienemmän letkun haaroitus?

 

Tankin huohotus. keskikokoinen letku auttaa estamaan tankatessa joskus syntyvaa takaisin 'sylkemista" ja poistaa tankista ilmaa sita mukaa kun sinen tunkee vauhdilla bensaa pistoolista. Pikkuletku huohottaa ajon aikana ettei tankkiin synny painetta tai alipainetta. Pikkuletku kiertaa etuluukun ylareunan kautta kuskin puolelle ja toista puolta alas, ja lopulta varapyorakotelon seinasta auton alle johon letku paatty, roikkumaan avonaisena. Bensaa sielta ei koskaan tule ulos, se on vain paineentasausta varten.

 

 

>Bensalämppäri on etutilassa, mutta se ei ole toiminnassa, olen ajatellut

>ottaa sen pois.

 

Laita se ennemmin toimimaan. Se on aivan ehdoton tapa lammittaa kupla ja pitaa lasit puhtaana huurusta ja jaasta. Oma lammityslaite ei riita mihinkaan. Bensalampparin tuottama ilma ei myoskaan haise niin pahalle kuin lammonvaihtimien lapi tuleva ilma joskus.

 

 

>Voisiko tankkausletkun vieressä olevan letkun vetää suoraan uudella

>letkulla.

 

Konstruktiota ei passaa muuttaa, uudet letkut voit kylla vetaa vanhojen tilalle. Turhia letkuja siina ei ole.

 

>Muissa kuvissa näkyy bensasuodattimen sijainti. Tuossa se makaa

>(pakosarjan?) päällä. Mun järjellä se on kaikenlisäksi huonossa paikassa.

 

Imusarjan. Ja pumpun imupuolella, jossa se on ihan ok. Ei ole tarvetta muuttaa filtterin sijaintipaikkaa, voit kylla jollain keinolla tukea/nostaa sen irti tosta kuumenevasta imusarjasta.

 

Nykyiset letkuklemmarisi ovat juurikin niita oikeanlaisia klemmareita tohon tarkoitukseen. Hommaa samanlaiset.

Link to comment
Mulla on ollut paineensaadin jossa suodatin myos, laitoin sen takapenkin alle, vastaavaan kohtaan missa akku on toisella puolella. Se on siella suojassa lialta ja ronkkimiselta, ja pultattu kunnolla kiinni. Jos sita tarvitsee saataa, niin siihen on helppo paasta kasiksi. Mahdolliset bensavuodot haistaa kabiinissa heti.

 

Nyt on ongelmana se, että on vakiopumppu, niin tulee pitkä letkutus jos vaihtaa suotimen pois konehuoneesta. Tulevaisuudessa on tarkoitus laittaa sähköpumppu tankin alle ja suodin/paineensäädin samaan paikaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...