Jump to content

Kiertokankien kestävyys


Recommended Posts

Minulla ajatuksena 78 isku ja 90,5 tai 92 mukit. 5,4" on aika lailla vakiomittaa lähellä eikä kai 5,5" pitkillä kangilla paljoakaan joudu shimmejä käyttämään. Koneen kokonaisleveyttä ei ole tarkoitus liikaa lisätä. Mene ja tiedä, taidan silti kallistua lähelle vakiomittaa.

Link to comment
Entäs strokemännät, 78mm isku ja 5.5" kammet, tuskin tarvitsee shimmejä ollenkaan (toki riippuen palotilasta että saako tarpeeksi puristuksia) ? Lohkokin menee ihan käsityökaluilla tehtävillä pienillä koloilla.

 

Puavo

 

Ma tein just tolleen..... ei paljo tarvinnu shimmailla. Muuten hieroin kylla dekkeja ja palotiloja etta sain puristuksen 10.5:1 nurkille.

 

Jan

Link to comment

Tässä nopea ja raaka yleistys. kertokaa jos olen jossakin väärässä.

dekki 69mm iskulla -1,5mm

5,5" kanget +3.76mm

92mm stroket -5,1mm

78mm akseli +4,5mm

dekki 78 iskulla +1,66mm

shimmaus 3,16mm

Tässä päästään siis siihen 1,5mm "turvarajaan" ettei mäntä hakkaa kanteen. Paukun säätö vielä erikseen suuntaan tahi toiseen.

Link to comment

Dekki kannattaa saataa tarkkaan optimaaliseen arvoon, joka on noin 1.2mm. 1,5 on jo liikaa, ja se edesauttaa esim. nakutusta. 1mm on liian vahan, osien lampolaajenemisen aikana tai jalkeen saattaa kutistua viela pienemmaksi ja alkaa mannan lakeen syntya kuva palotilasta. Varsinkin kun osat kuluu ja alkaa olemaan enemman valyksia.

 

Tee mita ikina tarvitsee tehda, jotta saat 1.2 - 1.3mm dekkikorkeuden. kaikki muut arvot sitten lasketaan sen perusteella.

 

Tiukka kisakone jolta ei odoteta miljoonan kilometrin kestoa, voidaan rakentaa tiukemmalla dekilla.

 

MITAAN konetta ei kannata rakentaa yli 1.3mm dekilla.

 

Sen lisaksi etta pieni dekkikorkeus tehostaa palotapahtumaa, se pitaa myos mannan laen puhtaampana karstasta.

 

jan

Link to comment
  • 4 weeks later...

eikai niitä ny kannata paljoo kevennellä. Kestävyys vaan kärsii siihen pieneen tehon lisäykseen nähden. Toiset kevennetyt kestää kauan ja toiset ei juurikaan. Monesti kun vakioveiviä menee sorvaa alalenkistä niin ala lenkki muuttaa sitten käytössä muotoaan. Ehkä se järkevin on vain silotella kyljet ja ehkä ala- sekä yläsilmukka.

Link to comment
  • 2 months later...

Hoblaaa. Nostetaas tätä. Ei ihan oo topickiin koskevaa mutta veiveihin kylläkin. Eli tuossa nyt 4kpl veivejä joista 3kpl samanlaisia. 1 on hiukan erillainen ja noin 25g muita kevyempi. Eläpäässä on vähemmän tavaraa helan ympärillä kuin muissa, tuosta varmaan painoerokin tulee. Haitanneeko tuo mitään jos hioo painevemmista veiveistä pois tuolta päästä että saa saman painoisiksi, vai pitäskö hankkia toiset veivit? Ohessa kuvia.

 

http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/kusiainen/?action=view&current=erot2.jpg

http://s97.photobucket.com/albums/l229/Mite1/kusiainen/?action=view&current=erot1.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Minua kiinnostaa myös mikä se olisi sopiva kiertokangen pituus 82mm akselin kanssa? Noin tuommoisen perimä- yms. tiedon mukaan. Minkälaiset ovat toimineet hyvin.

 

jotkut sanovat etta 82mm iskuun asti vakiopituiset kanget viela vois laittaa, jos tekee vaantokonetta jonka ei tarvitse kiertaa kovin korkealle. Eli ns. matalaviritteinen kone.

 

Jos taas tarvitsee kiertaa selvasti enemman kuin vakio, tai aiotaan ajaa konetta jostain syysta korkeammilla kierroksilla, niin on syyta laittaa pidemmat veivit.

Link to comment

Tässä on pähkäilty pitäisikö olla 5,5" vai 5,7"? Ratkottavaksihan tulee dekkikorkeuden säätö, palotilojen koko ja pakosarjojen sopivuus. Nämä siis ainakin. Kuinka lienee työntötankojen kanssa? Saako riittävän pitkiä mistään? Anteeksi kun tämä meni nyt hiukan ohi varsinaisesta aiheesta.

Link to comment

Katkaistavista terästönäreistä on tavallaan joutunu ottamaan noin sentin poies vaikka kone vähän leveämpikin.

 

Pakosarjaongelma ratkaistuu helpoiten semmoisella merged-putkella jossa on sekä J-tuubit että katsojaa lähemmät putket irralliset.

 

Dekkikorkeus ratkeaa pitemmillä sylinteriputkilla, paksuilla shimmeillä, paksuilla kuparirikoilla kannen puoleen, ja palotila nyt kannattaa muotoilla ihan oman maun mukaan, toki siten että ei tule turhan korkea siitä palotilan ulkopuolelle jäävästä alueesta (squish areako se oli, intternetti kertoi että sen pitäis olla vähän yli millin mutta myös reilusti alle 2mm?)

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Käsittääkseni pitemmillä kangilla saa yläkierrosalueella enemmän tehoa, kun kerta mäntä viipyy kauemmin lähellä yläkuolokohtaa.

 

Kyllähän valtaosa 82 iskuisista koneista on kasattu 5.4 tai 5.5" kangein, gene berg suosittelee kirjassaan vähintään 5.5" kankea 82 iskulle, jotta kangen kulma saadaan sopivaksi.

 

Kyllähän 5.4 kankikin käy kohtalaisen korkeavireiseen koneeseen, siitä vaan tulee alavääntöinen, kun mäntä silloin lyhyemmällä kangella liikkuu nopeammin, jolloin imee imukanavasta seosta voimakkaammin.

 

VwTrendsissä oli joskus artikkeli kiertokangen pituudesta iskunpituuden suhteen.

Link to comment

Jep jep!

 

Kyllä ajatuksissa olikin vähintään 5.5" kanget. 5.7" vaan on kokolailla samanhintaiset. Arveluttaa vain paljonko lisääntynyt pituus teetättää työtä/ ylimääräistä rahanmenoa siellä myöhemmässä kasausvaiheessa.

 

Noita pitkiä sylinteriputkia katsellessani huomasin että koko 94mm taitaa olla ainoa vaihtoehto.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...