Jump to content

terve vaan täältäkin(vm 72 ikuprojekti)


Guest ismi

Recommended Posts

moro vaan kaikille.eilen tuli kuppeli taloon joka on mun ensi kosketus kupliin.takana on ajoa noin 800 metriä ja sydän on jo menetetty totaalisesti.

tekemistä löytyy ko rakkineesta riittävästi mutta käy ja kukkuu jotenkuten.

vuosimalli on 72 ja pannuna on laiska 1580 mylly.

paljoa en näistä vielä tiedä mutta ainakin uus karpuraattori pitää laittaa(onko hyviä korvauskaasareita olemassa? puola ja muuta syttykilkettä pitää laittaa ja etupään se palkki mihin tulee kiinni kallistuksenvakaajat ja muut etupään kilkkeet kiinni.kun on ihan läpimätä.kuitulevikkeet on ja kattoluukku ja amisratti.

tästä lahdetään.vinkkejä yms otetaan vastaan.

kybbel.jpg

Link to comment

Oi oi, Ferrarinpunainen ähtärimöhkö

 

Kaasareista ja oikeastaan asiasta kuin asiasta löytyy juttua foorumilta pilvin pimein. Ota koppa olutta ja vietä loppupäivä palstaa selaten. Onnittelut hienosta valinnasta :)

Link to comment

kiittää ja kumartaa hän. joo oon selaillu jo täs hyvän tovin.

ideana olis laittaa tähän pikkusen lisää kiukkua tai ainakin luotettavuutta ja alusta pitää laittaa topakaksi. talven ajattelin tuusata ja saaha ens suveksi ajoon.pitää koettaa saaha vialä akka projektiin mukaan niin ei tule sanomista et:"aina sä oot siellä tallilla"

onkohan niitä etupään palkkeja vaimikäsenytolikaan niin uusia tai kunnostettuja vai pitääkö mun alkaa hitsata tosta vanhasta kalua.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
no kappas.. on vaan niin penteleen kaukana eikä oo minkäänlaista kulkupeliä jolla sen sais hilottua tänne keskisuomeen.

Farmari tai paku ja peräkärry, niillä hoituu, ostaosta :)

Link to comment

no kamu olis just vaihtanu ton kupelin hiluxiin.:P ei siin ottasin pois kuleksimasta mutta kun ei kohtaa hyöty ja vaiva ja kustannukset millään. pitää tuusailla tosta joku värkki. ajattelin laittaa kaikki nivelet uusiin ja sen etupalkin ja näin aluks.. nii ja uretaanipuslat kans.. ja ehkä madallussarjan.. tiiä häntä....

Link to comment

noniin! pikusen aloittelin proggista repimällä penkit pois ja raottelemalla mattoja. yllätys oli positiivinen! vaikka matot oli märät että sai puristella kuivaksi niin pohja on aika hyvä.. ainakin sisäpuolelta. uuta jarruputkekain oli laitettu ja löytyi kuitti monza putkistosta.

valot vituilee sillai et parkit toimaa mutta ei lyhyet.ainoastaan pitkät ja nekin sillai väärinpäin et kun pitkät EI ole päällä,palaa pitkien merkkivalo??? weird.

pitää perehtyä kunhan jaksaa ja saa jostain sähkökaavion niin ei mene niin paljon arpomiseksi.

löysinkin tuolta muutaman mutta mikään ei näy käyvän oikein.on liikaa releitä tai liian vähän.

mistähän saisin tietoa ja mistä sitä osaa etsiä et mikähän malli tää mun rottelo on. vuosimalli on 72 ja rekisterissä lukee et se olis 1600cc mutta tarkistelin lohkoa niin siellä oli AB eliks eikö se sillon ole 1300 pannu?

Link to comment
tarkistelin lohkoa niin siellä oli AB eliks eikö se sillon ole 1300 pannu?

 

On se joskus ollut, sitä mikä se nyt on ei varmaan kukaan tiedä.

 

Ässäkuplan hankalimmat peltiosat on juurikin se etupalkki ja keulan sivut, hankalia saada ja maksaa rutosti. Jos vaan saat vanhan etupalkin korjattua niin tee se, ainakin pääset helpommalla kuin sovittamalla huonolaatuisen uuden, hyvälaatuisten uusien etupalkkien hinnat on 750 eurosta ylöspäin.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

http://www.vintagebus.com/wiring/index.html

 

Tuolta löytyy hyvät sähkökaaviot.

 

Sinun volkkarisi malli on siis 1303, koneen koko ei ole niin merkitsevä näissä vehkeissä, sillä niitä on vaihdeltu ristiin melko usein. Tai sitten on vaihdettu mäntäputkisarja ja saatu koneesta isompi.

 

Itsellä ei ole tullut vastaan muuten yhtään 70-lukuista jossa johdotus olisi ollut vielä ihan tehtaan jäljiltä, usein on ollu kotisähkäri jo asialla.. :)

Link to comment
tarkistelin lohkoa niin siellä oli AB eliks eikö se sillon ole 1300 pannu?

 

On se joskus ollut, sitä mikä se nyt on ei varmaan kukaan tiedä.

 

Ässäkuplan hankalimmat peltiosat on juurikin se etupalkki ja keulan sivut, hankalia saada ja maksaa rutosti. Jos vaan saat vanhan etupalkin korjattua niin tee se, ainakin pääset helpommalla kuin sovittamalla huonolaatuisen uuden, hyvälaatuisten uusien etupalkkien hinnat on 750 eurosta ylöspäin.

mulla kyl pysyy mig käsissä ja tiedän metallista ja rälläköistä yhtä ja toista.

niin siis tarkotat sitä et jos ei pelkää olla muutamaa iltaa tallilla rälläkän ja migin kans niin kannattaa ehottomasti korjata toi vanha,varsinkin kun kamu hiekkapuhaltaa sen mulle ja ne uustuotanto kilpukat ei oo mistään kotosin.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
niin siis selvennettäköön kun nyt itsekin kuulin jotain tosta omasta rottelosta. niin sekö on malliltaan 1303s?

perssonit on eessä

1303 se ainakin on sen kertoo tuo kaareva tuulilasi, ässä tais liittyä moottoriin..

Metake varmaan kohta selventää :)

 

1302 ja 1303 on molemmat perssonikeulaisia ja IRS peräisiä (Independent Rear Suspension).

1302 tuulilasi on samanlainen kuin "normaalissa" kuplassa

1303 on tuolla kaarevalla "panoraama" tuulilasilla

Siinä selvimpiä eroja, muitakin pikku hienouksia varmasti löytyy..

Link to comment
niin siis selvennettäköön kun nyt itsekin kuulin jotain tosta omasta rottelosta. niin sekö on malliltaan 1303s?

perssonit on eessä

Metake varmaan kohta selventää :)

 

:D

 

Olen kovasti yrittänyt noi möhköt unohtaa, mutta ei ne vielä ole unohduksiin menneet ;)

 

Mutta Hannu ne tärkeimmät erot jo listasikin, 1303S on 1600 koneella ja levyjarruilla edessä, "perusmallit" on 1300 ja rummut edessä. 1302 ja 1303 on myöskin IRS takaripustuksella.

 

1303:ssa on myös muista poikkeava kojelauta, eli kojelaudan taakse ei ole pääsyä tavaratilasta, vaan kojelauta on nykyautojen tapaan erillinen ja irrotettava. Kojelaudasta taaksepäin on korin osat yhteneviä normi-kuplien kanssa, kojelaudan etupuolella taasen 1302/1303 korin osat ovat omansa.

Link to comment
niin siis tarkotat sitä et jos ei pelkää olla muutamaa iltaa tallilla rälläkän ja migin kans niin kannattaa ehottomasti korjata toi vanha,varsinkin kun kamu hiekkapuhaltaa sen mulle ja ne uustuotanto kilpukat ei oo mistään kotosin.

 

Ehdottomasti jos hitsaushitsaus hommat onnistuu niin kannattaa ainakin katsoa jos alkuperäisen saa korjattua. Itse en ole yhtään niin pahaa nähnyt, ettei siitä olis selvinnyt pohjapellin vaihdolla + pikkupaikkauksilla. Noita pohjapeltejä saa huomattavasti inhimillisempään hintaan ja siinä välttää huonolaatuisempikin tarvike.

Link to comment
niin siis selvennettäköön kun nyt itsekin kuulin jotain tosta omasta rottelosta. niin sekö on malliltaan 1303s?

perssonit on eessä

Metake varmaan kohta selventää :)

 

:D

 

Olen kovasti yrittänyt noi möhköt unohtaa, mutta ei ne vielä ole unohduksiin menneet ;)

 

Mutta Hannu ne tärkeimmät erot jo listasikin, 1303S on 1600 koneella ja levyjarruilla edessä, "perusmallit" on 1300 ja rummut edessä. 1302 ja 1303 on myöskin IRS takaripustuksella.

 

1303:ssa on myös muista poikkeava kojelauta, eli kojelaudan taakse ei ole pääsyä tavaratilasta, vaan kojelauta on nykyautojen tapaan erillinen ja irrotettava. Kojelaudasta taaksepäin on korin osat yhteneviä normi-kuplien kanssa, kojelaudan etupuolella taasen 1302/1303 korin osat ovat omansa.

 

ompa harvinaisen selvä!!! tämän takia mie tykkään näistä "vähemmistöjen"(lue pappa tunturit ja kaikki vanha räpätin)forumeista, niin se et on aina joku konkari joka ystävällisesti ja pyyteettömästi jakaa tietoaan eikä panttaa sitä eikä auo pätään tulokkaille, ja on vaan se tyhmä itsekesekinen kusipää joka pudottaa taas yhden sen rakentelijan alun pois,vaan sen takia että pääsee pätemään.eikä se että jos nää vanhat rottelot joissa on tunnelmaa ja ajamisen iloa, pitäisi pitää elossa.eikä itesekeskeinen ajattelu,jonka tuloksena meitä jotka pitää ne rottelot elossa,on yksi vähempi.

 

kiitos,helpotti

-ismi-

Link to comment

Nää volkkarit on siitä hienoja laitteita, että juuri kun luulet tietäväsi niistä jotain, huomaat ettet oikeasti tiedäkään yhtään mitään, ainakin itselleni on näin käynyt jo monesti :D

 

Ässäkupla on omasta mielestäni hieno valinta harrasteeksi, vaikka sitä hieman puritaanisimmat harrastajat kieroon katsovatkin, aivan liian aliarvostettu malli, ja kuitenkin ylivertaisilla ajo-ominaisuuksilla varustettu normi kuplaan verrattuna.

Link to comment
  • 2 weeks later...

tuossa pällistelin sitä etupalkkia ja kattelin vammojen laajuutta niin huomasin et sekö on hitsattu takapästään kiinni runkon vai näinkö mä oikein vai väärin?

meneekö laikkahommiksi sen kunnostus=?

Link to comment

Juu, hitsaten on kiinni pohjalevyssä. Ei välttämättä kannata irrottaa sitä, kyllä sitä aika paljon pääsee paikkaamaan vaikka se olis paikallaankin. Jos on enempi etupalkissa ja/tai pohjalevyssä paikkaustarvetta, niin ennemmin kannattaa sitten pultata koppa irti ja nostaa kokonaan pois pohjalevystä. Nuo ässät on ikävän usein hitsattu lämpökoteloistaan pohjalevyyn kiinni jonkun kyläsepän toimesta, niin sen saa sitten samalla korjattua sellaiseksi kuin kuuluu olla.

Link to comment

joo sitä mie katselinkin. ja se kopan irrotus kävi mielessä mutta pitäsisi saada talveksi se koppa johki jemmaan.. pressun alle vaikka. kävi mielessä et jäykistän koria mahdollisimman paljon et saa sellaista mikroautotunnelmaa.tää koslahan tulee ihan kesäräppäily käyttöön.

sillä mie sitä palkin irrotusta suunnittelin kun kamu hiekkapuhaltaisi sen niin olis PALJON mukavampi hitsata se kun ei oo massaa ja kaikkee paskaa siinä.

miten se palkki on kiinni? onko se vaan sieltä takapäästään vai jostain mualta kans?

Link to comment

En kyllä suosittelis pelkän hiekkapuhalluksen vuoksi irrottaan, koska se pitäis saada jollain takas suoraan, muuten on pyöränkulmat mitä on.

 

Jos vaan on mahdollista ottaa koppa irti pohjalevystä, niin olis aika mukava puhaltaa koko pohjalevy ja hifistellä se paraatikuntoon.

 

Mutta juu, takapäästään se on hitsaamalla kiinni keskitunnelissa, voi olla melkoinen operaatio hitsata se takaisin jos on koppa tiellä, aika ahtaaksi menee yläpuolelta.

Link to comment

kiitti vinkeistä.. pitää alkaa funtsaan et mitä tekee? täs pari otosta kun purin loksut ja astinlaudat poikkeen.

koko-1.jpg

woohoo!! hoosierit!!!! onks näitä vanteita tehastekosena? en näghny et olis ollu hitsatut.

hoosier.jpg

ei paha.. heh eipä juu....

eipaha.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

noniin korin irrotusta,huonoin tuloksin. leikkelin helematkin pois ja kaikkee mutta ei perkele ala irrota. joten muutama kysymys.pitääkö ne 3 pulttia sieltä etulokarin sisäpuolelta,iskareiden takaa irrottaa? siis ne millä on ne koiranluut vaimitkäneoli on kiinni.

jos laitan lenkit niihin puskurien kiinnikkeihin niin kestääkö nostaa?

olisko järkevämpi nostaa hiabilla ja liinalla oviaukoista vaan rouheesti?

vaikka pitäs siliputa koko kori et saan pohjan esiin niin sit silputaan.. periks en anna stna!!!

Link to comment
pitääkö ne 3 pulttia sieltä etulokarin sisäpuolelta,iskareiden takaa irrottaa?

 

Pitää. Ei ne tosin estä korin ja pohjalevyn irtoamista, mutta kohta alkaa jumittaa kun etutolppa on yläpäästään korissa ja alapäästään pohjalevyssä kiinni.

 

Olethan muistanut avata sen etupalkin takapäässä olevat pultit? Siis auton alla.

Link to comment

no voe helevetti!! se saakutin palkki on hitsattu kiinni!! ei auta kun nostaa pukeille ja laikata se irti. voi vispilä!! nooh, ei auta itku markkinoilla. miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä. tisin kyllä aloittaessani et tässä on puuhaa mutta en arvannu et näin paljon..

Link to comment

jaahas kiitti vinkistä pitääpä katsella josko jotain jäi huomaamatta vaikka oon monet kerrat jo tarkistanu.

ja mitä ton kuntoon tulee niin oon muutaman huonommankin(ja helevetin paljo turhemman riisikupin) saattanut tielle.no,tässä menee määräämättömästi aikaa miljoona rällyn laikkaa neliöittäin peltiä ynnä muuta pientä kivaa.ja tuhat viestiä tänne foorumille .mutta kyllä tuo vielä laukkaa jonain kauniina.. tai ei sitten niin kauniina päivänä.

Link to comment

joo olihan siellä tankin alla vielä 2 pulttia. nyt on nekin poi ja pitäs saaha muutama riuska ukkeli tai joku nosturi et saapi kopan irti. onko vapaaehtoisia. palkkana on kaljaa ja makkaraa :D

Link to comment
  • 3 weeks later...

joo, ei irtoo koppa. ei sitten millään. kuskin puolelta takaa saa kakkosnelosella longistettua hieman mutta jostain on kii eestä ja takaa oikealta.. perkele hommaan hiiappiauton pihaan ja nostan ilimaan koko paskan niin johan alkaa irtoomaan...

Link to comment

puskurinkiinnikkeet ei valttamatta kesta, ruoste raiskannu yleensa. Ala nosta oviaukoistakaan, voi menna katto mutkalle. Kaverilla meni joskus 80 luvulla :) Kynnyskotelot oli niin haperot etta nekin petti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...