Jump to content

Jarrujen vaihto levyihin


Guest vokke

Recommended Posts

Guest vokke
Posted

Mitenkä tulis toteuttaa jarrujen modifioiminen levyiksi???

 

Olis tarkotus päivittää etujarrut levyjarruiksi ja näkyy olevn tarjolla valmiita muutos sarjoja, jossa on olka-akselit, jarrukilvet, jarrulevyt, laakerit ja stefat sekä jarrusatulat täydellisenä jarrupaloineen!

 

Tarviiko tietää jotain vielä, vai sen kun nakkaa vaan paikoilleen...niin ja tarviiko pääsylinteri vaihtaa toisenlaiseksi? ...kiitos!

Posted

Oot vissiin mosseen vaihtamassa rumpujen tilalle levyjä, itellä ainakin oli mossessa rummut ku 80-luvulla sellasella ajoin. Ne on kyllä hyvät, älä hyvä mies mee laittaa niitten tilalle levyjarruja, tullee paljoo huonommat.

 

Vai miten se oli? Kun et edes maininnut onko sulla kupla vai T2:n vai Teijo, vai se mosse, josta ei kyllä kuulu keskustella tällä palstalla?

Guest vokke
Posted

Vääräleuat, kjeh...

 

kyseessähän tuskin tällä palstalla on mosse tai kadetti ;-) T1:stä on kysymys...sori puutteelinen informointi kysymyksessäni!

Posted
T1:stä on kysymys

 

Vielä kun kerrot vuosimallin, eli tiedetään onko olkatappikeulalla vai pallonivelkeulalla ja onko 5-pulttiset vai 4-pulttiset rummut. Riippuu jonkin verran noistakin se asennuksen helppous/vaikeus.

Guest vokke
Posted

vm. -72 nelipulttiset ovat...lähinnä kiinnostaa jarrujen pääsylinterin kohtalo, pitääkö vaihtaa toisenlaiseen vai meneekö orggiksella?

Posted

Uskoisin että Haku-toiminteella löytyy paljonkin juttua, koska tätä on käsitelty aika monta kertaa. Mutta pääsylkkä on hyvä vaihtaa joko alkuperäiseen tai sitten kolopallon sylkkiä ovat myös jotkut käyttäneet.

 

t. Mika

Guest Mika Raussi
Posted

Mie voisin suositella myös takajarrujen päivitystä. Se kun on semmonen juttu, ettei kupla pysähdy vaikka ois mimmoset kiekot edessä, jos ei takana ole vastaavasti jarrutehoa. Keula kun on niin hiton kevyt, että jos painottaa jarruja liikaa eteen, voit tilanne muuttua jopa vaaralliseksi kun keula menee vaan hiton helposti lukkoon, eikä muuta sit tapahdukaan.

Posted
Mie voisin suositella myös takajarrujen päivitystä. Se kun on semmonen juttu, ettei kupla pysähdy vaikka ois mimmoset kiekot edessä, jos ei takana ole vastaavasti jarrutehoa. Keula kun on niin hiton kevyt, että jos painottaa jarruja liikaa eteen, voit tilanne muuttua jopa vaaralliseksi kun keula menee vaan hiton helposti lukkoon, eikä muuta sit tapahdukaan.

Tämä on juurikin totta, tän asian huomaa varsinkin jos sattuu ajaa jokajokaa. Ja jos painottaa liikaa taakse niin sekään ei oo hyvä kun voi perä lähteä alta sen jälkeen. Etujarrut menee helposti lukkoon ja sen jälkeen mennään sinne mihin auto haluaan :) Radalta tuttua.

Guest Tuoppi
Posted

juu ja jos laittaa levyt eteen ja jättää rummut taakse käy vielä semmonen et joka kerta kun jarrutat niin jarrutasapaino siirtyy eteenpäin koska etu palat pysyy aina lähellä levyä eli "säätyvät" kun kuluvat mut takana ei näin käy.

Itsellä kokemusta tästä ja kesän ajojen jälkeen ei ollu jarruja enää kun edessä kun taka kengät oli kuluneet ja kaukana rummuista. suosittelen et jos vaihdat levyihin niin kierrä koko auto kerralla...ei tarvi tuskailla. nyt joka nurkassa levyt ja ei oo tarvinnu säädellä eikä muutenkaan roplata jarrujen kanssa, jää aikaa muuhun korjaamiseen :)

 

-Tuomas-

Guest vokke
Posted

Ok...Entäs sitten kun on kaikki nurkat on vaihdettu, vieläkö mennään orginaali pääsylkällä, vai pitääkö se vaihtaa myös?

Guest Hannu Mattila
Posted
vieläkö mennään orginaali pääsylkällä

Mun mielestä ei..

Guest eemeli
Posted

Hep!

 

Mullon eessä ("auto" on siis T1) kuplan originaalit levyjarrukamat, takana on G Astran satulat ja 124 mersun levyt kolkin navoilla. II-koppasen GTI-Golffin pääsylinteri. Takasatuloiden kiinnikkeet ovat omaa valmistetta.

 

Jarrutasapainolle on säädin ja nyt ottaa aika kivasti, etupyörät hiekalla kokeiltaessa hiukan ennen takapyöriä lukkiutuvat. Ilman prop valvea voisivat olla aika takapainoiset...

 

Poljinvoima joka lukkojarrutukseen hiekalla tarvitaan, on pienempi kuin mitä rumpujen kanssa tartti, mutta heikkokoipisena en ois tehostimesta pahoillani.

 

Jos jollakulla olis ideaa miten kuplaan sais jarrutehostimen niin neuvoja, ohjeita ja varoituksia kuunnellaan ja joistakin ehkä jopa opiksi otetaan... =)

 

Vakio pääsylinteristä oli juttua palstalla vähän aikaa sitten, muistaakseni jos siellä on kuulaventtiilit niin sitten vaihdettava ilman muuta, mutta eiköhän kannata muutenkin. Pääsylinterin vaihto ei oo iso juttu, kun putket ja letkut vaihtaa kuiteskin samalla... =)

 

-eemeli-

Posted

tätä kun lukee saa käsityksen että 1300s:sät ja 1303:moset on alkujaankin jarrujen suhteen paskoja kun on orkkiksena levyt edessä?

Posted
tätä kun lukee saa käsityksen että 1300s:sät ja 1303:moset on alkujaankin jarrujen suhteen paskoja kun on orkkiksena levyt edessä?

 

Mulla oli samaan aikaan 1303S ja 1303A, ensinmainitussa oli alkuperäiset levyjarrut ja jälkimmäinen oli originaaleilla rummuilla. Niin kyllä tuo A-malli tehokkaammin pysähtyi ja pienemmällä poljinvoimalla.

Guest Tuoppi
Posted

en nyt paskoista tiedä kun en oo alkuperäis levy kuplalla ajanu joten eipäs yleistetä :)

voisko noissa olla itse säätyvät rummut, silloinhan ei ongelmaa ole.

 

kerroin vain oman kokemukseni ja joka on siis todellakin oma eikä esson baarin juttuja. eli oma kokoonpano on:

 

edessä kuplan levyt talbotin satulat

takana kuplan levyt 9000 saabin satulat

pääsylkky 2-koppasesta gti golffista

 

 

säätimiä ei ole mut hyviltä on tuntunu, säädin laitetaan kyllä kun keritään

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...