Jump to content

Ähtäri?


Recommended Posts

Jos täällä on joku Ähtäristä, niin mulle vois hommata sellasen Ähtärin kunta-tarran. Siis sellasen millä karavaanarit tapetoi vaununsa perän että muutkin näkis että missä on tullut kierrettyä...

Link to comment

Moro

 

Tää nyt voi taas olla unta tai viinin huumaa, mutta mulla on mielikuva, että jossain 80-luvun alun tai sinnepäin V8-magazinessa oli teemajuttu rakennelluista kuplista, ja että niistä ainakin yksi jos ei kaikki oli Ähtäristä. Oli jetpipeä, levitettyä lasikuitulokaria, kangsterilippaa, slot-mag vannetta, kustom-takavaloja yms. Kuplia oli kaksi tai kolme, sen ajan tyyliin rakennettuja.

 

Voisiko olla tästä lähtöisin? En mä muuten keksi miten juuri Ähtäri saisi moisen kunnian.

 

P

Link to comment

Joskus vuonna 1 tai 2 oli Volkkari- lehdessäkin pitkä ja havainnollistava artikkeli aiheesta ähtäri-lookkeri, tosin käsitteenä "ähtäri" oli jo sitäkin ennen tunnettu varmasti. Liittyy kieltämättä vahvasti 70- luvun lopulla ja 80- luvulla Suomessa rakennettuihin silloisiin tuuninkihärveleihin.

No sen aikuisia on naureseltu jo hetken aikaa, kuten tämänhetken lintulautoja ja spoilereita varmasti tullaan nauramaan 10-15 vuoden päästä vatsa kippurassa ja kyyneleet silmissä... itse asiassa niin tehdään jo nyt... ;o)

 

Siis ähtäri- lookkereista puhuttiin jo ennen minkään maailman entistä pölhölääkin...

Link to comment

http://www.volkkaripalsta.com/viewtopic.php?t=2351

Tyyppiesimerkki "ähtäristä", vielä jos etupenkkeinä olisi saapin jakkarat niin olisi aika täydellinen ;o)

Niin, eikä tässä ole tarkoitus morkata yhtään auton rakentanutta henkilöä, sitäpaitsi makuasioitahan nämä ovat...

 

Tyypillisiä ja klassisia ominaisuuksia ähtärille:

-saapin penkit edessä

-peltiset mangelssit alla (kolmiorei'illä)

-konetta hieman 'viritetty'

-jet-pipe 'vaimentaja'

-takaikkunan ritilä

-kromilistat poistettu

-gangsterilippa

-puskurit poistettu edestä sekä takaa (muttei läpivientireikiä tukittu)

-ei madallettu

-keinokarvapäälliset penkeissä

-biltema- tasoiset poppikoneet sisällä jotka soi niin että kaiuttimet särisevät

-biltema tms. edullinen kierroslukumittari kojelautaan kiinniruuvattuna

-karvanopat

-wunderbaumeja nippu roikkumassa sisällä

-jne.

Link to comment
Ja jos ähtäriä on viritetty niin koneena on muuten vakiokone mutta 88mm männät,lasketut 1300 kannet ja progr.weber tai keskidellu.

Aivan.

Jetpipe on muuten aito Empi -tarvike 70-luvulta.

Voi olla se alkuperäinen, mutta mikä lähinnä 80- luvulla tuli tunnetuksi, ei ollut kylläkään mikään Empi- jetpipe...

Mun mielestä ähtärin pakoputki on pikkulaipallinen pukpäk-käärmeenpesä + tuplaturbovaimentajat...

No nykyään kyllä, mutta jos ajatellaan sitä 'alkuperäistä' ähtäri- lookkeria... silloin tuollaiset käärmeenpesät saati tuplaturpot oli budjetin ulkopuolella jo... ;o)

Link to comment

 

Jetpipe on muuten aito Empi -tarvike 70-luvulta.

Voi olla se alkuperäinen, mutta mikä lähinnä 80- luvulla tuli tunnetuksi, ei ollut kylläkään mikään Empi- jetpipe...

 

Eipä niin, vaan kopio. Kuinkahan monessa old school lookkerissa nykyään on aidot Bermit tai Empi 5-spoket alla ;)

 

Edellä mainitut tupla-turbo vaimentimet (oli ennen muistaakseni nimellä Dual Quiet Pack tms.) olivat 80-90 luvulla aika yleisiä ja muodikkaita Cal-Lookkereissa, Amerikassa asti. Not Ähtäri. :)

 

Pete

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...