Jump to content

Pallopinnan koneistus?


Recommended Posts

Aiheena pallopinta.

Tavoitteena kaksi palasta joissa toisessa ulkopuolinen ja toisessa sisäpuolinen pallopinta. Palasten paksuus jotain 30 mm, ulkopinta suora. Kokoluokka n. 50 mm halkaisija.

Pallon säde jotain 300 mm, pitää mitata tai muuten määrittää tarkemmin, molemmissa paloissa hiukan eri säde.

Pallopintojen pinnanlaatu saisi olla hyvä(?) siis tasainen. Käyttötarkoitus: pallomaisen pellistä valmistetun kappaleen pinnan oikominen prässillä.

 

Ratkaisumalleja?

Link to comment

Helppo homma.

 

Sorvataanko vai jyrsitäänkö? :)

 

Katso tarkat säteet, toive toimitusajasta ja kappaleiden materiaalista (alumiini, teräs, ruostumaton/haponkestävä, alumiinipronssi...). Tai oikeastaan riittää toinen säde ja prässättävän pellin vahvuus.

Link to comment

Mä ostin hiljan yhden satsin suomessa tehtyjä EW:n pyöriä.

Sorvari oli sorvannu. Ne oli tehty päin persettä. Eli pallopinnat heitti.

No, kun ne oli myös karkaistu melko kovaksi, mietin että miten onnistuis pallopintojen oikaisu. Olen ollu aikoinaan valmistamassa palloventtiileitä suomen johtavassa teollisuusventtiilitehtaassa, joten homma oli hallussa. Paras tapa on pyöröhiomakoneessa kuppilaikalla. Hommana erittäin yksinkertainen kun vaan tietää mitä tekee. Hommaa on vaikea selittää tässä, mutta hioja/koneistaja joka on hyvä ja tehny hommia ennen CNC-aikaa pitäis homma hallita. Mä hioin ne pallopinnat himassa pienellä työkaluhiomakoneella, mikä mulla sattuu olee.

 

Luulin pääseväni helpommalla kun ostin valmiit pyörät. Mut itehän ne joutu sit kumminkin duunaa. Ja tää kyseinen kaveri oli myyny niitä sarjoja ympäri suomen. Ilmoitteli niistä Overdrivellä.

Episodin jälkeen en ihmetelly yhtään, kun jotkut valittaa ettei EW:llä tee mitään. Ne rissat pitää pyöriä täysin heitottomasti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...