Jump to content

Type 3 1600TL Fastback -69


Aaperi

Recommended Posts

Terve vaan itä-suomesta kaikille.

Otsikon mukaista vehjettä aloitin tuossa tekemään.

SDC10164.jpg

 

SDC10165.jpg

 

SDC10166.jpg

 

Historiaa:

Auto on ollu muinoin enon joku ensimmäisitä autoista. Auto on seissyt saraanissa about vuodesta -85.

Talvella -06/07 lueskelin ilmavolkkari juttuja internetin ihmeellisestä maailmasta. Illan hämärinä tunteina hiipi muistikuva mieleen jostain vanhasta volkkarista pihan perillä. Seuraavana päivänähän sitä piti käydä tutkimassa ja selvisi että TL:hän se siellä.

 

Asia kuitenkin unohtui kunnes kuukausi pari sitten taas lueskelin juttuja netistä. No nyt on eno luovuttanut auton minulle ja purkua aloiteltu.

 

Kunto

Kori on tähän mennessä osottautunut hyvä kuntoiseksi. Hitsattavaa helmat + takalokasuojien alareunat. Mutta jotain löytyy varmasti vielä. Etulokasuojat on "uudet" lasikuituiset. Sisusta on mielestäni aika priima kuntoinen ruskea keinonahka.

SDC10184.jpg

Pölyä vissiin ilmassa kun kuvassa läikkiä

 

Nyt kun on pari päivää vapaata tällä viikolla niin voisi herkistellä jarrut ja valmistella hitsausta varten.

 

typ3.jpg

Jotain tän suuntasta on tarkoitus tehdä. Aikas lailla originaali ja niin että saa takaisin täysin originaaliksi.

Link to comment
Guest jukka nurmo

Onhan sinulla ainakin nätti aihio siinä. ei varmaankaan aivan hirveä projekti näin päältäpäin katsottuna ja siustankin vermeet(priima kunnossa)

on se vaan nätti malli josta voi luoda todellakin hienoja.

Link to comment

ja kun irroitat takalokarit, löydät varmasti lisää hitsattavaa, samaten edestä kannattaa nuohota tankin täyttöaukon nurkat, sekä etuvalojen ja vilkkujen reunat, siis lokarin sisäpuolelta. Ne on helposti mätänevää. Myös etulokarin takayläosa sisäpuolelta.

Link to comment

Hienoa, yksi uusi fb liikenteeseen, upeeta!

Niin, ja eiköhän nuo tuulilasin alakulmat, siis pelti siinä, ole aika haperoa - veikkaan... toivottavasti ei.

Kynnyskotelot hyvällä tuurilla kelpoiset.

Vaan on sulla upea sisusta! Missä kunnossa kattoverhoilu, ovipahvit, takapahvit, lattaiamatot, hattuhylly?

- J

Link to comment

Iltaa foorumille.

 

Päivitellään mitä tänään tehtiin.

Lähinnä etsittiin/löydettiin ruostetta.

 

Oikea etukulma:

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10192.jpg

 

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10193.jpg

 

Oikean puoleinen "yläpalkki":

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10194.jpg

 

Oikean helman etukulma:

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10195.jpg

 

Vasen "yläpalkki":

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10196.jpg

 

Vasemman helman etukulma:

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10197.jpg

 

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10198.jpg

 

Huomenna irroitellaan takalokasuojat ja katsotaan miten paljon haperoa löytyy sieltä suunnalta.

 

Niin ja sisustasta voin haluukkaille ottaa lisää kuvia. Mutta näin ilman kuvia voin kertoa että sisustassa ainoat kärsineet ovat matot. Niitäkin vain muutama pieni pala. Kattoverhoilu ja hattu hylly vat puhtaat ja eikä mitää jälkiä ole. Mutta otetaan kuvia vielä lisää.

 

Kiitän ja kuittaan

T:A-P

Link to comment
Guest jukka nurmo

no onhan ainakin tällä hetkellä ettei kukaan ole räpeltänyt ,et tekee itse sitten kunnolla, ettei tule niin sanottu myynti auto. et heppiä ja pakkeli päälle. mulla on poistettu 2,5 kiloa pop niitti paikkoja tällä hetkellä omasta 51 projektista:)

et voin sanoa et toi on (helppoja paikkoja) tehdä:

Link to comment

Oltu tässä pari päivää hiukan lentuisissa tunnelmissa. Eilen sentään kävin ottamassa vähän toista takalokasuojaa irti. En saanu sitä lattialle asti kun ei puskurin pultit lähteneet auki. Huomenna otetaan puskuri ja lokarit pois. Huomenna varmaan päivitellään löytöjä.

 

T:A-P

Link to comment

Sori kun vähän sotken tarinaa mutta kun kolkkimiehet lukee tätä kuitenkin.

Eli jos jollain olisi jouten etulokasuojat (peltiset) tuollaiseen pikkuisen vanhempaan kolkkiin (Variant, mutta lienee ihan sama osa kaikissa?). Siinä on pyöreät vilkut, tarkkaa vuosimallia en muista. Tuttu kaipailee entisöintiprojektiinsa lokasuojia (ei kuulemma lasikuituiset kelpaa museorekisteriin).

Link to comment

Kysymyksiä:

Eli tarvitseeko -69 vuosimallin autossa olla pakkivalot?

 

Ja mitä "lyhkäsiä" iskäreita suosittelette? Onko spaxin säädettävät mistään kotoisin?

 

Ja sitten päivitellään sen verran että oikean puoleinen takalokasuoja on irti. Eikä näytä edes pahalle. Pari pientä paikkaa pitää täppäillä. Kuva huomenissa (jos muistan ottaa). Vasemman puoleinen on muuten irti mutta "etuhelma" siitä on liimattu jollain vaalealla massalla muinoin. Olisikohan kiinnitys ruuveista pidot loppuneet :D. Ja on muuten tiukassa. No huomenna kuvia.

 

T:A-P

Link to comment

Tiistaita kaikille.

Se lokasuoja oli loppujen lopuks hitsattu sieltä alareunasta kiinni. No laikalla irtos aika näppärästi ja siististi.

 

Auton kuosi tämän päivän jäljiltä.

SDC10212.jpg

 

Takalokarit on nyt pois. Niiden alta ei kummempi löytyny. Helma oli senkin alta hävinnyt hiukan. Mutta ei ihmeempää.

 

Oikean helman takaosa

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10209.jpg

 

Vasemman helman takaosa

http://i254.photobucket.com/albums/hh11 ... C10211.jpg

Link to comment

Noissa molemmissa kuvissa näkyy tuolla kyljessä saumamassaa pellin saumassa, minä karistelisin vanhat pois, koska vaikuttaa että niiden alla on lähes poikkeuksetta ruostetta. Hankaisin sitten ruosteet pois ja päälle uusi maali ja saumamassa. Ittellä joskus edessä sama homma.

Link to comment

Sitten kun noista olette selvinneet niin siellä takalokasuojassa, siis korissa, on semmoiset hauskat urat joihin paska tuppaa kertymään... Ja kun niistä olette selvinneet, niin korin takanurkat tuppaa olemaan yleensä aika haperot. En jatka tällä kertaa enempää.

Link to comment

Noo mee sinne mötöörimottuun istumaan ja katsele ympärilles. Jossakin takarenkaan ja puskurin välissä on sisäpuolella semmoinen luukku, nostat sitä ja näet rännin. Sitä pitkin pitäisi tulla vedet karttataskusta (se hässäkkä mistä menee mötöörille ilmaa) veks.

 

On se ihmeellinen...

Link to comment

Päivitellään tulevista tapahtumista. Eli projektissa on nyt pieni tauko kun olkapää leikataan tiistaina. Siitä 3vk kantositeessä ja yhteensä 3kk sairaslomaa töistä. Ja nyt ei ole tapahtunut viime päivityksen jälkeen tehty oikeen mitään kun pieni flunssa olikin poski ontelon tulehdus. Jatkuu kun tervehdytään. Topicissa saa kyllä olla elämää :D

Link to comment
  • 1 month later...

hieno projekti sulla on ja valmistuessaan varmasti oikea katseenkääntäjä, noita ku ei kuitenkaan kovin paljon oo enään liikenteessä. itsellä oli kans aihiona yksi tl jonka ajattelin kunnostaa mutta se osottautui todella mädäksi lähinnä kaikki olisi pitänyt uusia ja sisustan osista ei ollut tietoakaan. joten se yksilö joutui kiertoon.. nyt itsellä on 72 kupla projektina jonka vaiheita esittelenkin tässä osiossa..

Link to comment
Guest beex64

" Tuttu kaipailee entisöintiprojektiinsa lokasuojia (ei kuulemma lasikuituiset kelpaa museorekisteriin)."

Jos muovilokarit ovat laadukkat ja omistaja voi todistaa että lokarit ovat olleet kiinni autossa jo pitkään voidaan auto hyväksyä museorekisteriin.

Laissa ei ole muovilokareita kielletty. Tuolta löytyy tietoa.

www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf

Kannattaa kuitenkin tarkistaa paikallisen katsastusmiehen kanta asiaan.

Hän kuitenkin päättää asian viimekädessä. Museotarkastaja antaa lausunnon ja katsastusmies hyväksyy sen muutoskatsastuksessa.

Link to comment
  • 2 months later...

Päivitellään nyt hiukan kun on löytynyt kuntoa ja isnpiraatiota pajottaa kolkkia.

Tänään mittailin ja tilailin hiukan jarru kilkkeitä:

Jarruletkut eteen ja taakse, jarru sylinteri taakse, jarrukenkien asennussarja, Etu jarrupalat ja etu satuloihin kumisarjat.

 

Tein myös peltejä valmiiksi hitsausta varten.

 

Otin myös ajankuluksi ilmanputsarikotelon irti ja sieltä tuli n. 1dl öljyä :D

 

Sitten taas kysymys:Kuinka nuo helmapellit on kiinnitetty tuossa oviaukossa? Jollain liimalla vaiko ihan hitsaamalla?

Link to comment
Helmat on hitsattu alunperin. Alkuperäinen ilmanputsari on öljytäytteinen, eli siellä kuuluukin olla öljyä pohjalla merkattuun rajaan saakka.

 

Juu. Kiitos selvennyksestä. En ollut tietoinen tuosta öljyämis jutusta, mutta nyt olen :)

Link to comment
  • 1 month later...

Päivitellääs tän päivän tapahtumia.

Aamupäivällä satuin avaamaan näköradion ja vaihtamaan discovery chanelille. Juuri alkoi beetle crisis. Kattelin siinä race shackin toimintaa ja ilmavolkkarismi puhkesi kevään tavoin kukkaan. Menin talliin lieventämään volkkarismia ja tälläistä tapahtui:

 

thDSC_0027.jpg

 

thDSC_0030.jpg

Tuossa jo pieni paikka laitettu.

 

Jarrutkin tuli laitettua tuossa muutama viikko sitten yhtä pyörää lukuun ottamatta(auto niin lähellä seinää ettei mahdu tekemään)

 

Sitten kysellään taas kerran.

Löytyykö mistään valmiina niitä helmojen sisällä meneviä lämpökanavia? Vai täytyykö käyttää jälleen omia pieniä kätösiä?

Vai pitäisikö soveltaa sellainen veneen puhallin vaikkapa kojelaudan alle, mistä on täällä ja ffp:llä ollut puhetta?

Link to comment
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Päivitellään.

Takaiskarit saatu käsiin. Mallia: spax - westy edit.

Prää laskettu 2 booria

_small.jpg

_small.jpg

Etuiskarit tilattiin perusvarmaa kyb mallistoa.

Lämpöputki tehtiin 2mm seinämällä olevasta 50mm alumiiniputkesta ja se saadaan tig:gauksesta huomenissa. sen jälkeen helmapelti päälle

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...