Jump to content

vw 1300-72 talviterapiaa


tono

Recommended Posts

Kaippa sitä nyt vielä yksi kupla projekti muiden joukkoon sopii : ) Elikkäs oikeastaan aina on kupla kiehtonut ja puolisen vuotta ajettuani perheen 2 autolla alkoi tehdä mieli omaa autoa, koska a) jos tankkaat niin varmasti seuraavalla kerralla on tankki tyhjä b ) Silloin kun tarvitset niin varmasti jo käytössä ja jne. Auton hintaluokka oli kesätyörahojen puitteissa 0-2000 eeroa ja pitihän siihen samaan huomioida myös se että bensoihin ja vakuutus- sekä katsastusmaksuihin jäisi rahaa . Loput rahat jäivät sitten niihin, mitä niitä nyt vielä jäljelle jäi. Vakuutusmaksuja katsellessani huomasin että Kuppelissa on suhteellisen halvat vakuutusmaksut, jopa minun ikäiselleni ja eikä se kulutuskaan nettitietojen mukaan ollut 'hirvittävää' (tosin tällä hetkellä kuluttaa mielestäni normia enemmän). Harmikseni tuli huomatuksi että ne kuplat joissa olisi talvi-iltojen ratoksi tekemistä ja hinta olisi kohdallaan olivat usein Pohjois-Suomessa = pois laskuista. Sitten eräänä Heinäkuisena iltana oli nettiautossa ilmoitus ajokuntoisesta ja vielä voimassa olevillä katsastuksilla oleva kupla halpaan hintaan. Viikon verran siinä ehdin miettiä ja sitten luuri kouraan ja muutaman mutkan jälkeen tutustumaan kuppeliin. Loppujen lopuksi mukaanhan se lähti : )

kupla.jpg

 

Kuplassa on siis:

*hitsatut lokasuojat

*Rossin etulyhdyt

*Yksiosaiset ovilasit

*oli tummennettu takalasi (hajosi irroittaessa, nyt alkuperäinen odottaa valmistumista)

*tummennetut sivulasit

*mielenkiintoiset sivupeilit.

*uudet kesärenkaat

 

Leimaa oli kjäljellä kuukauden verran, minkä ajan sillä ajelin, sitten seisomaan ja lihoiksi katsomaan mitä kupla oli syönyt.

 

Koppa irtosi parin päivän sisään ja elokuun lopusta saakka on pohjaa pistetty kuntoon. Koulun ohella hommia on pääasiassa tehty viikonloppuisin ja välillä viikolla kun on pakko ollut päästä tekemään jotain. Tällä hetkellä odotellaan osia, jotta saadaan etuakseli kasaan. Moottori-vaihteisto pakettikin rupeaa olemaan kasausta vajaa. Tai moottori, eikä vaihteisto ole ollut sen suuremmin auki. Vetarit oli irti, jotta saatiin ruosteettomaksi ja maalatuksi samoin kaikki helposti irtilähtevät peltilirpakkeet sekä pakoputki.

 

Lisäilen kuvia kun saat kuvatuksi tämän hetkisen tilanteen, mutta joitain kuvia löytyy täältä: http://koti.mbnet.fi/toni_p/gallery/index.php

 

Kuva ennen atomiksi purkamista puuttuu tällä hetkellä mutta eiköhän sellainenkin jostain koneen syövereistä löydy.

Link to comment

Lisätään nyt sen verran, että hiekkapuhaltimena kun toimi joku halpis puhallin modattuna niin suurimmat ruosteet tuli poistetuksi elektrolyysin avulla. Vaikka on hitaampi tapa kuin hiekkapuhallus niin on vähintäänkin yhtä tehokas, eikä kuluta metallia samassa suhteessa. Ja jos joku ei ole asiasta perillä niin veteen laitetaan esim tavallista ruokasuolaa jonkin verran ja sitten tarvitaan akkulaturi, jonka + napaan laitetaan uhrimetallin kappale ja työstettävä metalli - napaan ja sitten veteen lillumaan niin että eivät kosketa toisiaan ja annetaan porista.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt rupeaa olemaan moottori kasassa, ainoastaan imusarja ja bensapumppu on irti. Tänään tuli laitetuksi uudet öljyt sekä moottoriin että vaihteistoon. ihmetytti vaan kun vaihteisto öljyt olivat mustahkoja, kun eihän sinne mitään karstaa pitäisi mitenkään päästä syntymään koska kytkinhän siinä on välissä ; O

 

P10107001_640x480.JPG

P1010y001_640x480.JPG

 

 

EDIT: jaahas kuvat eivät näkyneetkään, joten muutetaan linkeiksi.

EDITEDIT: niinpä tietenkin se kuvan linkki pitää osoittaa suoraan kuvaan eikä php tiedoston kautta. (eli ei siis http://koti.mbnet.fi/toni_p/gallery/ind ... 40x480.JPG vaan http://koti.mbnet.fi/toni_p/gallery/P10 ... 40x480.JPG)

Link to comment

Noniin nyt aloitin sitten pulaamisen kopan kanssa. Telineen teossa meni melkein koko viikonloppu ja tänään päästiin tekemään tuttavuutta taas rälläkän kanssa. Laikkasin nuo lokarit irti kun hitsatut olivat.

 

Mitäs mieltä olette? Hitsaanko lokarit takaisin vai yritänkö jostain etsiä 'uudet'? Ja eikös -72:ssä pitäisi olla takana 'isot' lamput? Kun siellä on nyt olleet ne pienet ja sopivat yllättävän hyvin sinne : )

 

Lisää pohdintaa aiheuttavat puskurit, tai lähinnä niiden kiinnitys raudat. Puskureita kun ei nyt ole, niin miten kannattaisi tehdä että joskus jos haluaa niin saisi puskurit vielä kiinni?Eikä siis kylläkään ole rautoja, vain hitsattu aukot umpeen...

 

Edit kuvia:

 

P101a0003_180x240.JPG

 

P101a0004_320x240.JPG

Link to comment
Mitäs mieltä olette? Hitsaanko lokarit takaisin vai yritänkö jostain etsiä 'uudet'? Ja eikös -72:ssä pitäisi olla takana 'isot' lamput? Kun siellä on nyt olleet ne pienet ja sopivat yllättävän hyvin sinne : )

Jos haluat hyvän, niin elä hitsaa, vaan etsi terveet yksilöt tilalle, ja kunnolliset tiivarit väliin.

 

Mallivuoden -72 kuplassa samat takavalot kuin -68> eli alareunastaan suorat, mallivuodelle -73 tuli ne elefantin tassut...

 

Paitsi jos kupla on 1200 malli, niin aika pitkään niissä oli 70-luvun puolelle vielä samat kuin muissa malleissa -> -67 eli noi ovaalin malliset.

Link to comment

Tänään saatiin pikkuinen meuhkaamaan taas, oli pehmeämpi ääni kun pakosarja on kunnossa ja muutenkin oli suht pirteä, ajoitus tosin pielessä kun ei tahto nappaa täyskaasun polkaisemalla kierroksia mutta kun vähän on saanut pohjaa niin sitte ottaa hyvin.

Link to comment

Sullahan on tuossa myös makaavalamppuiset etulokasuojat, mitkä kuuluvat 67 ja vanhempiin alunperin. Jos siis autenttista 72-mallisen ulkonäköä havittelet niin ne nyt ainakin joudut vaihtamaan toisen mallisiin, ja hommaamaan pystylamput. Eip noi Rossit toisaalta mitkään hölmöt ole silti. Paitsi trendipellejen mielestä ne on _nykyään_ syvältä ähtäristä. :)

 

Joka tapauksessa varmaan kannattaa hommata uudet kaaret ja laittaa orkkistyyliin pulteilla kiinni.

 

P

Link to comment
Sullahan on tuossa myös makaavalamppuiset etulokasuojat, mitkä kuuluvat 67 ja vanhempiin alunperin. Jos siis autenttista 72-mallisen ulkonäköä havittelet niin ne nyt ainakin joudut vaihtamaan toisen mallisiin, ja hommaamaan pystylamput. Eip noi Rossit toisaalta mitkään hölmöt ole silti. Paitsi trendipellejen mielestä ne on _nykyään_ syvältä ähtäristä. :)

 

Joka tapauksessa varmaan kannattaa hommata uudet kaaret ja laittaa orkkistyyliin pulteilla kiinni.

 

P

 

AI ; O Luulin että etulokarit olisivat olleet pystylamppuiset. No mutta toisaalta (ehkä) helpottaa etsimistä : ) Mistäs sen nyt varmasti tunnistaa kummat ne on? Kun ei kupla tietous nyt hirvittävän hyvä vielä ole.

Link to comment
Mistäs sen nyt varmasti tunnistaa kummat ne on? Kun ei kupla tietous nyt hirvittävän hyvä vielä ole.

 

Erilainen lampun seutu. Ja pystylamppuisen lokarissa on puskurin kiinnitysreiät, makaavalamppuisessa niitä ei (ainakaan alkuperäisenä) ole.

 

Makaavalamppuinen: 4701-1.jpg

 

 

Ja pystylamppuinen: 4701-3.jpg

Link to comment
Rossit sopii vain makaavalamppuisiin lokareihin.

 

Ahaa! no hyvä tietää. Ilmankos lokarin päällä ei ollutkaan niitä vilkkujen reikiä, tai siis ei ollut laitettu umpeen. Ja olen tykästynyt noihin rosseihin joten vaihtoehtoja ei paljoa ole.

Link to comment
Rossit sopii vain makaavalamppuisiin lokareihin.

 

Rossithan ei sovi mihinkään. ;-)

 

Sovi ja sovi...

 

Rossit tulee vielä, sanokaa mun sanoneen. Tässä vähän ennusmerkkejä tältä vuosituhannelta:

 

Amerikassa tiedetään, että Rossit on "Rare":

http://www.hemmings.com/users/160196/ride/4234.html

Sieltä ekan kuvan kuvateksti "1961 Beetle with Rare Rossi Headlights"

 

Ruotsista tieto, että Rossit ovat "bitchin":

http://1965standard.blog.com/2010910/

"Bitchin' Rossi headlights with proper H4's will eventually be installed... "

 

Suositutkin ne ovat:

http://www.thebugshop.org/bsfqmods.htm

"A popular method is to purchase "Rossi" headlights"

 

Pidä vaan ne rare bitchin' Rossit.

Link to comment

Varmaankaan ei kannata tehdä autoaan sen mukaan mitä muut tekevät taikka ovat mieltä... Et tule siitä tykkäämään kuitenkaan.

 

Tee auto itsellesi ja mieleiseksesi, niin sillä on mukava ajella...

 

Se mikä milloinkin on "hot or not" tai "rare" on ihan sattuman kauppaa ja riippuu niin monesta asiasta...

 

Omasta mielestäni nykypäivän rakentelusuuntauksen pitäisi ohjautua tuoreempaan suuntaan ja muuttua jollain tapaa, miten? En tiedä?

Link to comment

Juu no ei tuosta museopeliä enään saakkaan, kun kuskinpuolen pohjan hitsasin 2 mm suorasta pellistä ja sitähän ei museoautossa varmaankaan kelpuutettaisi? Ja tarkoitus on pitää tuo omaa silmää lähellä. 'Keskikonsolikin' olisi tarkoitus rakennella (niin että saa irtikin tarvittaessa, luultavsti vanerista) jotta saa nykyäikaisen rätinälinjan 70-lukuisen rinnalle. Ja kun hansikaslokeroakaan ei löydy siin pitää rakennella 'uniikki' sellainen.

 

Ostopuolelle laitettu ilmoitus lokareista! joten arvaatte varmaankin mitä tuleman pitää ; )

Link to comment

Todiin tänään saatiin etulokarit, joissa myyjän mukaan olisi hitsattavaa. Joko ymmärsin väärin tai sitten myyjä oli ylirehellinen, koska noissa näyttäisi riittävän ylimääräisten vilkkureikien piilottaminen hitsaamalla. Ainahan toki yllätyksiä voi löytyä mutta en usko silti suurempiin törmääväni. Kiitokset barnille avusta : )

 

P101y0011_640x480.JPG

 

(kuvassa näyttää todellisuutta huonommalta, ja suurin osa 'ruosteesta' on lehtiä)

 

Muuta tänään tehtyä: lämpökanavia vähän hiekkapuhaltelin ja näyttävät huomattavasti paremmilta, oli vain pintaruostetta suurimmaksi osaksi.

Ennen:

P101ye0002_640x480.JPG

 

Jälkeen:

 

P10y10010_640x480.JPG

 

Sitten rahtasin vielä alusta takaisin vertaalle, kun huomenna saadaan Nurmijärvellä puuttuvat osat niin saadaan alusta taas ajelukuntoon ;) Saas nähdä miten liikkuu lumella :P

Link to comment

Noniin tänään vasta sain etuakselin kasaan noin vartti sitten. Pimeä oli ja hallin ovet naulattu umpeen tuulen takia, joten jäi haaveeksi ajelut tältä päivää, mutta huomenna. Jarrutkin osoittavat jo vähän eloa kuin haulla etsiskeli ja kompuran kanssa painetta pikkasen säiliöön. Etujarrut ainakin toimii, mutta takakoivissa vielä epäselvyyttä.

Link to comment

Koulua oli tänään kaksituntia, joten ehti hyvin pulaamaan sen kahdeksisen tuntia autoa ^_^ Ja tapahtuihan sitä. Etupäähän laittelin iskarit takaisin ja vähän testailin pihalla mokomaa kulkinetta, hyvinhän se liikkui, tosin vaihteen vaihdossa vähän jumitti. Vaihdekepissä jotain häikkää.

 

Sitten pohja talviteloille ja kopan kimppuun. Kun kaasua ei vielä ole miggiin tullut lisää niin menee hyvin pitkälti rälläköinniksi ja porailuksi. Porailin irti sen keskipellin sieltä takaa lokasuojien välistä, ja tarkoitus olisi laittaa se pultti & mutteri kiinnitteiseksi. Kuvia ei vielä ole, mutta millainenkos sen takahelman pitäisi olla? On syöpynyt sen verran hyvin pois ettei alkuperäistä ole jäljellä yhtään? Siis se missä tuo takapala ja lokasuojatkin osittain ovat kiinni?

 

P101l0003_640x480.JPG

 

P1010l002_640x480.JPG

 

Jollain mittoja tai mallia, että millainen tuohon pitäisi taiteilla? mielummin vähän molempia : ) Yritinkin jo etsiskellä mutta ei tahtonut löytyä. ja koska toiseltakaan puolelta ei voi mallia ottaa kun on vain päälle vedetty vähän vasaralla peltiä niin muoto ja kokokin kateissa.

 

P101l0005_640x480.JPG

 

Kun täytyisi taiteilla uusi/vastaavanlainen sinne. Tai sitten teen niinkuin näyttäisi hyvälle, tosin alkuperäisyydestä joutuisi tinkimään, mutta onhan siitä jo tingitty pohjankin osalta, joten...

 

Kova into olisi saada kevääksi liikenteeseen, saa nyt nähdä kuin käy : D YO-juhliin päristely tavoitteena 8 ) Tik tok tik tok

Link to comment

Kuvia lisätty ja kaikille tiedoksi että lattiakaivo ei enään johda mihinkään ja tuokin on kosteutta kun koppa oli ajelun aikana ulkona ja lunta satoi kopan päälle ja lämpimässä suli nyt pois. Joku kumminkin sanonut siitä jotain niin selvennetään samantien ;)

 

Ja tänään ei ole tapahtunut mitään.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kuskin puoleinen perä alkaa olemaan kunnossa, ei siitä aivan alkuperäisen näköistä tullut kun, ei ollut malleja kummallakaan puolella, mutta lokaria sovittamalla ja pähkäämällä päästiin luultavasti aika lähelle...

 

P10v10008_640x480.JPG

 

En tiedä oliko hirveä tyyli virhe laittaa tuo takakiinnikkeen kohta kunnolla kiinni, mutta eipähän pitäisi repsahtaa ainakaan...

 

Josko viikonloppuna saisi etupään kuntoon, mutta tuppaa vaan laajenemaan projekti kun vähän laikkaa näyttä : D

Link to comment

Ei kenelläkään olisi keulasta ehjänä kuvia? omasta korjattu niin moneen kertaan luömällä uutta peltiä päälle, että ei oikein tahdo hahmottua, että miten se rakentuu ja miten ne pokkaukset menevät siellä. Kiitollisena näkisin mielelläni muutaman kuvan joka puolelta sitä varapyörän koteloa ja keulaa muutenkin. Yritin jo muiden projekteista kurkkia, mutta ei löytynyt :

Link to comment
Sulla on hyvä aihio jossa voi harjoitella peltitöitä... jatka napraamista vain ;-)

 

Laita keulan pellit paikoilleen ja ala sovittelemaan uutta peltiä vanha tilalle niin kyllä se keula siitä hahmottuu...

 

Tuolla konstillahan sitä tuli eilen pulailluksi kasaan.

 

13122008_640x480.jpg

 

Vielä ainakin näyttäisi osat sopivan toisiinsa : D

 

ps- Muodot eivät oikein tuosta kuvasta erotu.

Link to comment

Tjep...

 

Meinasitko laitta puskureita ollenkaan paikoilleen, mikäli meinaat niin tuostahan puuttuu vielä se palanen mihkä puskurin saa kiinni?

 

Irtonaisia osia kannattaa aina silloin tällöin mallailla kiinni että tietää onko korjaus onnistunut. Olin kerran sivusta seuraamassa eräänkin vehkeen peltitöitä, kaveri joka laitetta teki maalautti, ilmeisesti sen takia että saisi sen nopeammin valmiiksi, osia sitä mukaa kun sai niitä "valmiiksi" no ei varmaankaan tule suurena yllätyksenä kun osat eivät sopineetkaan paikoilleen... :-o

 

No laitteesta tuli aika siisti kun katsoo pitemmästä matkasta... Laitetta työstäneiden seppien vitutus oli sen verran kova että vieläkään ei oikein uskalla vitsiä vääntää ko. tapahtumasta...

Link to comment

Tarkoitus olisi vetää tuonne alle jonkinlaiset pohjamaalit ennenkuin laittaa sen puskurinkiinnikkeen takaisin. Vaikka puskureita ei tällä hetkellä tulekkaan laitetuksi, niin on jos joskus tulevasuudessa... Ja eikös siinä ollut kiinni tuo tööttikin siinä raudassa?

Link to comment
Ostin eilen antennin, niin mihinkäs sen isken, tai lähinnä kummalle puolelle? Kuskin vai apukuskin puolelle? Ja sanooko laki mokomaan mitään : o Ettei turhaan tarvitsisi useita reikiä uuteen peltiin tehdä...

Tuskin laki siihen puuttuu, jos ei sojota suoraan eteen/taakse/sivuille, mutta perinteinen "orggis"paikka on kuskin puolella.

Link to comment

Täytyypi huomenna pistellä kuskinpuolelle sopiva reikä antennille. Tänään sain keulan kasaan, muutamaa saumaa lukuun ottamatta. Sitten pelkääjän puoli. Eipähän paljoa tarvitsisi kuvata, jos muuttaisi kuvat vain peilikuviksi : D

 

P1010qq001_640x480.JPG

 

Mitenkäs muuten on, saako tuota 'tiivistekiskoa' esim etolasta, vai otanko yhteyttä taas kuplan osien rahtaajiin?

Link to comment

Tiivistekourun tilasin omaan projektiin Vaasasta. Metrin soiroissa myyvät, ja keulan kiertämiseen menee melkein se neljä metriä. Jos ois giljotiini ja kanttauskone käytössä niin tekis tuon melkein itsekkin.

Link to comment

Lisää osaa taas tilattu, vaikka viimeksi piti jo kaikki mahdollinen olla tilattuna...

 

Peltihommat finaalissa, vähän vielä saumojen tiivistämisiä hitsaamalla ja sitten vielä tiivistekiskot kun saapuvat niin kiinni. Seuraavaksi täytyisi vähän hiekkapuhallella peräosaa ja tankin alta edestä

 

P1010gg018_640x480.JPG

 

P10100gg02_640x480.JPG

 

P1010gg001_640x480.JPG

 

Palkkien alaosa tuli maalatuksi samalla kuin alusta,eli raskaankaluston mustalla, jotta ei sinne enään tarvitsisi kajota ja helpottaa myöhempiä vaiheita.

Link to comment

Tänään on sitten vihon viimeiset saumat saatu hitsatuksi, yhtä lukuun ottamatta kun migistä loppui lanka. Suurin osa hitsaussaumoista on myös hiottu tasaisiksi. Lokasuojissa on vielä hieman tekemistä mutta päivä riittäneen niihin. yksi kysymys lokasuojia koskien kumminkin olisi, miten etulokareissa on se lampun 'kuppi' kiinni? onko pistehitsattu vai prässätty vain jotenkin paikoilleen? Kun ei viitsisi murjoa risaksi niitä, mutta pois ottaisin jotta ruostetta ei kerta kaikkiaan enään löytyisi mistään.

 

Nälkä kasvaa syödessä ja nyt kun on hitsaukset saatu tehdyksi niin on hirveä hinku saada projektia valmiimmaksi, mutta pahuksen kirjotukset painaa päälle ja ehtii tekemään tulevina kuukausina entistä vähemmän hommia kuppelin kanssa :(

 

ps. Kuvia oli tarkoitus lisäillä, mutta kamerasta loppuivat juuri ensimmäisen kuvan kohdalla akut.

Link to comment

Omalta osalta painaa myös kirjoitukset kun moottori teki tenän, tuli käynnistettyä -10 asteessa 20w50 öljyillä. Niin rupes niin h***** vuotaan öljyä, vuotanut vauhtipyörän puolelta jo pitkään, moottori vaihtuu vakioon jos on kunnossa. Semmosta vaan että sinun autosi on nähty jokunen vuosi sitten porvoossa ja usein poliisilaitoksen parkkipaikalla ??? Tuli napattua muutama kuvakin jos kiinnostaa, silloin vähän vaihesssa jotkut kittaukset näkyi ja sen semmosta. Olisikohan ollut jonkun poliisisedän kupla, vai vakioasiakas :)

Link to comment

Joo poliisisedän auto on ja porvoosta, tosin auto siirtyi vain naapuri kuntaan ; ) Samat kittaukset siinä oli kun ostin sen, suoraan ruosteen päälle laitettu ; < No mutta nyt on tervettä peltiä joka puolella. Ja jos pystyt kuvia lähettämään vaikka sähköpostiin (pistän YV:n kautta osoitteen) niin olisihan se kiva nähdä millainen se silloin oli (ja oliko mitään eroa ostovaiheeseen).

 

Mutta jos porvoossa/sen lähellä vielä liikuskelet niin varmasti tulet kyseiseen päkättimeen vielä törmäämään jonkin värisenä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tänään sain raavituksi lähes kaiken maalin pelkääjän puolelta pois. On yllättävän tiukassa tuo pakkeli, mikä on sinne aikojen saatossa laitettu. Se missä on vain alkuperäisen maalin päällä maalia lähtee ihanan helposti maalipinnalle, mutta sitten tuo pakkeli*voimasana*. Josko huomenna saisi toisen puolen, puhdistetuksi. Sen jälkeen oisi enään katto ja etu- sekä takatila.

 

Hitaasti mutta varmasti : )

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...