Jump to content

Nokan valinta


Recommended Posts

Doppeliin olen tässä konetta kasaamassa ja arvuuttelen minkä nokan siihen laittaisi. Koneesta tulee 1600, tai 1641 noissa sitten suurtakaan eroa.

 

Mega ohjaa bensapuolta ja tarkoitus olisi vääntönokka siihen laittaa. Sellainen combo ettei tarttis ton pisarakärryn kanssa tyrkätä kolmosta ylämäessä. Mikäs olisi sopiva ruiskun kanssa?

Link to comment

Helpoimmalla pääsee valitsemalla lievimmän vääntönokan ja vakiovipujen kanssa.

 

Sitten jos lähtötietoina on tarjolla koneen muut tulevat specsit, kuten puristussuhde, millaset kannet, pakoputkisto, kipinäpuoli.

 

Sekin kiva tietää millä vauhdilla haluat mäkiä nousta ylöspäin, eli pitääkö jaksaa 60 vai 80km/h vauhdissa nelosella

 

Ja se tärkein, mitkä vaihteistonvälitykst + tuleva rengaskoko = kokonaisvälityssuhde.

 

kuitenkin doppeli kiertänee esim 80 vauhdissa lähemmäs 3000r/min, joten moni miedointa vääntönokkaa ärhäkkäämpi on päässyt toiminta-alueelleen ja toi MEGA helpottaa koneen vääntöpuolta alemmilla kiekoilla oikein säädettynä aatamin aikaisiin kaasareihin verrattuna.

 

Tässä annos tylsää ympäripyöreää teoriapohdiskelua:)

Link to comment

tee sellainen sopiva paketti kuin 82*90.5, fk44 nokalla, 1.4 keinuilla, kevyesti portatuilla 40-35.5 kansilla saat noin 200nm ja vajaat puoltoistasataa heppaa. Pienet läppärungot niin saat alas sitä vääntöä... suunnileen 160nm 2500 rmp:llä sanoisin että tulee kärry perässä..

 

 

Make

Link to comment

Aikaslailla tuollaisella 150hp/200nm tai ehkä himpun reilu, ajeltiin bussipalliksella. Vaikkakin kiva kombinaatio, niin oli ihan helkutisti liioiteltu eikä mitenkään tolkullinen. Kivahan se oli tiputtaa 80 vauhdissa kolmoselle ja tyrkätä ohituskaistalla aina 6500rpm saakka.

 

Jos oltas laitettu Sepon pisaravaunu perään (koukku piti irroittaa custom-takatuen takia, muutenhan sitä olis vaikka voinut kokeillakin :), olisi varmasti vielä 100kmh vauhdissa kiihtyny nelosella ylämäkeen. Samoten kys pallis meni varmasti alle kympin sataseen.

 

Itte meinasin omaan pallisdoppeliin (ilman peräkärriä) rakentaa vakio 1.6:en koti-mutu-sipistellyillä 1-reikäkansilla ja jollain W-100 tai 110 nokalla tai vastaavalla, ja laittaa vakioveivien kanssa esim. 76-78 kampiraudan. Kaasareiksi kokeilen 34 pds(h)ittejä. Rutut kasin kieppeille ja sit jos innostusta joskus on niin jonkun pienen mutkan putkeen sovittaisi...

 

Puavo @ dwl

Link to comment

mulla on 1650 koneessa mega ja w120:stä vastaava nokka ja on ollu tosi mukava ajella.

nyt on tosin ihan uusia kujeita ja 100% uusi motti tulossa mut siitä rojekti sivulle palaan jossain vaiheessa :)

Link to comment

Mikon logiikalla ei toki kannata vaatimattomiin pikkukoneisiin takertua. Suoraan nelkku persiiseen. Iskua riittävästi ja pytyiksi pitkälti toisella sadalla halkaisijaa olevat LN Engineeringin varmistamat "kultakimpaleet!

 

Kelpaa koekiihdytella vaikka Kuopio-Siilinjärvi välisellä motarilla...

 

Niin ja se nokka, joku äksy rullakeppi, kuutiotuumien riittävyys tasoittaa vääntökäyrää sopivasti.

Link to comment

jos meinaat laittaa ton 82x92 taikka 90.5 paketin niin sitte nokka vois kärsiä olla vaikka jopa w130:kin koska koneen koko lisää vääntöä. mutta kyllä varmaan pelaa hyvin w120:kin nenällä. puristukset johonkin 9-9.5 nurkille niin pitäs vääntää ja kulkea kivasti...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...