seppo mäntykivi Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Doppeliin olen tässä konetta kasaamassa ja arvuuttelen minkä nokan siihen laittaisi. Koneesta tulee 1600, tai 1641 noissa sitten suurtakaan eroa. Mega ohjaa bensapuolta ja tarkoitus olisi vääntönokka siihen laittaa. Sellainen combo ettei tarttis ton pisarakärryn kanssa tyrkätä kolmosta ylämäessä. Mikäs olisi sopiva ruiskun kanssa? Quote Link to comment
ARTO Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Helpoimmalla pääsee valitsemalla lievimmän vääntönokan ja vakiovipujen kanssa. Sitten jos lähtötietoina on tarjolla koneen muut tulevat specsit, kuten puristussuhde, millaset kannet, pakoputkisto, kipinäpuoli. Sekin kiva tietää millä vauhdilla haluat mäkiä nousta ylöspäin, eli pitääkö jaksaa 60 vai 80km/h vauhdissa nelosella Ja se tärkein, mitkä vaihteistonvälitykst + tuleva rengaskoko = kokonaisvälityssuhde. kuitenkin doppeli kiertänee esim 80 vauhdissa lähemmäs 3000r/min, joten moni miedointa vääntönokkaa ärhäkkäämpi on päässyt toiminta-alueelleen ja toi MEGA helpottaa koneen vääntöpuolta alemmilla kiekoilla oikein säädettynä aatamin aikaisiin kaasareihin verrattuna. Tässä annos tylsää ympäripyöreää teoriapohdiskelua:) Quote Link to comment
Guest Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 ei noin pienella koneella saakaan doppelia hinattua ylamakeen... :) Quote Link to comment
Guest vw72 Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 eiköhön tohon koneeseen varmaan sopiva nenä ois joku w110 taikka w120 niin pitäis kyllä ihan vääntää jo hyvin.. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted January 18, 2009 Author Share Posted January 18, 2009 Tässä tuli nyt aikaa miettiä, lohko ja kannet lähtee koneistukseen ja laitetaan samalla pitkäiskukampi. 82x92, sytkä on edis 4 Quote Link to comment
make76 Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 tee sellainen sopiva paketti kuin 82*90.5, fk44 nokalla, 1.4 keinuilla, kevyesti portatuilla 40-35.5 kansilla saat noin 200nm ja vajaat puoltoistasataa heppaa. Pienet läppärungot niin saat alas sitä vääntöä... suunnileen 160nm 2500 rmp:llä sanoisin että tulee kärry perässä.. Make Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 Aikaslailla tuollaisella 150hp/200nm tai ehkä himpun reilu, ajeltiin bussipalliksella. Vaikkakin kiva kombinaatio, niin oli ihan helkutisti liioiteltu eikä mitenkään tolkullinen. Kivahan se oli tiputtaa 80 vauhdissa kolmoselle ja tyrkätä ohituskaistalla aina 6500rpm saakka. Jos oltas laitettu Sepon pisaravaunu perään (koukku piti irroittaa custom-takatuen takia, muutenhan sitä olis vaikka voinut kokeillakin :), olisi varmasti vielä 100kmh vauhdissa kiihtyny nelosella ylämäkeen. Samoten kys pallis meni varmasti alle kympin sataseen. Itte meinasin omaan pallisdoppeliin (ilman peräkärriä) rakentaa vakio 1.6:en koti-mutu-sipistellyillä 1-reikäkansilla ja jollain W-100 tai 110 nokalla tai vastaavalla, ja laittaa vakioveivien kanssa esim. 76-78 kampiraudan. Kaasareiksi kokeilen 34 pds(h)ittejä. Rutut kasin kieppeille ja sit jos innostusta joskus on niin jonkun pienen mutkan putkeen sovittaisi... Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 mulla on 1650 koneessa mega ja w120:stä vastaava nokka ja on ollu tosi mukava ajella. nyt on tosin ihan uusia kujeita ja 100% uusi motti tulossa mut siitä rojekti sivulle palaan jossain vaiheessa :) Quote Link to comment
mikko k Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 Mikään ei voita kuutiotuumia, eli kasaat vaan tuollaisen 86*94 pannun ja siihen jonkin Scat C45/C55 nokan n. 9-10:1 puristuksilla ja 46/38mm venoilla... Quote Link to comment
ARTO Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 Mikon logiikalla ei toki kannata vaatimattomiin pikkukoneisiin takertua. Suoraan nelkku persiiseen. Iskua riittävästi ja pytyiksi pitkälti toisella sadalla halkaisijaa olevat LN Engineeringin varmistamat "kultakimpaleet! Kelpaa koekiihdytella vaikka Kuopio-Siilinjärvi välisellä motarilla... Niin ja se nokka, joku äksy rullakeppi, kuutiotuumien riittävyys tasoittaa vääntökäyrää sopivasti. Quote Link to comment
mikko k Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Osuit naulankantaan!! :-D Quote Link to comment
Guest vw72 Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 jos meinaat laittaa ton 82x92 taikka 90.5 paketin niin sitte nokka vois kärsiä olla vaikka jopa w130:kin koska koneen koko lisää vääntöä. mutta kyllä varmaan pelaa hyvin w120:kin nenällä. puristukset johonkin 9-9.5 nurkille niin pitäs vääntää ja kulkea kivasti... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.