metake Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Koetin haulla etsiä mutta ei oikein löytynyt selkeää vastausta, niin vahvistakaas mun ajatukset, tai kumotkaa jos siltä tuntuu ;) Eli jos laitan vakio iskulla (69) stroker männät, niin sillehän pitää (voi) laittaa pidemmät kiertokanget. Vakio kiertokanki on 137 mm (?) ja 92 mahlen männän korkeus tapista lakeen 39,6 mm (?). Stroker 92 mahlen em. korkeus 34,5 mm (?), eli tarviin 142,1 mm kanget ja 5,6" osuis siis nappin. - menikö tuo nyt oikein? - saako esim. wisecon mäntiä useammilla tappikorkeuksilla? - löytyykö mistään 69mm vastapainoakselia chevyn kauloilla? Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 En laskenut, mutta noin pitäis olla mahdollista. Puristuskorkeus lienee oikea termi ja wisecoja ja monia muita mäntiä saa juuri niillä mitoilla kuin haluaa. Eikö vakiosta 69-akselista voi hiotuttaa kaulat chevyn laakerikokoon. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Eikö vakiosta 69-akselista voi hiotuttaa kaulat chevyn laakerikokoon. Vakio akseli ei ole ajatuksissa vaan vasta-paino sellainen. Tokihan siitä voi samalla lailla ne kaulat hiotuttaa, mutta säästyisi siltäkin jumpalta jos löytyis valmiina. Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Chevy-kauloja käytetään tilan vuoksi, joten tuskin 69-iskuisena löytyy. t. Mika ps. Hulluja suunnitelmia. :-) Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Moni on myös varoitellut, että kun kauloja paljon hioo, niin materiaali syvemmällä ei välttämättä ole yhtä hyvää? t. Mika Quote Link to comment
metake Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 Chevy-kauloja käytetään tilan vuoksi, joten tuskin 69-iskuisena löytyy. t. Mika ps. Hulluja suunnitelmia. :-) Ok, tätä hieman epäilinkin. Lähinnä chevy kaulalle oli ajatuksena monipuolisempi kanki valikoima, mutta tässä tapauksessahan tuo VW:n 5.6" vaikuttaa sopivalta, joten chevy kauloille ei ole todellista tarvetta. ps. mikäs niissä suunnitelmissa niin hulluilta vaikuttaa? ei kai aina tarvii tehdä niinkuin yleensä... Quote Link to comment
mikan Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Nimenomaan pitää tehdä juuri niinkuin "kukaan" ei ole aiemmin tehnyt. Sehän on yks harrastuksen suola! Jotenkin vaan olen tässä vuosien varrella saanut sellaisen aivopesun, että isompi on parempi. :-) t. Mika Quote Link to comment
tc125a Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Moni on myös varoitellut, että kun kauloja paljon hioo, niin materiaali syvemmällä ei välttämättä ole yhtä hyvää? t. Mika Bytheway,jokkis raasereissa ruvettu nykyisin käyttämään 2koppasen golffin 144mm kankia joissa laakeripesä laakerein 47,7mm ,eikä kulumista huomattu yhtään sen enempää kuin stanu koossa olevissa kauloissa.Todellista lowbugget harrastamista jolla saa rookattua 7mm. Quote Link to comment
ARTO Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Montakos kilometriä noilla jokkisviritelmillä ajettu? 10 vai 100km??? Entäs jos katumyllyyn tekee noin ja veivaa tyyliin 10000km kesässä. Ehkä kaulojen kuluneisuus tulee katukäytössä paremmin esille! Nitrattujen akseleiden nitraus ei tunnetusti uppoa millien syvyyteen! Quote Link to comment
tc125a Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Nojoo eipä oo käytetty varmaan,kuin kolmatta tuntia.mut mitä pienempi kaula niin sitä pienempi rasitus laakerille. Sekotan topiccia vähän ja kysyn rookeristeilta,että kuinka leveä chevyn kanki on laakeripesän ulkopuolelta ja mikä on suurin mahdollinen isku jonka saa pyörimään ilman että osuu nokkaan,vakio lohkossa? Ajatuksena saada jatkettua iskua muutamamilliä lisää siihen maksimiin mikä chevyn kangilla mahdollista,hyödyntäen golffinkangen pienen koon ja laakeri pesän.Eli jos esim.86mm kampi+chevyn kanki mahtuu pyöriin vakio lohkossa niin sama akseli hiottuna epäkeskoon golffin kangelle mahtuisi pyörimään noin 90millisenä osumatta nokkaan. pahoittelen sekavaa ajatusmaailmaani joka luultavasti johtuu lievästä oxygeenin vajeesta. Quote Link to comment
mikan Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 Nojoo eipä oo käytetty varmaan,kuin kolmatta tuntia.mut mitä pienempi kaula niin sitä pienempi rasitus laakerille. ??? Mites laakeriin kohdistuva paine per pinta-ala? Mun mielestä juuri päinvastoin, eli mitä isompi kaula sitä paremmin kestää. t. Mika Quote Link to comment
Guest ville s Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 täällä meijän suunnalla on ollut joillain ongelmia noitten roskapönttö golffin kankisten kanssa,kuulemma löytynyt halkeemia ja onko jopa yks katkennutkin. sen tarkemmin en tiedä ku en oo ite pyöritellyt osia käsissä. mutta kuunnellut ku "isot pojat o jutellut" Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2009 Author Share Posted January 25, 2009 Itselläni olikin tarkoituksena miettiä anti-rookeria ;) Ja tuo chevy-kaula oli pohdinnassa vain suuremman kanki valikoiman vuoksi. 64 iskulla olevaa kampuraa ei taida saada vastapaino mallina, tai muutakaan lyhempi iskuista? Quote Link to comment
-Alex- Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 VW akseli on heikompi ja joustaa siten enemmän, jos menee hiomaan kaulat johonkin pienempään kokoon. Quote Link to comment
ARTO Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 VW akseli on heikompi ja joustaa siten enemmän, jos menee hiomaan kaulat johonkin pienempään kokoon. Millä tavalla heikompi/joustavampi aftermarket kampiakseleihin verrattuna?! Eikös juuri vw akseli ole tunnettu vahvuudestaan, esim Gene vainaa vastapainotti noita kuten myös hitsautti ja olivat hänen sanojensa mukaan enemmän kuin hyviä. Quote Link to comment
-Alex- Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 No kyllähän se joustaa enemmän, jos menee pienentään kk-kauloja monta milliä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Eikä ole akselista kiinni että onko aftermarket vai vakio. Kyllähän vastapainot tekevät vakioakselista hyvän, mutta se ei suoranaisesti lisää vahvuutta. Ainoastaan vakaampaa pyörimistä korkeammilla kierroksilla. Quote Link to comment
ARTO Posted January 25, 2009 Share Posted January 25, 2009 No kyllähän se joustaa enemmän, jos menee pienentään kk-kauloja monta milliä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Eikä ole akselista kiinni että onko aftermarket vai vakio. Kyllähän vastapainot tekevät vakioakselista hyvän, mutta se ei suoranaisesti lisää vahvuutta. Ainoastaan vakaampaa pyörimistä korkeammilla kierroksilla. Sinun logiikalla eri valmistajien ( oli materiaali ym mitä tahansa ) kampiakseleissa ei ole mitään eroa?! Ilmeisesti vakioakseleita ei kannata tasapainottaa jos ne edelleen ovat korkeammilla kierroksilla epävakaita vai johtusko sittenkin epävakaus muustakin kuin tasapainosta/tasapainottomuudesta?! Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Kerran käytin vakiokampea koneistamolla ja heti kysyi nuorempi höyrypannuasentaja, että laitetaanko lisää iskua. GB tieki vakiokankiin tasapainoja CHEVY-kauloille. Vakiokampiakseli on hiiliterästä, joten se on aika letkua. Pienempää kammen kaulaa on alettu käyttää myös alentamaan akselin kehänopeutta, öljykalvot leikkautuu korkeilla kierroksilla pois. Linkissä se mitä on jo kokeiltu: http://www.1302super.com/page30.html Quote Link to comment
Guest vwvw Posted January 29, 2009 Share Posted January 29, 2009 golffin kanki asiaa pohtinut jo itekki pitkään, kun noita veivejä olis ja esim. 0,50 kiertävistä napsahtanut vastapaino (69), hiois kaulan siihen 47,7 koloffi mittaan niin sais noita leiponeitakin taas ajoon, ja rookattua samalla. MUTTA!!!!!, millanen ton aihioakselin pitää olla öljykanaviltaan (y, +??), ettei jo mene hionnan jälkeen ohi laakerin toi kanava????? tossa hyllyssä on joskus 20v sitten hitsaamalla jatkettu 55mm kaulanen 76 iskunen ja rupee oleen ö-kanavat melko sivussa siinäkin.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.