nalle85 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Eli eli.. Olen uusi volkkariharrastaja ja ajattelin aloittaa tässä pienen päiväkirjan tosta projektista. Eli kyseessä on vm.69 kastenwagen johon on sivuoveen ja kuskin kylkeen joskus laitattu sivulasit. Peli on osiltaa täydellinen ja suorakylkinen. Moottori on menettänyt puristuksensa viimekesän riennoissa edellisellä omistajalla. nyt olisikin tarkoitus avata ensiksi moottori ja laittaa tekniikka muutenkin kuntoon että siirtely onnistuisi ajamalla. Kysynkin kannattaako vain rengastaa vai ostanko suoraan uuden mäntä/pytty sarjan? Uutta maalia ja sisustaa on tulossa heti ku tekniikka pelaa. Emäntä verhoilee ovet yms uusiksi. Ja autohan on rekisteröity yhdeksälle (takapenkit väliaikaiskuljetukseen.) Kuvia lisään heti ku saan auton tallille ja myöhemmin projektin edetessä. Quote Link to comment
Guest Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Kysynkin kannattaako vain rengastaa vai ostanko suoraan uuden mäntä/pytty sarjan? Pura kone ja katso missä kunnossa putket ja männät on, jos kovin isoja kraatereita niin uutta vaan, tai jos muuten on kulunut mittarajojen yli niiin silloinkin uutta. Ja joka tapauksessa, putkimäntäsarjat on melko edullisia niin kannattaa melkein vaihtaa joka tapauksessa ;o) Jos on kuitenkin pienellä hooonaamisella ja rengastuksella ok niin sitten niillä. Ja autohan on rekisteröity yhdeksälle (takapenkit väliaikaiskuljetukseen.) Kuten mullakin, takapenkin kovat? Kuvia lisään heti ku saan auton tallille ja myöhemmin projektin edetessä. Niitä odotellessa... Quote Link to comment
nalle85 Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 juu kovat takapenkit. Tällä viikolla tosiaan niitä kuvia yritän ottaa. Mukaan sain sitte sen kattolavan ja levyjarrullisen etuakseliston. ei vielä varmaa tietoa onko käypänen vai ei. mites toi keulan tiputus menis helpoimmalla? niillä säätöpaloilla? Quote Link to comment
nalle85 Posted January 31, 2009 Author Share Posted January 31, 2009 tossa jotai kuvia näin alkuun. maanantaina saan sit kameran mukaan että sit tulee uusia Quote Link to comment
nalle85 Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Moottori otettu pois ja purettu osiin. kahdesta männästä renkaat uranpohjassa kiinni. Öljy renkaat todella huonossa kunnossa. Huomenne pitäs varmaan tilailla osia. Onkos noi aircooledin AA mäntä pytty sarjat hyviä peruskäyttöön? ajattelin samalla uusia kaikki laakeritkin ku toi kone kerta on nyt levitetty kokonaan. Tossa koneen poisotossa ja purkamisessa ei menny ku muutama tunti. Tosi vittumainen oli purkaa tota konetta ku se on yltäpäältä öljyhiekka seoksessa:) Quote Link to comment
Guest Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Onkos noi aircooledin AA mäntä pytty sarjat hyviä peruskäyttöön? ajattelin samalla uusia kaikki laakeritkin ku toi kone kerta on nyt levitetty kokonaan. Jos meinaat pitää 1600:sena niin ei siinä varman isoa eroa ole esim. Mahlen sarjaan verrattuna käytössä. En tiedä kun en ole itse AA:n sarjoja käyttänyt. Sitä katselin vain kun itse ostin just uuden 90.5 Mahlen sarjan, ja vertasin kaverilla olleeseen AA:n 94 sarjaan niin eroa oli ainakin niissä melkoisesti, materilaalipaksuuksissa ja koneistuksen jäljessä ainakin. Tiedä sitten mitä noi vaikuttaa käyttöön. Mahlen 85,5 sarja ei taida olla hirveesti kalliimpi kuitenkaan verrattuna tuohon AA:n sarjaan? Kannattaa tehdä myös itse hintavertailu esim. Keiteleen koneen hintoihin noissa ja tehdä omat päätökset mikä on itsellensä järkevämpi. Kuten osien toimitusajan suhteen myös. Laakerit kannattaa joo uusia, mutta kannattaa samalla myös koneistaa lohko ja kampura samalla + tasapainotukset... ja tarkistaa myös veivit. Paitsi jos on vielä sallituissa rajoissa eikä kulumisen jälkiä laakeripinnoilla niin sitten voinee harkita pelkästään laakerointiakin... Quote Link to comment
Racing Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 ehdottomasti aarporaukseen lohko,on sen näköinen jo että paljon ajettu ja uskallan väittää että kulunut... Quote Link to comment
nalle85 Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 moottori pesty. lähtee vwauhtipisteeseen aarporaukseen. Hintakin oli niin edullinen että ei kannata jättää tekemättä. Mietin tota kampura+vauhtipyörä paketin tasapainottamistakin mut en sitte tiiä onko siitä hyötyä vakiokoneessa... Quote Link to comment
Guest Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Mietin tota kampura+vauhtipyörä paketin tasapainottamistakin mut en sitte tiiä onko siitä hyötyä vakiokoneessa... No eipä siitä haittaakaan ole, ja lisää varmasti käyttöikää. Mullekin tulossa lähes "vakiokone" vain hieman isommilla putkilla ja männillä, kierroksia tuskin vakiota enempää kierrätetään, eikä tule mieleen jättää tasapainottamatta. Quote Link to comment
mite^ Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 nalle ootko kysyny muita hintoja vauhtipisteestä? Tasapainotus lisää koneen käyttöikää ihmeen paljon. Jopa suurin osa jokkismoottoreista tasapainotetaan. Kaikki osat kannattaa tosiaan mitata että on toleransseissaan, muuten tulee lyhyt ikäinen moottori. Laakereita kun tilaat niin tilaa mahlet. Tästäkin väännetään kättä kumpi parempi mahle vs. sinttermetal. Mutta itse käännyn aina mahlen puoleen. Quote Link to comment
nalle85 Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 muita hintoja en ole vielä kysyny. Koneistaja palaa vauhtipisteelle vk8. Samalla kai se sit painottuiski. Pitää nyt kattoo sit toi laakeri homma että otanko ne laakerit suoraan vauhtipisteestä ni saisvat sit laittaa sen kampuran ja lohkon siihe kuntoon että voi ruveta niputtamaan konetta kasaan Quote Link to comment
mite^ Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 tilaa suosiolla kk:sta. on myös halvemmat. Jos haluut tietää vauhtipisteen hintoja niin kato HC:n sivuilta. Sieltä ne kaikki osat tilailee. Quote Link to comment
nalle85 Posted February 7, 2009 Author Share Posted February 7, 2009 lohko ja kampura lähtee viikonpäästä vwauhtipisteeseen. Kannet taidan laittaa myös mukaan. Quote Link to comment
nalle85 Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 Mikähän ihmeen anturi tossa lohkossa on tuolla vauhtipyörän puolella. Se anturi osoittaa suoraan vauhtipyörään. Johto siitä oli kyllä poikki. Quote Link to comment
ARTO Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Sen voit unohtaa, varmaankin näitä huollon yläkuolokohdan kohdistusjuttuja tai jotain sinnepäin. Yleensä sieltä joku johto löhtee joka vain turhana painona konehuoneessa lotisee. Quote Link to comment
nalle85 Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla? Quote Link to comment
ARTO Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla? Oikea T4 kone vai varhaisen tölkin T1 pohjainen? Molemmissa öljysuodattimet ja öljyjäähdyttimet vaakatasossa? Jos jälkimmäinen kone, siihen käy kuplan kannet. Quote Link to comment
metake Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla? Oikea T4 kone vai varhaisen tölkin T1 pohjainen? Molemmissa öljysuodattimet ja öljyjäähdyttimet vaakatasossa? Jos jälkimmäinen kone, siihen käy kuplan kannet. Jos CT konetta tarkoitat niin siinähän putsari ei ole vaakatasossa? Quote Link to comment
Guest Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Jos CT konetta tarkoitat niin siinähän putsari ei ole vaakatasossa? Juu CT:ssä on tolleen: http://samfun.1g.fi/kuvat/myyntiosat/lo ... nti-12.jpg Quote Link to comment
Guest Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 saako tuollaisen lohkon laittaa kuplaan? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 saa, koska se on kuplan lohko johon vaan muokattu suodatinjalka, sekä parit kiinnityspaikat myöhäisemmälle puhallinkopalle... Quote Link to comment
metake Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 saa, koska se on kuplan lohko johon vaan muokattu suodatinjalka, sekä parit kiinnityspaikat myöhäisemmälle puhallinkopalle... Ja hydrauliset venttiilinnostajat... Quote Link to comment
ARTO Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla? Oikea T4 kone vai varhaisen tölkin T1 pohjainen? Molemmissa öljysuodattimet ja öljyjäähdyttimet vaakatasossa? Jos jälkimmäinen kone, siihen käy kuplan kannet. Jos CT konetta tarkoitat niin siinähän putsari ei ole vaakatasossa? Ööh, taisin hiukan pyöristellä asioiden pilkullista laitaa. CT lohkossa putsari ennemminkin kuten wasserlohkoissa. Quote Link to comment
Guest Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 toi alkuperäisen öljynjäähdytin paikka näyttää olevan eri paikassa kun kuplassa? Quote Link to comment
ARTO Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 toi alkuperäisen öljylauhduttimen paikka näyttää olevan eri paikassa kun kuplassa? Mikä lauhdutin???!!! Quote Link to comment
Guest Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 nyt muutettu herra pukamalle sopivaksi. Quote Link to comment
nalle85 Posted February 22, 2009 Author Share Posted February 22, 2009 otan huomenna kuvia lohkosta jokatapauksessa. eli siinä oli ö-suod suoraan alaspäin. samoin ku pakoaukot on myös suoraan alaspäin. eli mikä lohko se sit mahtaa olla? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 T-4 moottori... eli ei mene ihan bolt on kuplan koneen tilalle. Quote Link to comment
nalle85 Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 noniin. Projekti on saatu etenemään taas. Eli lohko tuli porauksesta ja männät,pytyt, laakerit ja tiivisteet saapui perjantaina. Tänään olis sit aika niputtaa konetta. Jospa tällä viikolla vielä savut otan tosta vehkeestä :) Heti ku moottori läjässä ja säädöissä alkaa korin laitto. pientä hitsuuta siellä täällä tietysti on. Tänään pitäs vielä viedä osia vesilasikuula puhallukseen. saa nähdä mitä se saa aikaan. Kuvia tulee taas ku kerkeen ottamaan Quote Link to comment
nalle85 Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 aloin miettimään tota konetta ennen purkua. Eli kun siinä ei niitä puristuksia ollut ollenkaan. Tuntu että startilla pyöri samanlailla ku olis pyörittäny ilman tulppia! Voiko tehdä noin jos kahdessa pytyssä oli männänrenkaat urien pohjassa kiinni. luulis että olis siellä silti vähä puristuksia? Tulpat oli melko löysässä sillon kyllä. Vai onko vaihtoehtoja mistä ne puristukset karkasivat? Voiko haljenneesta kannesta muka noin paljon karata paineita...? Quote Link to comment
metake Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Voiko tehdä noin jos kahdessa pytyssä oli männänrenkaat urien pohjassa kiinni. Voi, ja tekee. Quote Link to comment
nalle85 Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 noniin. kone olis nyt kasassa ja maalattuna. Huomenna olis tarkoitus laittaa kone perään ja kokeilla käynnistystä. Hienosti se vielä ainakin pyörii :) Eli moottoriin tuli nyt Mahlen mäntä/pyttysarja, mahlen laakerit,tiivisteet,aarporaus,venttiilit yms... puhallinkoppa ja suojapellit maalailtu mustaksi peltikattomaalilla töpöttelemällä :) Kuvia lisään heti ku saan kameran tyhjennettyä koneelle. Kannet löytyi free technicsiltä puretusta moottorista. Vissiin harvinaista että kannet eivät olleet halki? Toivottavasti se sit huomenna käynnistyy ni pääsis tuon korin kimppuun sitte oikein tunteella. Tuo lohko jossa suodattimen paikka olis joutilaana jos jollain on tarvetta Quote Link to comment
nalle85 Posted March 24, 2009 Author Share Posted March 24, 2009 tässä parit kuvat moottorista Quote Link to comment
nalle85 Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Nyt otettu eka savut tosta. hyvin tuntui toimivan :) voiko tuon ryyppy systeemin poistaa käytöstä nyt kesäajaksi? vai lähteekö huonosti käyntiin? Sit tuo öljynpaineanturi.. Mistä minne sen johdon kuuluu mennä? ei ole enää mitään johtoja mitä en olisi kytkenyt. Quote Link to comment
nalle85 Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 tässä vartissa väännetty kuva minkä näkönen siitä pitäs tulla. Johtojen paikat löydetty ja kaikki toimii niinku pitääkin orginaali muokattu Quote Link to comment
Racing Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Paa mielummin tuo kuskinpuolen sivuikkuna umpeen kuin tekisit yhden lisää...jälkikäteen puhkottu isoikkuna pallokeula ei kyllä säväytä...Umpipakuna paljon harvinaisempi ja tyylikkäämpi... Quote Link to comment
mite^ Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Ikkunaa umpeen ja varapyörä piiloon :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.