Jump to content

Kastenwagen -69 rakentelua


Recommended Posts

Eli eli.. Olen uusi volkkariharrastaja ja ajattelin aloittaa tässä pienen päiväkirjan tosta projektista.

 

Eli kyseessä on vm.69 kastenwagen johon on sivuoveen ja kuskin kylkeen joskus laitattu sivulasit. Peli on osiltaa täydellinen ja suorakylkinen.

 

Moottori on menettänyt puristuksensa viimekesän riennoissa edellisellä omistajalla. nyt olisikin tarkoitus avata ensiksi moottori ja laittaa tekniikka muutenkin kuntoon että siirtely onnistuisi ajamalla. Kysynkin kannattaako vain rengastaa vai ostanko suoraan uuden mäntä/pytty sarjan?

 

Uutta maalia ja sisustaa on tulossa heti ku tekniikka pelaa. Emäntä verhoilee ovet yms uusiksi.

 

Ja autohan on rekisteröity yhdeksälle (takapenkit väliaikaiskuljetukseen.)

 

Kuvia lisään heti ku saan auton tallille ja myöhemmin projektin edetessä.

Link to comment
Kysynkin kannattaako vain rengastaa vai ostanko suoraan uuden mäntä/pytty sarjan?

Pura kone ja katso missä kunnossa putket ja männät on, jos kovin isoja kraatereita niin uutta vaan, tai jos muuten on kulunut mittarajojen yli niiin silloinkin uutta. Ja joka tapauksessa, putkimäntäsarjat on melko edullisia niin kannattaa melkein vaihtaa joka tapauksessa ;o)

 

Jos on kuitenkin pienellä hooonaamisella ja rengastuksella ok niin sitten niillä.

 

Ja autohan on rekisteröity yhdeksälle (takapenkit väliaikaiskuljetukseen.)

Kuten mullakin, takapenkin kovat?

 

Kuvia lisään heti ku saan auton tallille ja myöhemmin projektin edetessä.

Niitä odotellessa...

Link to comment

Moottori otettu pois ja purettu osiin. kahdesta männästä renkaat uranpohjassa kiinni. Öljy renkaat todella huonossa kunnossa. Huomenne pitäs varmaan tilailla osia. Onkos noi aircooledin AA mäntä pytty sarjat hyviä peruskäyttöön? ajattelin samalla uusia kaikki laakeritkin ku toi kone kerta on nyt levitetty kokonaan.

i921_HPIM0455.JPG

Tossa koneen poisotossa ja purkamisessa ei menny ku muutama tunti. Tosi vittumainen oli purkaa tota konetta ku se on yltäpäältä öljyhiekka seoksessa:)

i922_HPIM0460.JPG

i923_HPIM0464.JPG

Link to comment
Onkos noi aircooledin AA mäntä pytty sarjat hyviä peruskäyttöön? ajattelin samalla uusia kaikki laakeritkin ku toi kone kerta on nyt levitetty kokonaan.

Jos meinaat pitää 1600:sena niin ei siinä varman isoa eroa ole esim. Mahlen sarjaan verrattuna käytössä. En tiedä kun en ole itse AA:n sarjoja käyttänyt.

 

Sitä katselin vain kun itse ostin just uuden 90.5 Mahlen sarjan, ja vertasin kaverilla olleeseen AA:n 94 sarjaan niin eroa oli ainakin niissä melkoisesti, materilaalipaksuuksissa ja koneistuksen jäljessä ainakin. Tiedä sitten mitä noi vaikuttaa käyttöön. Mahlen 85,5 sarja ei taida olla hirveesti kalliimpi kuitenkaan verrattuna tuohon AA:n sarjaan?

 

Kannattaa tehdä myös itse hintavertailu esim. Keiteleen koneen hintoihin noissa ja tehdä omat päätökset mikä on itsellensä järkevämpi. Kuten osien toimitusajan suhteen myös.

 

Laakerit kannattaa joo uusia, mutta kannattaa samalla myös koneistaa lohko ja kampura samalla + tasapainotukset... ja tarkistaa myös veivit. Paitsi jos on vielä sallituissa rajoissa eikä kulumisen jälkiä laakeripinnoilla niin sitten voinee harkita pelkästään laakerointiakin...

Link to comment
Mietin tota kampura+vauhtipyörä paketin tasapainottamistakin mut en sitte tiiä onko siitä hyötyä vakiokoneessa...

No eipä siitä haittaakaan ole, ja lisää varmasti käyttöikää. Mullekin tulossa lähes "vakiokone" vain hieman isommilla putkilla ja männillä, kierroksia tuskin vakiota enempää kierrätetään, eikä tule mieleen jättää tasapainottamatta.

Link to comment

nalle ootko kysyny muita hintoja vauhtipisteestä?

 

Tasapainotus lisää koneen käyttöikää ihmeen paljon. Jopa suurin osa jokkismoottoreista tasapainotetaan. Kaikki osat kannattaa tosiaan mitata että on toleransseissaan, muuten tulee lyhyt ikäinen moottori.

 

Laakereita kun tilaat niin tilaa mahlet. Tästäkin väännetään kättä kumpi parempi mahle vs. sinttermetal. Mutta itse käännyn aina mahlen puoleen.

Link to comment

muita hintoja en ole vielä kysyny. Koneistaja palaa vauhtipisteelle vk8. Samalla kai se sit painottuiski. Pitää nyt kattoo sit toi laakeri homma että otanko ne laakerit suoraan vauhtipisteestä ni saisvat sit laittaa sen kampuran ja lohkon siihe kuntoon että voi ruveta niputtamaan konetta kasaan

Link to comment
  • 2 weeks later...

lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla?

Link to comment
lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla?

 

Oikea T4 kone vai varhaisen tölkin T1 pohjainen? Molemmissa öljysuodattimet ja öljyjäähdyttimet vaakatasossa? Jos jälkimmäinen kone, siihen käy kuplan kannet.

Link to comment
lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla?

 

Oikea T4 kone vai varhaisen tölkin T1 pohjainen? Molemmissa öljysuodattimet ja öljyjäähdyttimet vaakatasossa? Jos jälkimmäinen kone, siihen käy kuplan kannet.

 

Jos CT konetta tarkoitat niin siinähän putsari ei ole vaakatasossa?

Link to comment
lohko saatu koneistamolta ja kasaus alkaa. Sain tossa mutten tollasen vissiin T4 lohkon. siis se jossa on ö-suod ja öljynlauhdutin siinä edessä. Ni tuli mieleen että mahtaako kannet käydä siitä tohon mun 1600 koneeseen? ku tossa olis kummiski noi tuplakaasarit kiinni. Onko muutenkaan mitään osaa mikä sopis tohon mun lohkoon nakkaamaalla?

 

Oikea T4 kone vai varhaisen tölkin T1 pohjainen? Molemmissa öljysuodattimet ja öljyjäähdyttimet vaakatasossa? Jos jälkimmäinen kone, siihen käy kuplan kannet.

 

Jos CT konetta tarkoitat niin siinähän putsari ei ole vaakatasossa?

 

Ööh, taisin hiukan pyöristellä asioiden pilkullista laitaa. CT lohkossa putsari ennemminkin kuten wasserlohkoissa.

Link to comment

noniin. Projekti on saatu etenemään taas. Eli lohko tuli porauksesta ja männät,pytyt, laakerit ja tiivisteet saapui perjantaina. Tänään olis sit aika niputtaa konetta. Jospa tällä viikolla vielä savut otan tosta vehkeestä :) Heti ku moottori läjässä ja säädöissä alkaa korin laitto. pientä hitsuuta siellä täällä tietysti on. Tänään pitäs vielä viedä osia vesilasikuula puhallukseen. saa nähdä mitä se saa aikaan.

 

Kuvia tulee taas ku kerkeen ottamaan

Link to comment

aloin miettimään tota konetta ennen purkua. Eli kun siinä ei niitä puristuksia ollut ollenkaan. Tuntu että startilla pyöri samanlailla ku olis pyörittäny ilman tulppia! Voiko tehdä noin jos kahdessa pytyssä oli männänrenkaat urien pohjassa kiinni. luulis että olis siellä silti vähä puristuksia? Tulpat oli melko löysässä sillon kyllä. Vai onko vaihtoehtoja mistä ne puristukset karkasivat?

Voiko haljenneesta kannesta muka noin paljon karata paineita...?

Link to comment
  • 3 weeks later...

noniin. kone olis nyt kasassa ja maalattuna. Huomenna olis tarkoitus laittaa kone perään ja kokeilla käynnistystä. Hienosti se vielä ainakin pyörii :) Eli moottoriin tuli nyt Mahlen mäntä/pyttysarja, mahlen laakerit,tiivisteet,aarporaus,venttiilit yms...

 

puhallinkoppa ja suojapellit maalailtu mustaksi peltikattomaalilla töpöttelemällä :) Kuvia lisään heti ku saan kameran tyhjennettyä koneelle. Kannet löytyi free technicsiltä puretusta moottorista. Vissiin harvinaista että kannet eivät olleet halki? Toivottavasti se sit huomenna käynnistyy ni pääsis tuon korin kimppuun sitte oikein tunteella.

 

Tuo lohko jossa suodattimen paikka olis joutilaana jos jollain on tarvetta

Link to comment

Nyt otettu eka savut tosta. hyvin tuntui toimivan :)

voiko tuon ryyppy systeemin poistaa käytöstä nyt kesäajaksi? vai lähteekö huonosti käyntiin? Sit tuo öljynpaineanturi.. Mistä minne sen johdon kuuluu mennä? ei ole enää mitään johtoja mitä en olisi kytkenyt.

i1193_HPIM0673.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...