Guest Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Nyt menee harrastelijalla käsi päähän. :-/ Ongelma on seuraavanlainen. Täräytän auton tulille, vedän valot päälle ja *NAKS*; kaikki pimeäksi. Aivan kun vetäisi akun kaapelin irti, mistään ei tapahdu mitään. Mittariston valot pimeät, valokatkaisijan eikä virtalukon räpläämisellä minkäänmoista vaikutusta. Parin minuutin odottelun jälkeen käynnistyy taas, valot päälle, ja sama homma toistuu, pimeys... Jos oikein hyvä tuuri käy, laite ei kuole ja pääsen liikkeelle. Muutaman minuutin matkanteon jälkeen saattaa kiesi taas pimentyä täysin, mikään mittariston valo ei pala, virta-avaimesta kääntäminen ei tee mitään, valot eivät syty. Aivan kuin vetäisi päävirtakatkaisijasta virrat pois, jos sellainen olisi. Taas jonki ajan odottelun jälkeen toimii ihan normaalisti, joko vain vähän matkaa tai tunninkin ajelun. Olen tarkastanut kaikki sähköjohdot ja liitokset. Akku on hyvä, laturi lataa normaalisti, jännitteensäädin pelaa. Enempää en osaa, kaikki näyttää hyvältä. Ei ole merkitystä onko kone lämmin tai kylmä, sataako, pakastaako vai paistaako. Hyvänä päivänä ei ole mitään ongelmaa. Tämä vaiva ilmeni ensimmäisen kerran n.kk sitten, siihen asti pelannut loistavasti. Auto on -67 kupla, orkkis 6V sähköillä ja kamoilla, paitsi että siinä on jälkiasennus ohjaus/virtalukko rattiputkessa. Quote Link to comment
Virtanen Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Onko varmasti maatto kunnossa akulta koriin? Quote Link to comment
Guest Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 akunkengat puhtaat ja kireat? Valokatkaisijan johtoliitokset puhtaat ja kireat? Kaikki sahko menee ensin valokatkaisijalle, ja sielta se jaetaan muualle. Typera idea, mutta minkas teet. Jos valokatkaisija hajoaa, niin kaikki sahkot on sekaisin tai poikki. Jan Quote Link to comment
Guest Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Akun kengät ja kaapelit ovat uudenveroiset, puhdistin ja voitelin ne ensimmäisenä. Vaihdoin vaihdelaatikon ja rungon välisen maakaapelin. Valokatkaisijankin vaihdoin kun oletin vian olevan siinä. Kaikki liitokset on puhtaat ja tiukat. Missään ei olevinaan ole vikaa, mut ei vaan toimi :-) Quote Link to comment
Virtanen Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Sähköhän taitaa tuossakin mennä startin kautta kabiiniin? Oletko katsonut sen startin liittimet että on kunnossa? Quote Link to comment
Guest Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Jep. Startin piuhat ja liittimet tarkistettu ja putsattu. Voisi sanoa että kaikki perushommat on tsekattu. Sillä tänne kirjoitinkin kun en enää itse keksi mitä vielä. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 meneekö sähköt pimeeks jos valot ei ole päällä? itellä aikoinani valokatkaisijan piuhat otti pyyhkimen mekanismeihin kiinni ja oikosulku oli valmis. tosin mulla oli akulla ite asennettu pääsulake joka meni mut mitä tekee jos sitä ei ole??? Quote Link to comment
marski Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Jep. Startin piuhat ja liittimet tarkistettu ja putsattu. Voisi sanoa että kaikki perushommat on tsekattu. Sillä tänne kirjoitinkin kun en enää itse keksi mitä vielä. Omassa laitteessa oli samantapaisia "kuolemisia" vaimon ajaessa.. oli vaikee uskoa, ennenkuin osui omalle kohdalle. Loppui kiukuttelu (auton), kun vaihdoin virtalukon pohjan. Markku Quote Link to comment
Lasse Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Täältä kans ääni virtsalukon pohjalle. Quote Link to comment
Guest Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Vika ei poistunut virtalukon vaihdolla eikä ohittamalla. Uusin uudestaan akun maakaapelin ja valokatkaisijan, ei paranemista. Kävin toistamiseen läpi kaikki johdot, liittimet ja komponentit, en löytänyt vikaa. Nyt 2 tuntia, satakunta kilometriä ajoa takana eikä vielä ole kiukutellut. Saa nähdä, koska ja mihin ampuu seuraavaksi. :-) Quote Link to comment
hanski. Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 mihin ampuu seuraavaksi. :-) kuusankoskelle..???? heh... Quote Link to comment
Guest Barn Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Etuvalo umpiot oikaraisessa oli mulla aikoinaan. Quote Link to comment
iiroh Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Oma elektroniikkamiehen yksinkertainen logiikka sanoo, että kyse täytyy olla oikosulusta jossain lampussa tai jollekin lampulle menevässä johdossa. Jos esim joku johto hankautunut rikki niin vika voi ilmetä juuri tuolla lailla satunnaisesti. Jos tosiaan kaikki sähköt kulkee valokatkaisijat kautta niin oikosulku kaiketi laskee jännitteen esim koneelle menevissä ohuemmissa johdoissa (virranjakaja ? puola ?) niin alas että ei tule kipinää -> kone sammuu. Itse kävisin läpi ensin kaikki lamput joihin valokatkaisija vaikuttaa, sitten niille menevät johdot ja kaapelit. Maajohto ja 6V/12V johto menneet jossain sekaisin ? Moottoritilaan / takalampuille menevä kaapeli (auton vasemmassa kyljessä ainakin omassa -66 autossani) saanut siipensä rälläköinti/ hitsaustöiden aikana (mulla oli edellinen omistaja rälläköinyt...)? Jos saa aiheutettua tuon vikatilanteen esim tallilla ollessa niin valokatkaisijasta voi ehkä írroittaa johtoja ja yrittää mitata yleismittarillla koriin nähden vastusta jotta löytää oikarin. Helpottaa jos irrottaa kaikkien katkaisijan takana olevien lamppujen polttimot koska niissä aika pieni vastus maihin. Sitten vielä ehkä käyttökelpoinen idea. Jos saat vikatilanteen aikaiseksi tallilla niin laita yleimittari akun napojen väliin. Pitäisi näkyä siis tuo 6V ja risat. Sitten kiskaise valokatkaisija päälle, jos jännite putoaa todella selvästi , voisi olla tuo oikosulku... Ja sitten tietysti kannattaa ehkä kaikesta huolimatta kokeilla toisella akulla...itsellä ainakin joskun ollut käyttöautossa akku joka vaikutti periaatteessa ihan kunnossaolevalta, mutta sitten rasituksessa jännite saattoi tippua aivan yhtäkkiä. Helppo ainakin kokeilla... En tiedä olisiko tästä jorinasta jotain apua. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Onko jokaikinen sulakerasian liitos käyty läpi, pellin molemmin puolin? Oman -73 Kuplan vastaavien oireiden syy löytyi yhden sulakkeen hapettumisesta. Aiheutti monta noloa tilannetta, ärsyttävintä oli vian esiintymisen täydellinen satunnaisuus. Olikohan niin että saman sulakkeen kautta kulkee valot+sytkä+startin heräte. Tuo viimeksimainittu on sen verran suuri virta että herkästi präkää paikat. Noi posliiniproppujen kontaktipinnat ovat herkkiä hapettumaan ja hiiltymään. Monesti ei huonoutta huomaa ennenkuin sulake on paikaltaan pois, jos silloinkaan. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Semmosiakin sulakkeita tullu vastaan jossa lanka ehjä, mutta kontaktipinnat hapettuneet taivaan tuuliin päistä :D ja pyörittämälläkään ei lanka pudonnu, sitte ku oti kouraan ni putos... Ja kyllä meinaan etittiin vikaa. Nykyään aina eka sulakkeet lattialle ja uudet tilalle ja sitte alan kattomaan lisää jos ei pelaa. Quote Link to comment
Guest Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Kaikki yllämainitut perusjutut on mielestäni tarkistettu. Kärry on nyt pelannut lähes moitteetta 400km. Toissa-aamuna töihin lähtiessä muistutti vaivasta kuolemalla pariksi sekunniksi heti starttauksen jälkeen. Jatkan etsimistä. Kirjoitan heti tänne kun vika löytyy jotta mikä oli. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Vieläkö vika hakusessa vai joko löytyi? Tutulla toisenmerkkisessä samanikäisessä autossa vastaavaa oiretta, sähköpuolen komponentit ungefär samanlaista kauraa kuin Kuplassa... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.