-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Kyllä se teoriakin pitää olla valitettavasti hallussa ja rohkenen sanoa että on riittävästi kokemusta käytännössäkin. Ai..mutta itsehän aloitit sen linjan KK. Sapera, kyllä ne yksinkertaiset jouset riittää tuollaisessa koneessa, suosittelen silti että laittaisit cromimoly lautaset. Kyllä yksinkertaiset riittävät aina sinne 6000rom asti mainiosti jos ei nostoa ole lisätty keinuilla tai venttiilien koot hirmu isot. Itsellä tuplajouset olleet vasta nyt kun kone ollut vähän isompi ja yli 13mm nostolla/300 asteisella nokalla sekä 42/44x37 venttiiliä kansissa. Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Joo-o... Käsittääkseni Keiteleen Kone ei maininnut jousiensa jousipainetta asennettuna josta voisi edes päätellä vähäsen jotain. Siispä ihmettelen suuresti kuinka joku voi väittää että ne ovat liian löysät? Esimerkiksi Summitilta löytyy sinkkujousia jousipaineeseen 160lbs / asennettuna asti. Veikkaan jotta esim. tuollaisilla alkaa läpsähteleen pikkuiset 44mm venat kiinni niin jotta soi? Joskaan en usko että yli 180kg jousipaine asennuspituudessa on hyvästä. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Yleisesti kaupatut yksinkertaiset VW mittaiset jouset eivät ehkä ole samaa tasoa kuin summitin kauppaamat kyseiset jouset. Mutta hyvä tietää että summitilta löytyy sellaisia jousia, myös comp camsin kataloogista löytyy vastaavanlaisia tiettävästi. Joo, en silti ole järjettömien jousipaineiden kannattaja..Tulevaan koneeseni en silti laittaisi esim normi bugpack tai scat yks. kert jousia. Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 vakio alumiinitikut vaihtoon. Ei ole ainoastaan maksimikierrokset mika vaikuttaa, vaan myos se kuinka nopeasti kierrokset nousee, ja kuinka paljon venajousi vastustaa, paljonko on painoa venakoneistossa jne... vakiokone kelaa kierroksia hitaanlaisesti, nokan rampit on suht kesyt eli tikkujen ja siten venakoneiston osien kiihtyvyydet aika hillityt. Viriosien tapauksessa nuo kaikki muuttuu, vaikka ei kierratettaisi yhtaan vakiota korkeammille kierroksille. Venat voi avautua ja sulkeutua paljonkin vakiota nopeammin, jolloin niihin liittyvien osien kiihtyvyys ja hidastuvuus poikkeaa vakiosta. Eli halvat terastikut tai HD alumiinitikut olis ihan paikallaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 jep, jousen tulee myös pysyä mukana kun kierroksia äkkiä nostetaan. Kyllä mä olen joskus harkinnut AC.netin alutikkuja ja lautasia. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Eli mikä suurin ongelma alu tikuissa? meneekö solmuun äkkikiihdytyksissä, vai ? kummatkos on painavammat, alut vai teräksiset? eikös keveämmällä ole vähemmän myös massajatkuvuutta , millä kuormittaa taas jousia. Olisin olettanut että alutikut olisi olleet keveämmät. Jos ei mene solmuun , niin eikös silloin jos ovat keveämmät niin myös kourmita vähemmän jousia ja massaltaan keveämmät seuraa mäys paremmin jousia.. jos ajatellaan taas massahidastuvuutta... no menee jo halkomiseksi, mutta kun ei oikein kohta ota selvää mikä oikeasti riittää mihinkin. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Eli mikä suurin ongelma alu tikuissa? meneekö solmuun äkkikiihdytyksissä, vai ? kummatkos on painavammat, alut vai teräksiset? eikös keveämmällä ole vähemmän myös massajatkuvuutta , millä kuormittaa taas jousia. Olisin olettanut että alutikut olisi olleet keveämmät. Jos ei mene solmuun , niin eikös silloin jos ovat keveämmät niin myös kourmita vähemmän jousia ja massaltaan keveämmät seuraa mäys paremmin jousia.. jos ajatellaan taas massahidastuvuutta... no menee jo halkomiseksi, mutta kun ei oikein kohta ota selvää mikä oikeasti riittää mihinkin. Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 On ne alut huomattavasti kevyemmat, mutta ne taipuilee kovissa kiihdytyksissa. Terastonarit on vahvemmat, mutta paras ratkaisu olisi paksummat alutikut mitka on kevyet eika taivu. Kaupasta saa. jan Quote Link to comment
Tomppa Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Hmm... nyt kun kerran paksummat alutikut tuli puheeksi, niin mistä niitä OIKEASTI hyviä sitten nykyään saa? Esim. SCAT ja EMPI eivät enää myy lyhennettäviä, joten niissä on ilmeisesti ollut jonkinlaista ropleemia joko laadun tai saatavuuden osalta. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Mä kans tahtoisin tietää mistä saa kunnollisia alutikkuja ja lautasia, muualtakin kuin aircooled.netistä. Tietääkseni remmele tekee noita lautasia, ovat keraamisesti pinnoitettuja. Pasteeran pari linkkiä, sori vaan, ei voinut vastustaa. http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 0986865120 http://www.remmele-motorsport.com/ Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 mikas vika ac.netissa on? sielta ne tikut loytyy Quote Link to comment
-Alex- Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Ei mitään vikaa ole, hyvä ostospaikka on :) Aattelin vain että jos tomppa tahtois sellaisia itsekin myydä...kuka lie sitten valmistaja onkaan Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 nojoo ei taida ac.netista ihan tukkuhinnoilla lahtea ;) Quote Link to comment
Guest Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Mantonilta ne tikut löytyy. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 AC.netin alutikut mantonilta? Quote Link to comment
ARTO Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Eiköhän ACnet myy valikoitujen valmistajien tuoteita eikä manton tikkuvalmistajana ACnetin itse valmistamia tikkuja. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Tietenkin myy AC.net valikoitujen valmistajien tuotteita...mutta että kuka tekee näitä alutikkuja, joita AC.net myy? Veikkaisin manton tai remmele. remmele tekee siis ainakin niitä alulautasia. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Missäpäin voisi mittauttaa kannen virtauksia, kun a itsellä ei ole laitteita, b ei siitä mitään tulisi kumminkaan.. kun ei ole koskaan tullut tehtyä.. Quote Link to comment
mite^ Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Aika moness paikassa on penkki. Nyrkkipajoilla omissa talleissa koraamoissa ja koneistamoissa. Missä päin itse vaikutat? Turussa on vauhtipisteessä, sitte on forssassa jne jne. Noi nyrkkipajoilta löytyvät ja muiden tallista löytyvät ovat yleensä itsetehtyjä joten tiedä sitte paljonko niihin voi luottaa. Eres heppukin niitä rakentaa ja 450e maksaa. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Pääkaupunkiseudulla. Ja täällä kaikki maksaa potenssiin x.. Itse kotoisin muualta ja välillä huimaa pyydetyt hinnat. Pitää viedä osatkin koneistettavaksi tovin matkan päähän.. Quote Link to comment
mite^ Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 eikös KK:ssa ole penkki? Sieltä saat ainakin sitte luotettavaa tulosta. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Ja sinne sitten seuraavaksi.. Kunhan saan kannet takaisin, koneistettavana isommille putkille vielä. Quote Link to comment
mite^ Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 En satavarma ole. Mutta sieltä saa myös kaiken sortin neuvoa ja osaa. Kysy piruuttaan vaikka niitä tönäreitä saako tilattua jostain. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Paikka hyväksi havaittu. Palvelu vimosen päälle. Monta hyvää vinkkiä saanut ja pitää vielä varmaan muutama hakea ennenkuin valmista tulee.. Quote Link to comment
Guest sapera Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Mitkä imusarjat menee ilman puhallinkopan paloittelua ja vielä mahtuisi esim. weberin idf 40set konepellin alle ilman kikkailua..? Vai täytyykö jompaa kumpaa väkisinkin muokata? Malli olisi 1303 ilman ässää vm.73. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Kyllä varmaankin normi offset imusarjat menee, mutta voi olla että vähän joutuu vasaraa antamaan normi puhallinkopalle. Quote Link to comment
Guest sapera Posted April 22, 2009 Share Posted April 22, 2009 Nonniin, nyt kaikki osat kasassa ja läjäämistä vaille. Aiheesta tulikikin sitten heti muutama kysymys: -nokka uusi, mitä kannattaa sivellä pintaan kasatessa. mukana ei tullut rasvaa, meneekö vaseliini sipaisulla? -20w50 sellä tarkoitus laittaa kasaan, ja sit vaihtaa uutta ja uutta suodatinta. Oli siis ulos otto pumpulta ja lisä suodatin. sekin menee vaihtoon koekäyttö öljyjen kanssa. Mutta tarviiko välttämättä lisäainetta? Eli meneekö piloille? -kampiakselinlaakereita paikoilleen laitettaessa, miten öljyn lotraamisen kanssa.? -kummin päin helpompi laittaa sylinterit: ensin mäntä renkaineen sylinteriputkeen , siten että männäntapin aukko jää näkyviin ja hivuttaa sitten settiä kohti lohkoa , niin että saa männäntapin (jäähdytetty pakasteessa) paikoilleen kiertokankkeen. Vai ensin mäntäkiinni kiertokankeen ja puristella renkaita, ja hivuttaa sitten sylinteriputkea paikoilleen? -Ja kaikki kasaukseen vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan. Koneesta tulee siis lopulta seuraavan lainen( saa kommentoida jos jossakin kohtaa menee mönkään, vielä jotain voi muuttaa..) Lohko työstetty 1300cc stä. Runkolaakeri linja aarporattu+ uudet laakerit. Uusi nokka vastaa n. englen w110, uusilla laakereilla. Sylinteriputket 90,5. Vakiokampi 69mm , tasapainotettu ja laakeripinnat kiillotettu. Männänrengas setti, ja mittasin välyksen 0,25mm( riittääkö). Kannet koneistettu vakio 1300cc sen kansista, kuitenkin venat jätetty alkup.kokoon imu 35,5 pako 32, uudet venat+ seetit+ohjurit. Palotilat työstetty, kanavia ei. jäykemmät yksinkertaiset jouset, teräslautaset, 1,1:1 keinut, alumiini tönärit. Kaasarit tupla yxi kurkkuset empi 34mm. Doghousepuhallin kopalla( kaippa jäähdytys riittää ,kun kaikki pellit paikoilleen tiiviisti). Perus kärmes, ei merged. 200mm kytkin , jäykempi asetelma. Vauhtista ei kevennetty, kytkin pinta kiillotettu. Palotilaa mitattu, dekkiä sen 1,2mm ja puristuksia tulisi n.8,5... Ja perjantaina alkaisi kasaus operaatio.. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Sulla on sitten hyvällä mallilla :) Itse saan osat tasapainotuksesta ensviikolla ja sitten vois alkaa kasaileen alakertaa. Useimmista virivirikaupoista saa molybdeenipohjaista nokka-akselirasvaa, esim. redline. Oljyä voi huoletta laittaa kampiakselin laakereihin reilusti, mutta myös jotkut käyttävät asennusöljyjä/rasvaa niissä. Itse olen laittanut männän ensin sylinteriputkeen, ja sitten vasta putki ja mäntä paikoilleen. Suosittelen että kasaat täysin valmiiksi toisen puolen (kannet, suojaputket) ennenkuin laitat toisen puolen putkia mäntineen paikoilleen. Kannet kannattaa momenttiin kiristää luonnollisesti vasta kun molempi puoli on kasassa. Kone vaikuttaa muuten ok paketilla, tosin kytkinpinnan kiillottamisesta ei ole kauheasti hyötyä, kunhan on suora ja tasainen :) Ja kromimoly tönärit suositeltavat. Quote Link to comment
Guest sapera Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Puristuksista. Kun lopulta nyt alettin kasamaan , ja mittailtiin palotilaa ja dekkiä, niin puristuksiksi tulisi sen n. 9,5.. Onko mitä haittaa jos noinkin paljon? nokka w110..keinut vakiot. kannattaako alkaa dekki korkeuden kustannuksella pienentämään puristuksia? Pitäisi laittaa dekiksi ainakin sen 2mm.. shimmilevyllähän sen saisi, laittamalla sylinterin ja lohkon väliin. Quote Link to comment
metake Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Aika paljon on W110:lle, mulla on vastaava Scatin C35 ja sille olen joskus kuullut että yli 9:n ei paranis puritukset tuolle nokalle olla. Ja jos tästä koneesta oli tarkoitus tulla ajokone kadulle, niin korkeat puristukset on varmin keino saada lämpöongelmia aikaiseksi. Quote Link to comment
Guest Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 Puristuksista. Kun lopulta nyt alettin kasamaan , ja mittailtiin palotilaa ja dekkiä, niin puristuksiksi tulisi sen n. 9,5.. Onko mitä haittaa jos noinkin paljon? nokka w110..keinut vakiot. kannattaako alkaa dekki korkeuden kustannuksella pienentämään puristuksia? Pitäisi laittaa dekiksi ainakin sen 2mm.. shimmilevyllähän sen saisi, laittamalla sylinterin ja lohkon väliin. Ei kannata uhrata dekkia, isolla dekilla nakutustaipumus kasvaa eli ei voita mitaan. Kaiva tavaraa palotiloista jotat saat puristukset laskemaan 8,5:1 tasolle. Alle 9 pitais paasta. Palotilat kantsii kaivaa syvemmiksi, ei laajemmiksi. Venttiilien silta sivulta tavaraa pois missa on palotilan seina vastassa, virtausta haittaamassa. Quote Link to comment
mick Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 pim, tänään jyrähti 88-putkinen ekan kerran käyntiin :) Projekti alotettu syksyllä, inspiraatio saatu keväällä. Eka akullinen starttia ilman tulppia, ja sitten tulpat paikalleen. Syttyä en kattonu ku johtojen paikat, ja silti tärähti tulille 1/4 kierroksella! Whoa! Huomenna paremmin syttyä kohilleen, ja ihmetellään miksei kolmos pytty lämmenny... Uudet-vanhat Bosch-tulpat(joita täällä oli kaupan) paikallaan. Oli muuten perhanan hyvin pakattuja tulppia! Sellasessa voipaperissa siellä omassa paketissaan :) Quote Link to comment
mite^ Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 pim, tänään jyrähti 88-putkinen ekan kerran käyntiin :)Projekti alotettu syksyllä, inspiraatio saatu keväällä. Eka akullinen starttia ilman tulppia, ja sitten tulpat paikalleen. Syttyä en kattonu ku johtojen paikat, ja silti tärähti tulille 1/4 kierroksella! Whoa! Huomenna paremmin syttyä kohilleen, ja ihmetellään miksei kolmos pytty lämmenny... Uudet-vanhat Bosch-tulpat(joita täällä oli kaupan) paikallaan. Oli muuten perhanan hyvin pakattuja tulppia! Sellasessa voipaperissa siellä omassa paketissaan :) Mulle tilattiin possin tehtaalta platinatulppia mutta ei oo näkyny :( Quote Link to comment
Guest sapera Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 Kansia kairattu ja mittailtu. Nyt pitäis olla jotain 8,8:1.. Seuraavaksi pitäisi alkaa kasaamaan venttiili koneistoa. Geometriat kohdilleen ja silleen. Onko hyviä ohjeita miten nuo työntötangot saa mitoitettua sopiviksi? Vanhat ,mitkä oli raadossa on varmaan vähän väärän mittaiset ja oli aina vain 4 saman mittaista? Tulisiko kuitenkin kaikkien olla saman pituisia, heittoa oli n. 1mm? Quote Link to comment
Guest sapera Posted June 10, 2009 Share Posted June 10, 2009 Nonnii, Kone kasassa ja vähän jo pyöriteltykin. Säätäminen aiheuttaa vähän ongelmia. Ajoitus katsottu nut lampulla ja tällä hetkellä paikoillaan on 009 jakaja. Max ennakko säädetty n. 30ast. Onko sinne päinkään? Kone käy vähän karkeasti, voi olla normaaliakin. Alkoi vain epäillyttää, kun nyppää 3:sen tulpan piuhan irti jakajalta, kohtuu kierroksilla, eikä vaikuta mitään. On jakaja oikeassa asennossa ja on kokeiltu eri tulpalla. Piuhaa pitkinkin menee perille. On toki vanhat piuhat. Sitten puolakin on vanha.. Täytyy varmaan alkaa kohta kokeileen uudemmilla osilla. Nurkissa on yxkurkkuset empit. Tyhjäkäyntiä ei meinaa löytyä millään, onko ihan normaalia? Tyhjäkäyntisuuttimessa lukee 52. Ei käy tyhjäkäyntiä , olipa sitten t.käyntiruuvi ihan kiinni tai auki.Onko t.käyntisuutin väärää kokoa, vai jokin muu suutin? Kun ilmanputsareita käyttää irti kun kone käynnissä, niin pienemmillä kierroksilla ja polkaistaessa, tupsauttaa bensa höyryjä ulospäin, mutta vain 1+2 syl puolelta? mikähän siihen on syynä.. JOs joihinkin saisi vinkkiä niin taas päästäisiin eettepäin...KIITOS Quote Link to comment
Guest Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 >009 jakaja. Max ennakko säädetty n. 30ast. Onko sinne >päinkään? On, tuo on hyva perusasetus. >Kone käy vähän karkeasti, voi olla normaaliakin. Alkoi vain >epäillyttää, kun nyppää 3:sen tulpan piuhan irti jakajalta, >kohtuu kierroksilla, eikä vaikuta mitään. On jakaja oikeassa >asennossa ja on kokeiltu eri tulpalla. Piuhaa pitkinkin menee >perille. On toki vanhat piuhat. Sitten puolakin on vanha.. >Täytyy varmaan alkaa kohta kokeileen uudemmilla osilla. Lampiaako kolmosen pakoputki? Milta tulppa nayttaa kayton jalkeen? >Nurkissa on yxkurkkuset empit. Tyhjäkäyntiä ei meinaa löytyä >millään, onko ihan normaalia? On se normaalia jos ei kaikki pytyt ole mukana :D >Kun ilmanputsareita käyttää irti kun kone käynnissä, niin >pienemmillä kierroksilla ja polkaistaessa, tupsauttaa bensa >höyryjä ulospäin, mutta vain 1+2 syl puolelta? mikähän siihen >on syynä.. Normaalilta reversiolta kuulostaa, tosin sita ilmenee yleensa vasta korkeammilla kierroksilla. Se ettei toiselta puolelta tule sumua takaisinpain, voi johtua siita pimeasta kolmospytysta... Kato venavalykset viela kuntoon. Quote Link to comment
Guest sapera Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 3:sen tulppa oli aika nokinen.. esim nelonen oli paljon puhtaampi. Sitä tässä itsekin miettiny että kolmenen pimeänä, mutta miksi? Voiko vaikuttaa mitään jos kaikki työntötangot ei ole saman mittaisia? mielestäni ei pitäsi ainakaan jos vastakkaisilla pulilla sama pituus ja säätövara vaan riittää. miten ohivirtaus mitataan? jos venttiilit falskaakin? Öljykorkistakin nousi vähän höyryjä, voisiko sekin viitata että joku pytty pimeänä, ihan kun olisi bensakin tuoksahtanu öljykorkilta?? Quote Link to comment
Guest sapera Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 seuraavaksi varmaan kokeiltava vaihtaa tulpanjohdot ja puola.. Quote Link to comment
ARTO Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Perussääntöjä konetta rakentaessa/vikaa etsiessä varmistaa ettei itse runkokoneessa ole vikaa. Vasta sitten aletaan etsimään syyllisiä kipinä/bensapuolelta. Ohivuotomittauksessa laitetaan tulppareijästä paineilmaa sylinteriin ja siihen tarkoitetulla mittarilla katsotaan paljonko sisään laitetusta paineesta vuotaa pois ja mistä. Vuotosuunna kuulee korvalla eli suhiseeko imuventtiilin kautta kaasariin, vai pakovenan kautta pakoputkenn jne... Quote Link to comment
Guest sapera Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Kyllä kaiken pitäisi olla kohillaan. Kertaalleen otettiin jo irti, kurkistettiin kansien alle, venttiilejä säädetty, rengastus tarkastettu... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.