Guest valtteri Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Arvon palstan tietäjät, apua tarvitaan! Tilanne on tämä: Splittiin pitäisi saada ratin puolan takapuolelle mikrokytkin, joka siis mahdollistaisi ratin pyörittämisen ja samalla kuitenkin mikrokytkimen toiminnan. Töötin kytkin (vaikka olen siitä oikeastaan kaiken uusinut/korjannut) on hieman liian epäluotettava, joten se ei ole nyt vaihtoehto. Hakemani toteutus onnistuisi siis "pyörivällä liukukytkimellä" eli kytkimellä, jossa on kaksi kehää ja jotka pyörivät vastakkain, tai muulla vastaavalla systeemillä. YE:stä oon käyny kysymässä, mutta ukot lähinnä naureskelivat että käy kyselemässä NASA:lta. Piru kun kontakteja ei sinne päin löydy, niin nyt kyselen täällä. =) Onko ideoita mistä tällaisen kytkimen löytäisi tai mistä kannattaisi lähteä etsimään? Quote Link to comment
metake Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Saiskohan sinne keskiön sisään sopimaan jostain uudemmasta autosta airbagissä käytettävän johto spiraaliin? Eli sellainen johto liuska missä on monta kierrosta sisäkkäin ja sallii rattia pyörittettävän siten että paketti löystyy/kiristyy, riippuen pyörityssuunnasta. Tuossa spiraalissa ei ole mitään liukuja vaan molemmat päät on ihan juotettuina kiinni, niin kontaktikin on melko varmaa. Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Perskeles, ajattelinkin että Metake varmaan voisi tietää jotain, mutten suoraan viittinyt kysyä häveliäänä miehenä! Siis tuo kuulostaisi juuri hyvältä ratkaisulta. Oot ilmeisesti joskus nähnyt tuollaisen kun osaat kuvailla sitä, vai kuinka tiedät tuosta? Lisäksi oon nyt hieman vaativa asiakas kun vielä kyselen että mistähän tuollaisen saisi käsiinsä hypisteltäväksi (ostettua)? Varmat kaljat ja entrecote Kremiksessä ratkaisuun johtavan vinkin tarjoajalle! Quote Link to comment
metake Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Enklannissa kerran tuollaista purin ooppelista ja mokoma mato levisi syliin, varmaan 3 metriä sellaista nauhaa jossa 2 johtoa. Sain sen kyllä kasattua vielä takaisinkin, joten kyllä, on omakohtaista kokemusta. Itse tuollaista kyselisin joltain purkaamolta tai autovahinkokeskuksesta, tuohonhan kelpaa poksahtanut airbag ratti, joten hinta voisi olla kohtuullinen. Ooppelissa tuon halkaisija oli n. 80 - 100 mm, mutta voisihan tuon nauhan kieputtaa pienenpäänkin tilaan ja sorvata vaikka muovista sille rissan jonka päälle se tulee. Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Nyt tais löytyä ns. kuvaus osalle. Eli haen siis takaa ns. Slip Ring -nimistä liitintä/palikkaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_ring Ja tässä löytyis hieno yksilö: http://www.slipring.com/images/Thru_Hol ... _Count.pdf Splitin rattiakselin halkaisija on 45mm, eli tuolta SRH045 kävisi todennäköisesti aika mainiosti. Ilmeisesti myös joissain autoissa käytetään rattiakselissa clock springejä eli ihan tällaisia ns. spiraalijousia: http://home.earthlink.net/~bazillion/clock.html Mutta tuollainen Slip Ring on just se, mitä tarvisin. Mikähän tän suomenkielinen nimi vois olla ja mistä näitä kannattais alkaa kysellä? Luulen että jotkut sähköäijät nauraa mut pihalle jos alan jotain slip ringejä kyselee.. =D Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Perhana, nyt alkaa jo hourailu... vanhana slugina meni hetki ennenkuin tajusin että tuollainen slip ring / liukurengashan on vain glorifioitu laakeri! Aion olla ennakkoluuloton ja hakea kaupasta soveliaan laakerin, ja aloittaa testailun! Homman pitäisi periaatteessa onnistua jos onnistun vain eristämään laakerin...kai..! =) terv. pelle pelokas Quote Link to comment
mite^ Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 noita rattien sisään tulevia spiraaleja saa varmasti edukkaasti purkaamoilta. Sellasen jos laittaa kannattaa muistaa lukea paljonko sitä pitää veivata ja sitten lukita ennen asennusta. Muutan kuuluu naps kun kääntää linkkuun :) Quote Link to comment
Sakke Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Tahtovat vaan olla aika isoja paketteja, en kyllä hoksaa miten semmosen sais siististi splittiin. Quote Link to comment
metake Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Isoja ovat juu, mutta se nauha on aika ohkasta, jos sen purkais sisältä pois ja tekis sille pienenmpihalkaisijaisen navan ja kuoren? Ja nuo valtterin slipstringit oli eri juttu, niissä on sellaset liukupinnat, noissa nauhoissa ei ole. Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 ma vedin ratin puolaan asennetulta painokyttkimelta (2kpl jopa) suoraan piuhat ratin keskioon ja sielta edelleen rattiakselin lapi kokonaan ohjaussimpukalle asti, ja sielta ne tuli ulos samoin kuin tootin alkuperainen johto. Sinen pystyy laittamaan "loysaa" riittavasti etta rattia voi kaantaa lukosta lukkoon ilman etta johdot kiristyy tai hiertyy. Ei tarvinnu mitaan hienouksia, tavan piuhaa vaan. Jos viela haluaa hifistella niin sen rattiputken alapaasta ulos tulevan johdon voi tehda spiraalille kierretysta johdosta, niin ei loysana roiku missa sattuu. Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Noi teolliset liukurengaspaketitkin (ellet juuri niitä tarkoittanut) näyttää aika paksuilta. Aloitan testailun pienimmän mahdollisen ulkokehän lakrulla, sellaiset ei paljoa maksa joten kokeen on myös vara epäonnistua! =) Linelocin piilotettua kytkentää tässä siis haetaan. Tarkoitus on kytkeä sitä päälle/pois batwingin puolan takana sijaitsevasta pitkäviiksisestä mikrokytkimestä. Tässä tapauksessa tolla "laakeriliittimellä" käytännössä ainoa mahdollisuus on kytkeä linelocin maata, eli linelocin maajohto tulee rattiputken alapuolta pitkin laakeriliittimelle, joka jatkaa johdon ratissa kiinni olevalle mikrokytkimelle, joka jatkaa johdon itse rattiin, joka siis toimii maana. Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 ma vedin ratin puolaan asennetulta painokyttkimelta (2kpl jopa) suoraan piuhat ratin keskioon Muuten hyvä idea, mutta tässä toteutuksessa ei oikein viitsisi vetää johtoa puolan takaa näkyvillä ratin keskiöön. Eli hakusessa stealth-ratkaisu, mikä ei käytännössä näkyisi ulkopuoliselle ollenkaan. Quote Link to comment
metake Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Juu en tarkoittanu noita liukurengaspaketteja. Ainakin opel käyttää tuossa airbagin johdossa sellaista rullalle kelattua johtoa, tai nauhaa jossa on kaksi johtoa. Siis kelattu siten kuin kellon jousi, ja sen on mahdollista kiristyä/löysentyä muutama kierros ratin keskiön sisällä. Edit: Jos sen kytkimen ei ole ihan pakko olla ratissa, niin voithan laittaa hanskalokeroon johdon (sellaisen kierrekaapelin) perässä olevan napin josta saa linelockin päälle. Johdosta kun laskee irti niin kierrekaapeli vetää napin takas hanskalokeroon. Sulla ei tainnu tuossa olla tupakansytytintä? Sen sais kanssa helposti modattua toimivaksi painonappikatkaisijaksi... Quote Link to comment
Guest Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 ma vedin ratin puolaan asennetulta painokyttkimelta (2kpl jopa) suoraan piuhat ratin keskioon Muuten hyvä idea, mutta tässä toteutuksessa ei oikein viitsisi vetää johtoa puolan takaa näkyvillä ratin keskiöön. Eli hakusessa stealth-ratkaisu, mikä ei käytännössä näkyisi ulkopuoliselle ollenkaan. Mulla meni piuhat puolan takapuolelta, ratin keskion sivuun puolan kohdalle porasin 6mm reian josta johdot meni keskioon sisalle. Ei nakynyt kuskin silmiin mitaan. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Ojankaivuinsinööri kytkisi viiksen langattomaan vaikkapa keskuslukituksen katkaisijaan tai muuhun vastaavaan härpättimeen. Nykyään on siirrytty langattomaan tiedonsiirtoon Quote Link to comment
Guest urpopuisto Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Itse tekisin telemetriaa hyväksikäyttäen, toinen sluugi säätäis Valtterin linelockeja sun muita pikku pierussa varikolta. Esim kännykällä soittais linelockiin ja se menis päälle. -Marko Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Tää telemetriahan olis jo toteutettu mutta todettiin ettei kellään oo ollu puhelimet auki pitkiin aikoihin kun ulosottaja katkaissut ne! Toinen ratkaisu olisi tietty hitsata ratti yhteen asentoon niin ei tarvis miettiä noita pyörimisiä. ? Quote Link to comment
Guest Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 kaasulla sita on ennenki ohjattu :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Tai kaasussa. Quote Link to comment
mikan Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Mallisuoritus on sitten varmaan nähtävissä Openissa vai kuinka? t. Mika Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Telemetrinen laakeri hankittu! Quote Link to comment
Guest valtteri Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Noniin! Telemetrinen laakeri on työstetty, ja systeemi valmis! Paketti on vielä "hieman" ruma, mutta se kuitenkin toimii hienosti. Viiksi kiinnittyy siis ratin puolan takapuolelle eikä edestä näy mitään. Sivulta katottuna tuo hässäkkä tietenkin näkyy, mutta tarkoituksena on tehdä kytkimelle pieni kotelo ja maalata koko roska ratin/rattiputken väriseksi (tosin vasta ens talvena...). =) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.