Jump to content

Helppiä Moottorin Virityksessä


Guest kalevi-

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kertokaas nyt sitten tietämättömälle kuinka iso halkaisijainen käärmeen pesä täytyy laittaa 2789cc moottorille jonka kierros ja teho huippu liikkuu 6-7000rpm välillä

 

Se olis suunnilleen tälläinen: ensiöputkien pituus n.800mm, sisähalkaisija n.48mm (1,875") ja pakoputki kollektorista eteenpäin n.64mm (2,5") sisältä.

Link to comment

Juu, suurinpiirtein noiden asioiden perusteella valitsisin kans pakosarjan. Uutta konetta rakentaessa katsoin että minkäkokoisia pakosarjoja muilla on vastaavan tyyppisissä moottoreissa.

 

Laittaisin varmaan 1 7/8" pakosarjan, jos mulla olisi samanlainen 2,7 litran Type 5 moottori kuin markolla. Hänen valitsemasta nokka-akselista en tiedä, mutta itse laittaisin FK-87:n tai 86c:n 1,5:1 keinuilla.

Link to comment

No se riippuu niin kansista...jos olis pienemmät kannet, esim 044 44x37 ja vähän miedompi nokka, niin silloin pienempi pakosarja. Sellainen 2,7 litrainen kone jossa CE / SF kannet 48x40 venttiilein ja nokkana FK-87+1,5:1 keinut, niin kyllä siinä pitää olla aika iso pakosarja, 1 3/4" tai 1 7/8"

Link to comment

Marko: mun laskelma perustuu sun nokkaan ja on "viritetty" 6000 rpm tuntumaan, jolla putken pituudeksi tulee n.810mm. Sun koneelle n.40mm putki on auttamatta liian pieni, älä sorru sellaiseen. Ihan minimi 45mm sisältä. Toki pakosarja on aina kompromissi. Pienellä putkella on turha odottaa suuria tehoja korkeilla kierroksilla.

 

En tiedä löytyykö netistä aiheesta. Ei jouda istua googlaamassa..

Link to comment

Pelkäntehohuipun tavoittelun lisäksi viisasta katsoa mikä on keskiarvoteho esim vaikka 3500-6500 kierroksilla. Kone ei kuitenkaan käy koko aikaa huipputehon kierroksilla vaan isompaa pykältäessä aina kierroksen laskee välityksistä riippuen kuten tiedättekin. Myös ajoneuvon painolla jonkinlainen vaikutus eli onko 600 kilonen kirppu vai 950 kiloinen möhkökupla.

 

Tähän optimointiin pitäs saada lähtötiedoiksi mitkä välitykset ja sen jälkeen helpompi kattoa millä kierroslukualueellä moottori pauhaa eri vaihteilla täyskiihdytyksen aikana.

 

Ensilti osaa sanoa mikä on se kaikkein optimoiduin pakoputkisto kokonaisuudessaan ja vaikka joku osais sen katsoa suoraan virivirilaskuohjelmiin arvoja syöttämällä, niin silti lopullinen totuus selviäis penkissä/radalla.

Link to comment
kovin isoja pakosarjoja laittaisitte,luulisin et paljon pienemmällä tulis toimimaan...

 

Tuleehan sitä toimeen vaikka 30mm:n putkella tai vaikka vakiolla. Eri asia että miten..

 

Mun omat kokemukset dynoissa 2,3-2,9 L:n koneista puoltaa mun omaa näkemystä. Mutta erilaisia koneita, mielipiteitä ja mieltymyksiä piisaa... Onneksi saan olla omaa mieltäni! ;-D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...