Marko Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Kertokaas nyt sitten tietämättömälle kuinka iso halkaisijainen käärmeen pesä täytyy laittaa 2789cc moottorille jonka kierros ja teho huippu liikkuu 6-7000rpm välillä Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Ei hajuakaan..melkein valitsisin arvioidun tehon & kansien venttiilien koon mukaan. Quote Link to comment
mikko k Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Kertokaas nyt sitten tietämättömälle kuinka iso halkaisijainen käärmeen pesä täytyy laittaa 2789cc moottorille jonka kierros ja teho huippu liikkuu 6-7000rpm välillä Se olis suunnilleen tälläinen: ensiöputkien pituus n.800mm, sisähalkaisija n.48mm (1,875") ja pakoputki kollektorista eteenpäin n.64mm (2,5") sisältä. Quote Link to comment
mikko k Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Ei hajuakaan..melkein valitsisin arvioidun tehon & kansien venttiilien koon mukaan. Niin siis pakosarjan koko ja putkien pituus menee arvioidun/halutun teho-/vääntöalueen, nokka-akselin asteiden ja koneen koon mukaan. Quote Link to comment
NordBling Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Onko jossain laskentakaavoja näille jutuille? Quote Link to comment
NordBling Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Kiitos. Auttoi helvetisti. Quote Link to comment
mikko k Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 :-D No esimerkiksi Alfameriltä: Virittäjän Käsikirja 1, Nelitahtimoottorit, jonka on kirjoittanut Esko Mauno. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Juu, suurinpiirtein noiden asioiden perusteella valitsisin kans pakosarjan. Uutta konetta rakentaessa katsoin että minkäkokoisia pakosarjoja muilla on vastaavan tyyppisissä moottoreissa. Laittaisin varmaan 1 7/8" pakosarjan, jos mulla olisi samanlainen 2,7 litran Type 5 moottori kuin markolla. Hänen valitsemasta nokka-akselista en tiedä, mutta itse laittaisin FK-87:n tai 86c:n 1,5:1 keinuilla. Quote Link to comment
Tutkija Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 kovin isoja pakosarjoja laittaisitte,luulisin et paljon pienemmällä tulis toimimaan... Quote Link to comment
NordBling Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 :-D No esimerkiksi Alfameriltä: Virittäjän Käsikirja 1, Nelitahtimoottorit, jonka on kirjoittanut Esko Mauno. Ok. Mutta onkohan netin syövereissä mitään? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 No se riippuu niin kansista...jos olis pienemmät kannet, esim 044 44x37 ja vähän miedompi nokka, niin silloin pienempi pakosarja. Sellainen 2,7 litrainen kone jossa CE / SF kannet 48x40 venttiilein ja nokkana FK-87+1,5:1 keinut, niin kyllä siinä pitää olla aika iso pakosarja, 1 3/4" tai 1 7/8" Quote Link to comment
Marko Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Tollasen vastauksen laskee ohjelma: Single Primary Pipe Specs -- for 2.789 Liters from 4000 to 6500 RPM Diameter MM= 37.580 to 40.755 Length= 813.6 to 878.4 MM long Quote Link to comment
mikko k Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Marko: mun laskelma perustuu sun nokkaan ja on "viritetty" 6000 rpm tuntumaan, jolla putken pituudeksi tulee n.810mm. Sun koneelle n.40mm putki on auttamatta liian pieni, älä sorru sellaiseen. Ihan minimi 45mm sisältä. Toki pakosarja on aina kompromissi. Pienellä putkella on turha odottaa suuria tehoja korkeilla kierroksilla. En tiedä löytyykö netistä aiheesta. Ei jouda istua googlaamassa.. Quote Link to comment
ARTO Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Pelkäntehohuipun tavoittelun lisäksi viisasta katsoa mikä on keskiarvoteho esim vaikka 3500-6500 kierroksilla. Kone ei kuitenkaan käy koko aikaa huipputehon kierroksilla vaan isompaa pykältäessä aina kierroksen laskee välityksistä riippuen kuten tiedättekin. Myös ajoneuvon painolla jonkinlainen vaikutus eli onko 600 kilonen kirppu vai 950 kiloinen möhkökupla. Tähän optimointiin pitäs saada lähtötiedoiksi mitkä välitykset ja sen jälkeen helpompi kattoa millä kierroslukualueellä moottori pauhaa eri vaihteilla täyskiihdytyksen aikana. Ensilti osaa sanoa mikä on se kaikkein optimoiduin pakoputkisto kokonaisuudessaan ja vaikka joku osais sen katsoa suoraan virivirilaskuohjelmiin arvoja syöttämällä, niin silti lopullinen totuus selviäis penkissä/radalla. Quote Link to comment
mikko k Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 kovin isoja pakosarjoja laittaisitte,luulisin et paljon pienemmällä tulis toimimaan... Tuleehan sitä toimeen vaikka 30mm:n putkella tai vaikka vakiolla. Eri asia että miten.. Mun omat kokemukset dynoissa 2,3-2,9 L:n koneista puoltaa mun omaa näkemystä. Mutta erilaisia koneita, mielipiteitä ja mieltymyksiä piisaa... Onneksi saan olla omaa mieltäni! ;-D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.