Jump to content

Ralliauton virranjakaja


Recommended Posts

Ainakin yhden tietolähteen mukaan 010 jakaja löytyy 25 hp kuplasta 1949-1953 ja 36 hp bussista 1955-1959. Toisen tietolähteen mukaan 1949-1953 kuplan jakaja on sama kuin Porsche 356 383-jakaja. Onko noissa sitten ollut molempia, en tiedä?

 

356 Porschen jakajia taas on useita malleja, mm. jo em. VE4 BRS 383, VJR4 BR18, VJR4 BR9 ja 0 231 129 022.

 

 

Yksi hyvä jakaja ko. ralliautoon voisi olla myös ZV/JCU4R3, eli Type 3 1500S 1964:n jakaja. Ko. jakajassa on 70-luvun jakajien tyyppinen ennakkokäyrä ja alipainekello.

 

http://www.glenn-ring.com/bosch/zv-jcu4r3_1.jpg

Distributor: VW 341-905-205, Bosch ZV/JCU 4R3 (0231 150 001)

Replacement: VW 311-905-205R, Bosch 0231 150 010

Points: 01 002

Condensor: 02 006

Rotor: 04 006

Cap: 03 002 (NLA)

Coil: 00 001 (Blue Coil 00 016)

Vacuum Can: 1237 121 179 (NLA)

Ignition Wires: 09 003

Spark Plug: W8AC

Timing Set At:: Static Timing: If Pulley has two notches, it is set at the right notch which is 10 Degrees Before Top Dead Center (BTDC). If the pulley has three notches, it is set at the right notch which is 12.5 Degrees BTDC.

(Note: Models timed at 12.5 BTDC usually required high octane gasoline)

Advance/Retard Range: Vacuum: 8-11 deg Adv (approximate). Centrifigual: 15-21deg @ 4200rpm

Distributor notes: This was a unique distributor installed on the "S" Models in 1964. At first glance it looks like a Beetle 36hp "cast-iron" distributor with a push-on (not screw-on) vacuum advance unit (and it does use the 36hp points). In addition the centrifigual advance was a dual weight model, while most other VW models using centrifigual advance used single weights. Dual weights do allow for better power through all acceleration modes and it's a shame VW didn't continue it. Having owned a 64 Notchback 1500S, I was impressed at the response of this distributor throughout the powerband even when I upgraded to a fresh 1600 engine. Even though used only one year and some parts like the cap and vacuum can are hard to find, I whole heartily recommend this distributor for any carburetted Type 3 application, whether for sport or every day driving use.

Link to comment
eiks vakioonki vois säätää saman moiset ennakot leikkimällä jousilla ja painoilla?

 

Voi, mistä löytyy 010:n ennakkokäyrät?

 

Samasta penkista missa toisen jakajan meinaa saataa :)

 

Onnistuu ilman penkkiakin. Kierroslukumittaria tuijottaa ja mittaa ennakot eri kierroksilla. Kun alipainekelloa ei ole, niin tuo on helppoa, pelkastaan kierrosluku vaikuttaa ennakkoon.

Link to comment
eiks vakioonki vois säätää saman moiset ennakot leikkimällä jousilla ja painoilla?

 

Voi, mistä löytyy 010:n ennakkokäyrät?

 

Samasta penkista missa toisen jakajan meinaa saataa :)

 

Onnistuu ilman penkkiakin. Kierroslukumittaria tuijottaa ja mittaa ennakot eri kierroksilla. Kun alipainekelloa ei ole, niin tuo on helppoa, pelkastaan kierrosluku vaikuttaa ennakkoon.

 

Mistä saa 010 jakajan mittausta varten? Ja mistä tietää että juuri siinä kyseisessä yksilössä on originaali käyrä ettei kukaan ole ropeloinut jousia ja/tai painoja, tai ettei jouset ole kuoleentuneet tai venyneet?

Link to comment
Yksi hyvä jakaja ko. ralliautoon voisi olla myös ZV/JCU4R3, eli Type 3 1500S 1964:n jakaja. Ko. jakajassa on 70-luvun jakajien tyyppinen ennakkokäyrä ja alipainekello.

 

http://www.glenn-ring.com/bosch/zv-jcu4r3_1.jpg

 

..Even though used only one year and some parts like the cap and vacuum can are hard to find, ..

 

Samoja alipainesäätimiä (?): http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=582579

 

Halvalla lähtee:

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=570906

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...