Jump to content

Briggs&Stratton 5HP


Guest harrastaja2291

Recommended Posts

Guest harrastaja2291

Elikkäs leikkurissa koneena Briggs&Stratton 5HP, ongelmana ettei nosta bensaa? Onko tossa jonkun sortin bensapumppu? Tossahan on kaasari bensatankin päällä ja ilmeisesti pitäs siitä jotenkin imee... Komeesti käy kun laittaa tulpan reiästä tai suoraa kaasarilta bensaa.

Link to comment

Kaasuttimen kalvo jumiutunut kiinni, ihan yleinen vika talviseisonnan jäljiltä. Avaa kaasarin kyljestä se lätkä joka on neljällä ruuvilla kiinni ja irroita varovasti. Irroittele sitten sen alta se kalvo niin ettei ole liimaantuneena enää mihinkään ja kokoa takaisin. Jos kalvo on rikki niin uusi se. Ja taas toimii.

Link to comment

Ei sen kalvon tarvi olla edes rikki, riittää kun se on venynyt. Toinen vaihtoehto on se, että kone on väljä eikä narusta nykiessä synny riittävästi imua kaasarille. Tähän auttaa se, että poraa pienen reijän putsariin ja ruikkii pilottia kun nykii narusta. Tollain mun leikkuri on toiminut kuus vuotta. Kone on ihan loppu.

Link to comment

Heh... Noiden vanhojen ruohonleikkureiden kanssa on tullut pelleiltyä usempikin kesä...

 

Mutta olen huomannut sen että kun suurimmat imuvuodot on saanut kuriin ja kipinän paikalleen niin kyllähän nuo B&B koneet toimivat ihmeen hyvin vaikka käyttö on ihan mitä sattuu.

 

Yleensä olen käyttänyt dieselin ja bensan blandista, sekoitus suhteella ??/?? %, jota olen kaveriltani joskus saanut, samaa lientä käytän osien pesuun... Viimeeksikin taisin saada ko. ainetta 60 litraa... Palaa kuitenkin ihan kohtuullisesti kunhan pikkaisen lämmittää konetta toholla ennen käynnistystä, jenkuakin kannattaa hieman lisätä jottei sammu niin herkästi... Savuaa tosin hieman ennekuin motti lämpiää kunnolla...

 

Hieman huvitti viime syksynä lehtiä kerätessä tuolla edessä työnnettävällä, kun pakari loisti punaisena pimeässä, syösten tulta ja kipinöitä... Silloin olin tosin lorauttanut polttoaineen sekaan hieman jäteöljyä kun kone alkoi vetelemään viimeisiään...

 

Yhdestä koneesta jossa venat olivat siinä pytyn vieressä laskin hieman kantta ja laitoin masinolia reilusti tankkiin -> leikkasi ruohoa ihan hemmetin hyvin kunnes löysi hieman paksumman oksan jonka jälkeen alkoi kilkattamaan niin pirusti ettei uskaltanut ajaa enää metriäkään...

 

Tälle kesällä naapureiden riemuksi olen investoinut kokonaan uuteen leikkuriin... ;-)

Link to comment
Olisikohan tuo kalvo/venyminen siihenkin syypää että kone käynnistyy kyllä, mutta käynti heittelee ja ei ota kierroksia kunnolla?

 

Yleensä ei, vaan tuo vika kielii enemminkin roskasta kaasuttimessa. Itseltä on tuo kyseinen vaiva poistunut ruohonleikkurista joka kerta kaasuttimen puhdistuksella.

Link to comment
Guest harrastaja2291

Kiitosta vaan vinkeistä :). No nyt alko kalvon vaihdolla tuleen benaa hiukan liikaakin eli nyt ei lähde käyntiin, aina vaan tulppa kastuu. Tuntuu kipinä olevan aika heikko. Taitaa mennä puola ja/tai konkka vaihtoon??

Link to comment
Guest harrastaja2291

Juuu-u, nyt on kaikki "turvakatkaisijat" ohitettu ja ei vaan käy. Kastelee tulpan eli viittais heikkoon kipinään. Missäs tollanen tasanopeussäädin sijaitsee? Ja niin, tos on kärjetön sytytys et toivottavasti ei oo kärjis vikaa... ;)

Link to comment

uutta bensaa ja kayntiin kaasun avulla, pienesta propaanitohosta tai sitten starttispraylla tai jarrujen puhdistus spraylla tms...

 

Kaasu on toiminut mulla hienosti vanhojen leikkureiden herattelyssa.

Link to comment
Guest harrastaja2291

Ei vaan vieläkään käy... :). Onko kellään tietoa mikä tuo "mötikkä" on koneen vieressä, runkoon pultattu kiinni? Siihen tulee ainaki johdot kaikilta turvakatkaisijoilta (penkki, kytkin/jarru, jne.). Ja tämä on nyt siis kärjetön malli, on kuulemma kärjellistäkin mallia.

Link to comment
Olisikohan tuo kalvo/venyminen siihenkin syypää että kone käynnistyy kyllä, mutta käynti heittelee ja ei ota kierroksia kunnolla?

 

Yleensä ei, vaan tuo vika kielii enemminkin roskasta kaasuttimessa. Itseltä on tuo kyseinen vaiva poistunut ruohonleikkurista joka kerta kaasuttimen puhdistuksella.

 

Tähän sen verran omakohtaista kokemusta (ja isäukonkin): noi nykybensat venyttää sen kaasarin kalvon parissa-kolmessa vuodessa, ja mulla ainakin heitteli just samalla tavalla ton kaasun kanssa.

 

juuh..meen puis.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...