Jump to content

Mystinen käyntihäiriö


Recommended Posts

Kupla 1600cc, lievästi viritetty, tupladellortot jne. Vakiojakaja ilman alipainesäätöä ja Bosch sininen puola. Koko alkukesän n. 1000 km on toiminut loistavasti. Tänään täyskaasukiihdytyksen jälkeen ei suostu käymään yksimättä yli 2500 rpm. Lähtee hyvin käymään ja käy joutokäyntiä ja vetää normaalisti 2500 rpm asti. Samalla hetkellä, kun röpötys alkaa, niin kierroslukumittari (Autometer) menee tappiin. Irrotin kierroslukumittarin johdon puolalta, mutta käynti ei parane. Muutenkin kaikki johdot on tiukasti paikoillaan ja katkojan kärkiväli on ok. Pyörijä ja jakajan kansi on 1000 km ajettu ja näyttävät hyviltä.

Viime syksynä oli samantapaista ongelmaa paitsi ilman kierroslukumittarin sekoilua. Silloin korjaantui kärkien ja kondensaattorin vaihdolla. Olisiko kondensaattori hajonnut uudelleen n. 1000 km jälkeen? Jos, niin miksi?

Huomenna vaihdan taas konkan, mutta voisiko joku muu olla vikana? Kärkien jousi liian löysä? Sähkövikahan tämä on, koska mittari sekoilee.

-Esa-

Link to comment

Mulla pimeni kondensaattori talvella (kerralla kone seis). Laitoin uuden ja toimi muutaman sata kilometriä loistavasti kunnes alkoi röpöttää ja sammuilla. Ostin vielä yhden uuden kondensaattorin ja nyt on toiminut jo muutama tuhat km.

 

Taitaa prkl olla huonoja kondensaattoreita nykyään, täällä palstalla on muitakin tapauksia ollunna.

Link to comment

Yksi mahdollisuus voi olla se että konkka pääsee saamaan liikaa lämpöä josta se sitten siipeensä ottaa... Saakohan noita sytkän konkkia piuhaa jatkamalla siirrettyä viileämpään paikkaan vai aiheuttaako se liikaa häiriötä?

Link to comment

Noniin. Tänään taas työmatkalla, täysin samassa kohdassa, kuin keskiviikkonakin, maksimikiihdytyksen jälkeen sekos kierroslukumittari ja käynti yskii yli 2500 rpm. Joutokäynti ja pintakaasulla ajelu vielä onnistuu.

Todennäköisesti sieltä hajos taas kondensaattori, koska eilen täysin samanlainen vika korjaantui konkanvaihdolla, mutta miksi? Onko mulla ollut vain huonoja yksilöitä hyllyssä? Voiko puola olla sillälailla viallinen, että se söisi konkkia vai mikä?

Ainakin se tuli varmaksi, että Open:iin ei tolla vehkeellä kannata tänäkään vuonna yrittää. :(

Link to comment

Ei ole aikaa eikä virtaa tutkia tätä ongelmaa sen paremmin. Tänään vaihdoin uuden Brassi 009:n, laitoin sinne sisään Petronix -möykyn ja saman firman puolakin vielä. Ensimmäisen koeajolenkin jälkeen täytyy kyllä myöntää, että noi olisi pitänyt hankkia jo ajat sitten. Käynnistyvyys kuumana parani, samoin joutokäynti on tasaisempaa ja muutenkin moottori toimii jotenkin mukavammin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...