tono Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Nytten kun auto alkaa oleen suunnilleen kunnossa, niin jotain muuta tarvis keksiä, mihin rahansa hukkais... Elikkäs otsikon mukaan alkoi kiehtomaan puukaasulla toimiva kuppeli. :seuraava suoraa lainausta eräältä toisewlta foorumilta jossa vähän asiasta jo kyselin: kupla projekti kun on loppu suoralla niin alkoi taas uuden etsiminen ja taas kerran alkoi puukaasuttimet kiinnostamaan, kun vahingossa aihetta käsittelevään sivustoon törmäsin. Ensiksi tuli tietenkin mieleen että kuppelin persuksiin tollanen sen sais helposti kun laittelis peräkärrylle pöntön. Ei vaan taida riittä moottorin tehot, enään liikuttelemaan autoa? Mitenkäs jos puukaasulla tehopuolittuu, niin onkos Suomen maassa mahdollista saada esim 2.0l myllyä kuppelin perään ilman sen suurempia ihmekikkailuja? Ja onkos kellään minkään sortin kokemuksia puukaasusta? Kupla kun toisaalta soveltuisi hyvin tuon rakennelman pohjalle kun mukava matkan teko vauhti liikuskelee siellä 60-75 km tuntivauhdeissa. -----------*lainaus loppuu* Ja erään saamani YV:n mukaan tonnikolmesatasen moottorikin riittäis kyseiseen käyttöön ja kuulemma aatulla on ollut sodan aikana häkällä toimivia gubbelwageneita. Jos alan rakentelemaan mokomaa pönttöä niin mitenkäs kuplaan saa koukun kiinni? Tällä hetkellä siinä ei ole edes puskurien kiinnikkeitä takana, kun tuli korjatuks ruostevauriot ja 'unohtui' laittaa sellaiset sinne. Kun muutenhan tuohon ei netin ihmeellisten tietojen mukaan suuria ongelmia olis : D Kuhan sais pöntön mitoitetuks oikein ja muutoskatsastais sen niin että pää polttoaineena pystyisi bensa. Onkos täällä kellään kokemusta mokomista pöntöistä/niiden rakentelusta/mitoituksesta. Paikallisesta kirjastosta ei mitään löytyny :( -Ideoita ja paaaljon keskustelua aiheesta kiitos : ) -Ei savua ilman tulta. Quote Link to comment
Guest Hi-Power Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 http://www.ekoautoilijat.fi/ http://www.puukaasu.fi/ http://www.ekomobiili.fi/ http://www.google.fi/search?hl=fi&rlz=1 ... =Hae&meta= Juu jos noista linkeistä alottasit Quote Link to comment
Guest Puh2008 Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Työkaverini rakentelee autoonsa (ei kupla) puukaasu laitteistoa. Mikäli olen käsittänyt oikein niin moottorin tehosta häviää noin puolet. Ei taida jäädä kovin paljon jäljelle ellei ensin todellakin laita isompaa konetta. Tuossa on sen projektin osoite (projekti on siis vielä kesken). http://docs.google.com/Doc?id=ddtb56rq_1dtg9cngz Quote Link to comment
tono Posted June 28, 2009 Author Share Posted June 28, 2009 Jeepsistä, kiitoksia molemmille linkeistä. Huomenna illalla menen katselemaan livenä miten tuommoinen vekotin traktorin kylessä toimii. Niin tuosta vetokoukusta? Quote Link to comment
käfer Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Itsekkin olin/olen puukaasusta kiinnostunut. Ainut kunnon kirjan jonka asiasta löysin oli "ajoneuvoon asennettavan puukaasuttimen rakennusohjeet". Sivuja siinä on 300 ja käydään asennukset ja muut tarpeelliset asiat erittäin hyvin läpi. Lukiessani kirjan pari kertaa läpi tuli kyllä kiinnostusta mutta myös useita lisäkysymyksiä asiasta. Quote Link to comment
SePi Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Taannoin näistä häkävehkeistä meni vielä käyttövoimaveroa, joka nyt on mitätön kulu muuten mielenkiintoisessa hankkeessa. Quote Link to comment
Guest janie79 Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Ja jos tarviit koukun niin osta multa ;) Quote Link to comment
käfer Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Taannoin näistä häkävehkeistä meni vielä käyttövoimaveroa, joka nyt on mitätön kulu muuten mielenkiintoisessa hankkeessa. 1.1.2004 voimaan astuneen lain perusteella on mahdollista saada puukaasua pääasiallisena polttoaineena käyttävä auto vapaaksi käyttömaksusta. Quote Link to comment
SePi Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Koska olen sentään näin hyvin ( http://picasaweb.google.fi/seppo.piisola/ZIS5V# ) perehtynyt asiaan ;-) niin uskallan pohtia, käviskö näistä vaiheittain toimivista 2 kurkkuisista kaasareista joku versio niin, että se normaalikurkku imisi kaasua ja kun tarvitaan voimaa, niin silloin aukeaa toinen kurkku joka suihkii bensaa? Quote Link to comment
käfer Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Eipä taida onnistua sillä kaasu syövyttäisi ja jumittaisi normaalin kaasuttimen mekanismit nopeasti korjauskelvottamaksi. Pientä lisätehoa varten voi koneeseen sijoittaa pienen kaasuttimen esim. perämoottorin kaasutin. Tämän lisätehon voi järjestää niin, että kaasupolkimen painettaessa pohjaan mekanismi avaa hiukan bensakaasutinta jolloin moottori saa lisäpotkua. Muutenkin toinen kaasutin olisi järkevää, sillä silloin auto on heti valmis ajoon. Ei tarvitse odottaa kaasun esilämmitystä joka vie materiaalista riipuen viidestä kymmeneen minuuttia. Quote Link to comment
SePi Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Kai sen kaasun vois laittaa laipalla kaasarin ja imusarjan välistä vähän niinku nämä ilokaasut... No mä en tosiasiassa ymmärrä niistäkään mitään... Quote Link to comment
tono Posted September 20, 2009 Author Share Posted September 20, 2009 Eipä taida onnistua sillä kaasu syövyttäisi ja jumittaisi normaalin kaasuttimen mekanismit nopeasti korjauskelvottamaksi.Pientä lisätehoa varten voi koneeseen sijoittaa pienen kaasuttimen esim. perämoottorin kaasutin. Tämän lisätehon voi järjestää niin, että kaasupolkimen painettaessa pohjaan mekanismi avaa hiukan bensakaasutinta jolloin moottori saa lisäpotkua. Muutenkin toinen kaasutin olisi järkevää, sillä silloin auto on heti valmis ajoon. Ei tarvitse odottaa kaasun esilämmitystä joka vie materiaalista riipuen viidestä kymmeneen minuuttia. Ihan vain mielenkiinnosta, miksi häkä syövyttäisi tuon kaasarin? Kun käsitykseni mukaan rikkihapot yms jäävät (kai) kaikki sinne pannun puolelle? Ja siinä häkäpöntössä jota olen käynyt tutkimassa niin häkä kaasu syötettiin kaasarin alapuolelle tehdystä lisälaipasta. Quote Link to comment
käfer Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Ei kait puhdas häkä sitä syövyttäisikään. Mutta jos käytetään esim. kangassuodatinta kaasun lämpötilan tulisi olla yli 100 astetta. Pienissä auton siirroissa kaasu ei välttämättä ole vielä saavuttanut oikeaa lämpötilaa jolloin palamisesta voi jäädä tervamaisia yhdisteitä. Ja tuskin koskaan saadaan kaasua niin hyvin suodatettua etteikö siihen jäisi epäpuhtaukasia jotka syövyttäisivät ja likaisivat normaalia kaasutinta. Kuitenkin itsekkin olen aika ulkona tästä häkäpönttö asiasta joten "tietoni" ei ole käytäntöä vaan pelkästään alan kirjallisuutta luettua. Quote Link to comment
Lasse Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 En tiiä toimisiko häkäpöntössä, mutta jos ei halua klapeja väsätä, niin puupelletti voisi olla yks suht tasalaatuinen polttoaine tonne pönttöön. Ja syöttökin automatisoitavissa jos taitoa ja into löytyy. Quote Link to comment
käfer Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Pelletithän sisältävät paljon energiaa kokoonsa nähden, niitä saa melkein joka siwasta ne ovat keveitä kantaa ja pellettikaasuttimesta voisi rakentaa pienemmän kuin pilkkeelle tai turpeelle tarkoitetusta. Mutta; Pellettiä varten joutusi rakentamaan oman polttoainetilan joka taas ei sovellu pilkkeelle. Pelletit ovat herkkiä kostumaan (polttoainetilasta tippuva tiivistynyt kosteus) jollon ne puuroutuvat joka taas tukkisi arinan reikiä ja heikentää palamistulosta. Ja pilkkeen hinta on; motti koivua ja muutama tunti puusuulissa sahan ja kirveen kanssa touhuamassa. Quote Link to comment
Lasse Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 No mitä tossa sitten maristiin kaasuttimien tukkeutumisesta yms. joita epätasalaatuinen polttoaine saa aikaiseksi. Mutta toki jos aikaa on rajattomasti ja mikään ei saa maksaa niin siitä sitten vaan pilkkomaan. Paljonko kupla vie pilkettä 100 km matkalla? Monella on pellettisiilo ulkotiloissa eikä kosteus ole ongelma. Quote Link to comment
metake Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Vapo kyllä imoittaa kosteuden ongelmaksi: Varastointi Varastoitava ehdottomasti kuivassa tilassa. Tuote ei saa joutua kosketuksiin veden, vesipisaroiden tai kondenssiveden kanssa, koska tuote hajoaa kostuessaan puruksi. Quote Link to comment
Lasse Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Jos siilo on ulkona, niin ei tarkoita että tulee kondenssiongelmaa. Tossa ne pellettisäkit mullakin on talvet pihalla. Eikä ole vielä ongelmaa tullut. Tosin en lämmitä vapon pelletillä, liekö niiden tavara herkempää kosteudelle? Quote Link to comment
käfer Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Jos kupla itse vie 10 litraa plus siinä oleva peräkärry lisää 4 litraa kulutusta, jossa on puukaasulaitteet (kaasukehitin, suodatin, jäähdytin ym. pikkutilpehöörit). Yhteensä 14 litraa sadalla. Pilkettä tarvitaan arviolta 150 litraa. Palaturvetta kuluisi noin 20 prosenttia vähemmän kuin pilkettä. Quote Link to comment
käfer Posted December 5, 2009 Share Posted December 5, 2009 Eilen 4.12 tuli puoli seitsemän niminen ohjelma ykköseltä jossa mm. haastateltiin puukaasupöntön omistajaa ja tekijää. Myös koeajot puukaasuautolla otettiin. Löytyy areenasta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.