Jump to content

puukaasulla toimiva kuppeli?


Recommended Posts

Nytten kun auto alkaa oleen suunnilleen kunnossa, niin jotain muuta tarvis keksiä, mihin rahansa hukkais... Elikkäs otsikon mukaan alkoi kiehtomaan puukaasulla toimiva kuppeli.

 

:seuraava suoraa lainausta eräältä toisewlta foorumilta jossa vähän asiasta jo kyselin:

kupla projekti kun on loppu suoralla niin alkoi taas uuden etsiminen ja taas kerran alkoi puukaasuttimet kiinnostamaan, kun vahingossa aihetta käsittelevään sivustoon törmäsin. 

Ensiksi tuli tietenkin mieleen että kuppelin persuksiin tollanen sen sais helposti kun laittelis peräkärrylle pöntön. Ei vaan taida riittä moottorin tehot, enään liikuttelemaan autoa? Mitenkäs jos puukaasulla tehopuolittuu, niin onkos Suomen maassa mahdollista saada esim 2.0l myllyä kuppelin perään ilman sen suurempia ihmekikkailuja? Ja onkos kellään minkään sortin kokemuksia puukaasusta? Kupla kun toisaalta soveltuisi hyvin tuon rakennelman pohjalle kun mukava matkan teko vauhti liikuskelee siellä 60-75 km tuntivauhdeissa.

-----------*lainaus loppuu*

Ja erään saamani YV:n mukaan tonnikolmesatasen moottorikin riittäis kyseiseen käyttöön ja kuulemma aatulla on ollut sodan aikana häkällä toimivia gubbelwageneita.

 

holzgas0.jpg

 

Jos alan rakentelemaan mokomaa pönttöä niin mitenkäs kuplaan saa koukun kiinni? Tällä hetkellä siinä ei ole edes puskurien kiinnikkeitä takana, kun tuli korjatuks ruostevauriot ja 'unohtui' laittaa sellaiset sinne. Kun muutenhan tuohon ei netin ihmeellisten tietojen mukaan suuria ongelmia olis : D Kuhan sais pöntön mitoitetuks oikein ja muutoskatsastais sen niin että pää polttoaineena pystyisi bensa. Onkos täällä kellään kokemusta mokomista pöntöistä/niiden rakentelusta/mitoituksesta. Paikallisesta kirjastosta ei mitään löytyny :(

 

-Ideoita ja paaaljon keskustelua aiheesta kiitos : )

 

-Ei savua ilman tulta.

Link to comment
  • 2 months later...

Itsekkin olin/olen puukaasusta kiinnostunut. Ainut kunnon kirjan jonka asiasta löysin oli "ajoneuvoon asennettavan puukaasuttimen rakennusohjeet".

Sivuja siinä on 300 ja käydään asennukset ja muut tarpeelliset asiat erittäin hyvin läpi.

Lukiessani kirjan pari kertaa läpi tuli kyllä kiinnostusta mutta myös useita lisäkysymyksiä asiasta.

Link to comment

Eipä taida onnistua sillä kaasu syövyttäisi ja jumittaisi normaalin kaasuttimen mekanismit nopeasti korjauskelvottamaksi.

Pientä lisätehoa varten voi koneeseen sijoittaa pienen kaasuttimen esim. perämoottorin kaasutin.

Tämän lisätehon voi järjestää niin, että kaasupolkimen painettaessa pohjaan mekanismi avaa hiukan bensakaasutinta jolloin moottori saa lisäpotkua.

Muutenkin toinen kaasutin olisi järkevää, sillä silloin auto on heti valmis ajoon. Ei tarvitse odottaa kaasun esilämmitystä joka vie materiaalista riipuen viidestä kymmeneen minuuttia.

Link to comment
Eipä taida onnistua sillä kaasu syövyttäisi ja jumittaisi normaalin kaasuttimen mekanismit nopeasti korjauskelvottamaksi.

Pientä lisätehoa varten voi koneeseen sijoittaa pienen kaasuttimen esim. perämoottorin kaasutin.

Tämän lisätehon voi järjestää niin, että kaasupolkimen painettaessa pohjaan mekanismi avaa hiukan bensakaasutinta jolloin moottori saa lisäpotkua.

Muutenkin toinen kaasutin olisi järkevää, sillä silloin auto on heti valmis ajoon. Ei tarvitse odottaa kaasun esilämmitystä joka vie materiaalista riipuen viidestä kymmeneen minuuttia.

 

 

Ihan vain mielenkiinnosta, miksi häkä syövyttäisi tuon kaasarin? Kun käsitykseni mukaan rikkihapot yms jäävät (kai) kaikki sinne pannun puolelle?

 

Ja siinä häkäpöntössä jota olen käynyt tutkimassa niin häkä kaasu syötettiin kaasarin alapuolelle tehdystä lisälaipasta.

Link to comment

Ei kait puhdas häkä sitä syövyttäisikään.

Mutta jos käytetään esim. kangassuodatinta kaasun lämpötilan tulisi olla yli 100 astetta.

Pienissä auton siirroissa kaasu ei välttämättä ole vielä saavuttanut oikeaa lämpötilaa jolloin palamisesta voi jäädä tervamaisia yhdisteitä.

 

Ja tuskin koskaan saadaan kaasua niin hyvin suodatettua etteikö siihen jäisi epäpuhtaukasia jotka syövyttäisivät ja likaisivat normaalia kaasutinta.

 

Kuitenkin itsekkin olen aika ulkona tästä häkäpönttö asiasta joten "tietoni" ei ole käytäntöä vaan pelkästään alan kirjallisuutta luettua.

Link to comment

Pelletithän sisältävät paljon energiaa kokoonsa nähden, niitä saa melkein joka siwasta ne ovat keveitä kantaa ja pellettikaasuttimesta voisi rakentaa pienemmän kuin pilkkeelle tai turpeelle tarkoitetusta.

 

Mutta; Pellettiä varten joutusi rakentamaan oman polttoainetilan joka taas ei sovellu pilkkeelle.

Pelletit ovat herkkiä kostumaan (polttoainetilasta tippuva tiivistynyt kosteus) jollon ne puuroutuvat joka taas tukkisi arinan reikiä ja heikentää palamistulosta.

 

Ja pilkkeen hinta on; motti koivua ja muutama tunti puusuulissa sahan ja kirveen kanssa touhuamassa.

Link to comment

No mitä tossa sitten maristiin kaasuttimien tukkeutumisesta yms. joita epätasalaatuinen polttoaine saa aikaiseksi.

 

Mutta toki jos aikaa on rajattomasti ja mikään ei saa maksaa niin siitä sitten vaan pilkkomaan. Paljonko kupla vie pilkettä 100 km matkalla?

 

Monella on pellettisiilo ulkotiloissa eikä kosteus ole ongelma.

Link to comment

Jos kupla itse vie 10 litraa plus siinä oleva peräkärry lisää 4 litraa kulutusta, jossa on puukaasulaitteet (kaasukehitin, suodatin, jäähdytin ym. pikkutilpehöörit).

 

Yhteensä 14 litraa sadalla. Pilkettä tarvitaan arviolta 150 litraa. Palaturvetta kuluisi noin 20 prosenttia vähemmän kuin pilkettä.

Link to comment
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...