Jump to content

Vauhtipyörän tiivisteet


Guest esa n.

Recommended Posts

Guest esa n.
Posted

Tulipa vastaan tuossa seuraavanlainen ongelma. Täysin uuden virimoottorin rakentelin kuplaan ja nokka-akselin sisäänajo käyntiin. Hyvin meni 20 min. ja kone sammuksiin. Pirusti öljyä vuotaa vaihdelaatikon ja koneen välistä. Tässä vaiheessa muistui mieleen, että hieman joku kitkuttikin käsin moottoria käännettäessä. No motti irti ja stefa vaihtoon. Kumipurua ympäriinsä. Tässä siis asennettu stefa lohkon tasalle, ei pohjaan. Vauhtipyörä uusi.

 

Innolla motti kiinni ja käyntiin ja männänrenkaiden sisäänajolle. Taas vuotaa öljyä. Ei ihan niin paljoa kuin aikaisemmin, mutta paljon silti. Näyttäisi, että on taas kumipurua öljyn seassa. Nyt stefa oli asennettu pohjaan asti ja vaseliinia huuleen. Mikähän mahtaa tappaa stefan?

 

Onko o-renkaalla suuri rooli vauhtipyörässä? Voi olla, että se unohtui kokonaan...

Guest Uusitalo
Posted

Onko o-renkaalla suuri rooli vauhtipyörässä? Voi olla, että se unohtui kokonaan...

 

Ilman sitä taitaa öljy päästä vuotamaan vauhtipyörän tappien välistä.. käsittääkseni...

Posted

Ilman o-rengasta öljyt "valuu" viimeistään heti öljyjen lämmettyä ( oljyt oheenevat ) väärästä kohtaa eli kytkimeen= luistava kytkin.

Guest esa n.
Posted

Vaseliinia laitoin huuleen, jotta pysyy varmasti voideltuna starttauksen ajan. Voisiko vaseliini 'palaa' pois tiivisteestä? Ehkä öljy olisi siihen parempi. Onko vauhtipyörän kauloja kiilloteltu vai laitettu sellaisenaan?

Guest esa n.
Posted

Täytyy kokeilla tuota kiillotusta vielä. Ei muuta kun konetta irti. Mitenhän monesti VP pultti kestää uudelleenkiristystä?

Posted
Kaulan pitää olla peilikiiltävä huulen kohdalta jos meinaa saada tiiviiksi..

 

Jos ihan tarkkoja ollaan niin ihan peili ei kait ole paras stefoille (huulen voitelun takia ehkä?). Esim. Tom Wilson käskee kirjassaan vetää pari vetoa #220 hiomakankaalla tuohon. Pitäisi näkyä hyvin ohutta viirua hionnasta.

Posted

Näinhän se menee ja monesti vauhtiksissa näkee huulipinnassa selvän uran jos ajettu likaisilla öljyillä pidempään.

Posted

Varmaankin brassivauhtipyörä sulla,ei muuten satu sit läheskään kaikki stefat sille johtuen vauhtipyörän tiivistyspinnan jälkeisestä paljon laajemmasta pyöristyssäteestä verrattuna orkkis saksalaiseen... eli mitta käteen ja etsimään mahdollisimman isolla halkasialla olevaa vauhtipyörän stefaa tiivistyshuulen ulkopuoliselta osalta... elringin silikooninen on toiminnu mulla,pohjaanlyötynä...

Guest esa n.
Posted

Brassivauhtis on. Jotenkin epätasaisen näköinen tuo kaula. Sormella ei tunnu kyllä mitään isompia epätasaisuuksia. Täytyy hioa tuota kaulaa ja kokeilla sillein. Mitenkähän tuon pultin kestävyys, kestääkö uudelleenkiristää kolmesti momenttiin liimalla?

  • 2 weeks later...
Guest esa n.
Posted

Nyt on hiottu vauhtipyörän kaulaa hienolla hiomapaperilla ja vaihdettu stefa ja laitettu o-rengas. Mitenhän tuon kytkinlevyn laita, onko öljyistä levyä mahdollisuus kunnostaa vielä jotenkin? Uusi levy kyllä tilattu, mutta ihan noin mielenkiinnosta.

Guest Uusitalo
Posted

Kuumentamalla öljy nousee levyn pinnalle.. Kohtuu nätti homma tehdä, mutta auttaako öljyssä uineeseen levyyn sit miten, sitä en tarkemmin tiedä.

Posted

Ei auta, levy vaihtoon. Levy imee oljya kuin pesusieni, sita ei ikina saa kaikkea pois, ja joka kerta kun levy kuumenee, oljya nousee pintaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...