Guest esa n. Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Tulipa vastaan tuossa seuraavanlainen ongelma. Täysin uuden virimoottorin rakentelin kuplaan ja nokka-akselin sisäänajo käyntiin. Hyvin meni 20 min. ja kone sammuksiin. Pirusti öljyä vuotaa vaihdelaatikon ja koneen välistä. Tässä vaiheessa muistui mieleen, että hieman joku kitkuttikin käsin moottoria käännettäessä. No motti irti ja stefa vaihtoon. Kumipurua ympäriinsä. Tässä siis asennettu stefa lohkon tasalle, ei pohjaan. Vauhtipyörä uusi. Innolla motti kiinni ja käyntiin ja männänrenkaiden sisäänajolle. Taas vuotaa öljyä. Ei ihan niin paljoa kuin aikaisemmin, mutta paljon silti. Näyttäisi, että on taas kumipurua öljyn seassa. Nyt stefa oli asennettu pohjaan asti ja vaseliinia huuleen. Mikähän mahtaa tappaa stefan? Onko o-renkaalla suuri rooli vauhtipyörässä? Voi olla, että se unohtui kokonaan... Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Onko o-renkaalla suuri rooli vauhtipyörässä? Voi olla, että se unohtui kokonaan... Ilman sitä taitaa öljy päästä vuotamaan vauhtipyörän tappien välistä.. käsittääkseni... Quote Link to comment
ARTO Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Ilman o-rengasta öljyt "valuu" viimeistään heti öljyjen lämmettyä ( oljyt oheenevat ) väärästä kohtaa eli kytkimeen= luistava kytkin. Quote Link to comment
-AP- Posted July 5, 2009 Share Posted July 5, 2009 Mutta se kuminpuru - kai voitelit stefan huulen öljyllä ettei se pala heti ensikäynnistyksessä? Quote Link to comment
Guest esa n. Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Vaseliinia laitoin huuleen, jotta pysyy varmasti voideltuna starttauksen ajan. Voisiko vaseliini 'palaa' pois tiivisteestä? Ehkä öljy olisi siihen parempi. Onko vauhtipyörän kauloja kiilloteltu vai laitettu sellaisenaan? Quote Link to comment
oldis Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Kaulan pitää olla peilikiiltävä huulen kohdalta jos meinaa saada tiiviiksi.. Quote Link to comment
Guest esa n. Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Täytyy kokeilla tuota kiillotusta vielä. Ei muuta kun konetta irti. Mitenhän monesti VP pultti kestää uudelleenkiristystä? Quote Link to comment
multanen Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Kaulan pitää olla peilikiiltävä huulen kohdalta jos meinaa saada tiiviiksi.. Jos ihan tarkkoja ollaan niin ihan peili ei kait ole paras stefoille (huulen voitelun takia ehkä?). Esim. Tom Wilson käskee kirjassaan vetää pari vetoa #220 hiomakankaalla tuohon. Pitäisi näkyä hyvin ohutta viirua hionnasta. Quote Link to comment
oldis Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Näinhän se menee ja monesti vauhtiksissa näkee huulipinnassa selvän uran jos ajettu likaisilla öljyillä pidempään. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 6, 2009 Share Posted July 6, 2009 Varmaankin brassivauhtipyörä sulla,ei muuten satu sit läheskään kaikki stefat sille johtuen vauhtipyörän tiivistyspinnan jälkeisestä paljon laajemmasta pyöristyssäteestä verrattuna orkkis saksalaiseen... eli mitta käteen ja etsimään mahdollisimman isolla halkasialla olevaa vauhtipyörän stefaa tiivistyshuulen ulkopuoliselta osalta... elringin silikooninen on toiminnu mulla,pohjaanlyötynä... Quote Link to comment
Guest esa n. Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Brassivauhtis on. Jotenkin epätasaisen näköinen tuo kaula. Sormella ei tunnu kyllä mitään isompia epätasaisuuksia. Täytyy hioa tuota kaulaa ja kokeilla sillein. Mitenkähän tuon pultin kestävyys, kestääkö uudelleenkiristää kolmesti momenttiin liimalla? Quote Link to comment
Guest esa n. Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Nyt on hiottu vauhtipyörän kaulaa hienolla hiomapaperilla ja vaihdettu stefa ja laitettu o-rengas. Mitenhän tuon kytkinlevyn laita, onko öljyistä levyä mahdollisuus kunnostaa vielä jotenkin? Uusi levy kyllä tilattu, mutta ihan noin mielenkiinnosta. Quote Link to comment
Guest Uusitalo Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Kuumentamalla öljy nousee levyn pinnalle.. Kohtuu nätti homma tehdä, mutta auttaako öljyssä uineeseen levyyn sit miten, sitä en tarkemmin tiedä. Quote Link to comment
Guest Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Ei auta, levy vaihtoon. Levy imee oljya kuin pesusieni, sita ei ikina saa kaikkea pois, ja joka kerta kun levy kuumenee, oljya nousee pintaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Laittaa hiekkaa ja rasvanpoistoainetta väliin :D Sori, loma alkaa... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.