JaniM Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Kehitellääs tästä jotakin keskustelun tynkää. Eli mitä etuja saavutetaan säädettäessä moottoria verrattuna "kapeeseen" lambdaan? Ilmeisestikin tällä pystytään tarkkailemaan koko kierrosalueen ja tarkemmiin?? Tietysti fiksut ruiskut pystyy sit säätämään tämän avulla täyskaasulla? Kommentteja, mielepieitä!! Quote Link to comment
mikko k Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Selitäs mulle kun en ummarra, että mikä on laajakaista lambda ja mikä "kapee"??? Ovat sen verran outoja temejä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Ilmeisestikin tällä pystytään tarkkailemaan koko kierrosalueen ja tarkemmiin?? Sehän riippuu ihan siitä, kuinka anturin lukemat näytetään. Jos on tavallinen anturi, niin sen näyttämä seossuhdealue on mielestäni ihan riittävä. Tuskin kukaan haluaa koneen käyvän ihan törkeen laihalla tai rikkaalla. Laajakaista näyttää just näitä ääripäitä. Täyskaasulla ajettaessa seossuhteen pitäis kyllä näkyä tavallisella lambdalla. Quote Link to comment
JaniM Posted January 27, 2005 Author Share Posted January 27, 2005 Siis wideband ja narrow. No kyllähän laajakaista näyttää väliltäkin. Tarvii vaan erillisen controllerin väliin. The Wide Band Advantage With a narrow band sensor, we can really only tell for certain whether we are rich or lean, but not by how much. If you look at the graph, you can see that for a narrow band sensor, the 12.5:1 AFR required for maximum power can give O2 voltage from 0.8 to 0.95 (depending on exhaust gas temperature), yet this same range of O2 voltages can indicate mixtures from 10:1 to 14.5:1. So we cannot use it reliably to set mixtures for full power. With a wide-band sensor, 12.5:1 corresponds to 2.08 volts, and 2.08 volts means 12.5:1. Thus there is no ambiguity over AFR and voltages. We can measure any mixture in the range we are likely to use, from full power through to maximum economy. Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Eli tavallinen anturi on sellainen että se antaa epälneaarisen signaalin ulos, kun taas wide-sensori antaa mukavan suoraan seossuhteesta riippuvaisen signaalin. Mittaukseen tavallinen lambda-anturi soveltuu melko huonosti, koska kuten käyrästä näkee on hankala sanoa paljonko ollaan rikkaalla tai laihalla. Moottorinohjaukseen se sopii ihan hyvin. Yksinkertaisimmillaan voidaan ohjata ajamala seos jatkuvasti "rajan yli". Jos moottori käy rikkaalla laimennetaan seosta kunnes anturi "pomppaa" laihalle jolloin rikstetaan kunnes taas pomppaa rikkaalle, jne. Widebandit ovat valitettavasti kalliimpia kuin tavalliset anturit, kuten myös mittarit. Quote Link to comment
JaniM Posted January 27, 2005 Author Share Posted January 27, 2005 Tossa olis yks DIY 2A0 200 e anturilla ja näytön kanssa ja on postiluukussa. http://wbo2.com/2a0/2a0info.htm Parin viikon päästä olis tulossa edullisempi ilman dataloggeria 2D0. Ajatuksena olis tilailla mahdollisesti tollanen edullinen. Noissa käytetään edullista anturia, mitä Volkkareissakin on 60e eli maksaa saman verran kuin tavallinen lämmitettävä + saa näytönkin kabiiniin kun ottaa ohjaimen. Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Jep, huomasin just itsekin että Boschin wide sensoreita saa jo samaan hintaan kun tavallisetkin. Noin vuosi sitten kun väsäsin oman lambdamittarini tilanne oli vähän eri. Hyvä näin. :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.