Jump to content

Olkatappikeulan sidepulteissa väljää


Recommended Posts

Kuinkas usein yleisesti ottaen noita olkatappikeulaisen kuplan sidepultteja joutuu kiristämään? Mulla ilmaantuu säännöllisesti väljää pelkästään yleempiin sidepultteihin, kiristellä saa n. 1000 - 2000 km välein. Alemmat on ihan ok, en edes muista koska olen viimeksi kiristänyt, mutta ylempiä on nyt kiristetty jo 2 kertaa tänä kesänä, ja taas oli väljää katsatuksessa niin paljon että hylky tuli.

 

Pultit on kiristetty, eli eivät löysty sen vuoksi että kiertyvät auki. Ja on rasvattu, ainakin kohtuullisen säännöllisesti. Voiko nuo kasata väärin jotenkin niin että kuluminen on epänormaalin nopeata?

 

Madalluspalat akselissa, jos sillä on jotain merkitystä, mutta ei mitenkään ökytontitettu.

Link to comment

Jos pystytuet on kuluneet ns. kulumisrajan yli, hankaa sisimmäiset säätöprikat sidepultin holkkia vasten, ja prikka kuluu tarkoitettua nopeammin > väljistyy. Ongelmasta pääsee eroon lyhentämällä sidepulttien holkit pystytukien reikien pituiksi, ja laittamalla kuluneiden prikkojen tilalle uudet. Tai hommaamalla toiset pystytuet joiden reiät on vielä mitoissaan. Tietysti rasvareiät on kohdillaan...

Link to comment

Ihan en päässyt jyvälle, mutta suurinpiirtein :) Siis kuluuko siitä pystytuesta kylki vai reikä, ilmeisesti kylki? Tuon tajusin kyllä että jos se prikka hankaakin holkkia vasten niin silloinhan se ei voi toimia niinkuin kuuluisi. Onko se prikassa oleva reikä sidepultin vai sen holkin halkaisijan kokoinen?

 

Rasvareikien paikallaan oloa en ole tarkastanut, mutta kyllä sieltä ainakin rasvaa välistä tursuaa.

Link to comment
Ootko tarkastanu ne pultit, jotka lukittaa sidepultin? On nimittäin tullu vastaan varsin heikossa hapessa olevia pultteja.

 

Juu, tässä yksilössä ei ole heikossa hapessa olevia pultteja ;) Ne pultit on tosiaan ihan ok, olen ne muutamaan kertaan avannut ja kiristyvät kyllä ihan ok. Joksus epäilin että sidepultti pyörisi auki, mutta koetin kiertää sitä kun lukituspultti oli kiristetty ja ei pyörinyt.

Link to comment

Prikan reikä on tappia hiukan suurempi, kuuluisi hangata sekä pystytuen reikää ulkoreunalta ja holkkia sisäreunalta. Tai hiukan enemmän pystytukea, mutta usein ne vaan on pirun kuluneita verrattuna lähtöarvoon. Mulla on tehtaan tulkki, joka kertoo hylkyrajan. Mutta sorvaamalla (varovasti sorviin kiinni) holkista, taas mennään.

Link to comment
  • 2 years later...

Tämäkin selvisi kun taas pomppasi katsastuksessa, nyt niin paljon väljää ettei saanut enää kiristettyä. Noh jaksoin sitten vihdoin viimein purkaa nuo ja ylemmissä sidepulteissa ei ollut lainkaan sisäpuolisia shimmejä eikä sitä paksumpaa tukilevyä. Tuli aika paljon parempi kun asentelin puuttuvat prikat paikalleen ja toivottavasti nyt välyskin pysyy nyt poissa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...