metake Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Kuinkas usein yleisesti ottaen noita olkatappikeulaisen kuplan sidepultteja joutuu kiristämään? Mulla ilmaantuu säännöllisesti väljää pelkästään yleempiin sidepultteihin, kiristellä saa n. 1000 - 2000 km välein. Alemmat on ihan ok, en edes muista koska olen viimeksi kiristänyt, mutta ylempiä on nyt kiristetty jo 2 kertaa tänä kesänä, ja taas oli väljää katsatuksessa niin paljon että hylky tuli. Pultit on kiristetty, eli eivät löysty sen vuoksi että kiertyvät auki. Ja on rasvattu, ainakin kohtuullisen säännöllisesti. Voiko nuo kasata väärin jotenkin niin että kuluminen on epänormaalin nopeata? Madalluspalat akselissa, jos sillä on jotain merkitystä, mutta ei mitenkään ökytontitettu. Quote Link to comment
Virtanen Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Jos pystytuet on kuluneet ns. kulumisrajan yli, hankaa sisimmäiset säätöprikat sidepultin holkkia vasten, ja prikka kuluu tarkoitettua nopeammin > väljistyy. Ongelmasta pääsee eroon lyhentämällä sidepulttien holkit pystytukien reikien pituiksi, ja laittamalla kuluneiden prikkojen tilalle uudet. Tai hommaamalla toiset pystytuet joiden reiät on vielä mitoissaan. Tietysti rasvareiät on kohdillaan... Quote Link to comment
-tipi- Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Ootko tarkastanu ne pultit, jotka lukittaa sidepultin? On nimittäin tullu vastaan varsin heikossa hapessa olevia pultteja. Quote Link to comment
metake Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Ihan en päässyt jyvälle, mutta suurinpiirtein :) Siis kuluuko siitä pystytuesta kylki vai reikä, ilmeisesti kylki? Tuon tajusin kyllä että jos se prikka hankaakin holkkia vasten niin silloinhan se ei voi toimia niinkuin kuuluisi. Onko se prikassa oleva reikä sidepultin vai sen holkin halkaisijan kokoinen? Rasvareikien paikallaan oloa en ole tarkastanut, mutta kyllä sieltä ainakin rasvaa välistä tursuaa. Quote Link to comment
metake Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Ootko tarkastanu ne pultit, jotka lukittaa sidepultin? On nimittäin tullu vastaan varsin heikossa hapessa olevia pultteja. Juu, tässä yksilössä ei ole heikossa hapessa olevia pultteja ;) Ne pultit on tosiaan ihan ok, olen ne muutamaan kertaan avannut ja kiristyvät kyllä ihan ok. Joksus epäilin että sidepultti pyörisi auki, mutta koetin kiertää sitä kun lukituspultti oli kiristetty ja ei pyörinyt. Quote Link to comment
Virtanen Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Prikan reikä on tappia hiukan suurempi, kuuluisi hangata sekä pystytuen reikää ulkoreunalta ja holkkia sisäreunalta. Tai hiukan enemmän pystytukea, mutta usein ne vaan on pirun kuluneita verrattuna lähtöarvoon. Mulla on tehtaan tulkki, joka kertoo hylkyrajan. Mutta sorvaamalla (varovasti sorviin kiinni) holkista, taas mennään. Quote Link to comment
metake Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Tämäkin selvisi kun taas pomppasi katsastuksessa, nyt niin paljon väljää ettei saanut enää kiristettyä. Noh jaksoin sitten vihdoin viimein purkaa nuo ja ylemmissä sidepulteissa ei ollut lainkaan sisäpuolisia shimmejä eikä sitä paksumpaa tukilevyä. Tuli aika paljon parempi kun asentelin puuttuvat prikat paikalleen ja toivottavasti nyt välyskin pysyy nyt poissa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.