Jump to content

luotettavan koneen resepti


Guest Raggare

Recommended Posts

Guest Raggare

moottori petti viime syksynä.. nyt ois siis kypsä 1200 ja yks 1600. 1600 ois varmaan parempi aihio, mutta kaipais seki jo jokku 2r kannet ja freesauksen+pensalaitteet. 1200 ois ajosta jääny, mut kolisee ja varmaan jumissaki koht :S, jos haluis varmasti tehdä matkaa, niin mitähän sitä kandeis ruveta miettii.. vai olisko jollain jo hyvä bolt-on kone myynnis?

Link to comment
Guest Raggare

bnii, minähän en ymmärrä tehojen päälle mitään, kuhan pääsee eteen ja taakse, ja maantiellä tietty saa kulkee mitä niissä rinkuloissa lukee O_o

no konettahan tarttis ens kesäks mielellää..

Link to comment

>bnii, minähän en ymmärrä tehojen päälle mitään,

 

 

Noh.. jos jollain on "vi*un nopee" auto, ja siinä on "ainakin 120 heppaa"

niin se on vakio kuplaa varmasti selkeesti ripeämpi, mutta jää edelleen tavallisen nykypäivän perheauton jalkoihin vähääkään isommissa nopeuksissa, ja ne tehot on 80hp luokkaa. (40hp Essonbaarilisä)

 

80 heppaa kuplassa tuntuu jo aivan selkeästi, vanhaan väsyneeseen 47 heppaseen (josta jäljellä on 30hp) verrattuna se tosiaan on "vi*un nopee". Siihen vielä joku pahaääninen pakoputki, niin persdynomittarin neula nousi taas 20hp.

 

:D

 

Erittäin luotettava ja hyväksi todettu perus-viripata on 69 iskulla ja 90,5mm pytyillä ja Englen W110 nokalla kasattu motti tupladellortoilla.

Ns. "idioottivarma" resepti, mutta myöskin hiukan ehkä tylsähkö kun joka toisella on semmonen. Se MITEN se on tehty, on sitten se mikä ne erottaa toisistaan. Viimeksi kun tein semmoisen mistään tinkimättä, se maksoi noin 2500 euroa. Halvemmallakin saa ihan hyvän. Joitain osia voi haalia käytettynä. Tommosesta tulee se 70-90 heppaa helposti, ja varmasti tuntuu persiissä. Ja kestää isältä pojalle kun viritysaste on aika maltillinen :)

 

Jan

Link to comment
Aikas mieto nokka ;^D

 

On kyllä. Vääntöä on vaikka muille jakaa. Ei ole mikään kierroskone vielä, helppo ajaa ja perusvoimaa löytyy ilman että tarvii pudottaa pienempää pykälää silmään.

 

Toi paketti tietysti "heräisi henkiin" isommalla nokalla ja muutamilla muilla muutoksilla, mutta sitten on enemmän hommaa ja kustannusta. Vakiokannet ei oikein enää sitten riitä.

 

Jan

Link to comment
Aikas mieto nokka ;^D

 

On kyllä. Vääntöä on vaikka muille jakaa. Ei ole mikään kierroskone vielä, helppo ajaa ja perusvoimaa löytyy ilman että tarvii pudottaa pienempää pykälää silmään.

Paljon järkevämpi vaihtoehto ja toimivaksi todettu, kuin joku päältä 300 asteinen keppi jos siis tarkoitus on ajaa kadulla ja että se kestää pidempään...

 

Itsellänikään ei seuraavaan koneeseen tule kuin n. 280 asteinen keppi, tosin tarpeeksi isolla nostolla ja muihin palikoihin myös mietitään toimivat (toivottavasti) ratkaisut...

 

Monethan ostaa ensin sen kepin ja sitten miettii minkälaisen koneen sen ympärille rakentaa, kun se periaatteessa kannattaisi tehdä päinvastoin... ;o)

Link to comment
No W-100 tuntuu käytössä ainakin tosi tylsältä, ohan se helppo ajaa toki.

 

Ajappas välillä väljää vakio 1300:sta pidemmmän aikaa.. tuntuu ettei olis sytystulppia ollenkaan :)

 

 

:D

 

Jan

Link to comment
No W-100 tuntuu käytössä ainakin tosi tylsältä, ohan se helppo ajaa toki.

 

Ajappas välillä väljää vakio 1300:sta pidemmmän aikaa.. tuntuu ettei olis sytystulppia ollenkaan :)

 

 

:D

 

Jan

Tai XXXXXXkm ajetulla mutta toimivalla 1200:lla koneella vaikka reilussa viikossa n. 3500km, kuten itsekin olen joskus tehnyt... etteenpäinhän silläkin pääsee mutta.. ;o)

Link to comment
No tossa tapauksessa ottaisin Nokian tms viestintävälineen käteen ja soittaisin Jussille Kuplapajaan ja tilaisin koneen ;)

Heh hee... tämähän se onkin helppoa kuin heinän teko... usein soitto riittää, joskus ei satakaan soittoa tuo tulosta :)

Link to comment
Yrittäjän elämä on kiireistä :) Mutta lopulta on aina yhteys saatu.

Niinkuin minunkin tapauksessa. Ja asioiden etenemisestä sovittiin kunnes seuraavana päivänä kaikki (tapaaminen, kauppa) yllättäin peruttiin ja sen jälkeen ei enää yhteyttä saatukaan. Jäi varsin kirpeä maku suuhun. Mutta - eteenpäin eläväisen mieli - muita ratkaisumalleja jo mielessä.

Link to comment

Janin resepti vaikuttaa ihan pätevältä ja tuolla budjetilla toteutettavalta. Älkää nyt alkako tähänkin topicciin hörhöileen niitä +300 asteen nokkia ja ties mitä viriviriä kun kysyjällä on mielessä kestävä perusmoottori joka kuljettaa kuplaa paikasta A paikkaan B.

 

69x90,5 on erittäin hyvä valinta, samoin kuin hieman vakiota reippaampi nokka joka toimii siistittyjen vakio 2r-kansien kanssa ja tuolla 1776-tilavuudella aavistuksen nousseilla puristuksilla. Tupliksi riittää varmaan 36:t jotka voi löytää halvemmalla kuin 40 drla:t. Peltipakosarja alkuperäisillä lämmönvaihtimilla ja perään tehokas kammiovaimennin jotta äänet ovat mielyttävät. Bensan kulutus ei nouse yhtään väljään 1300:een verrattuna. Ajomukavuus sen sijaan reilusti.

70 hv 700 kilon kuplassa on sama tehopainosuhde kuin monessa uudessa autossa. Esimerkiksi VW New Beetle 2.0:ssa on 115 heppaa ja 1222 kg.

 

t. Mika

 

EDIT: Lisätääs vielä full-flow-öljynkierto ja erillinen öljynsuodatin.

Link to comment

Sori OT, mut eiks kupla paina ajokuntoisena omillaan n. 825 kg, eli kuskista riippuen ajossa 900 kg tai vähän päälle?

 

Näin siis ihan kokopeltistä värkkiä kaikkine osineen muistelisin.

 

Juu, mun 66 painaa 750 kg. Taitaa ovaalit ja splitit olla kevyempiä ja 70-lukulaiset vastaavasti painavampia. No olkoon heppoja sitten 80. ;-D

 

t. Mika

Link to comment

69x90,5 On ihan ookoo,englen 110 nokka riittää käyttöpeliin mutta potku loppuu noin 5500rpm. Tuohon kannattaa myös vauhtipyörästä 200mm pari kiloo pois,sopiva paino on vähän alle kuus kiloo. Puristus noin alta ysin niin vakiokannet kestää paremmin.8.5:1, 35.5 / 32 venttiilit. Peltisarja 36-38mm+lämmönvaihtimet,009 jakaja. Kaasariksi yksi pystytupla keskelle

(ALUMIINI) valu-imusarjalla tai Tuplat nurkkiin. MUista kun ostelet niitä tuplakaasareita niin kulutus huitelee sen jälkeen 15 litran tuntumassa kaupunkiajossa niitä tehoja ei malta olla käyttämättä. Yksi keskikaasari on kunnon imusarjalla myös tosi toimiva paketti KUN se on oikein säädetty ja menee pienemmällä bensalla kun kahdella tuplalla. itse olen molempia kokeillut useassa eri koneessa. Keskikaasarilla on vain kaasuun reagoiminen hieman hitaampaa. Tuplat on varmasti paremmat jos on rahaa ostaa bensaa ;).

 

Eikö tuohon riitä ihan perus 1600 kone täysrempattuna,hieman lasketuilla 2-reikäkansilla ja peltisarjalla+öljynsuodattimella. jos ei tehoja haeta. Kulkee tuollasellakin yllättävän hyvin ja toimintavarma ja kestävä.

Link to comment
Guest Raggare

joo, mää oon saanu toistaseks bensaa sellasil lapuil niiltä asemilta ;P kesäkäyttiksenä toi o tarkotus pitää ku talvikumitki myin joillekki hörhöille..

 

1600 tuo koko nyt ehk toistaseks viel o, riippuu missä kunnossa nykyset pytingit, jos ne kovin kaput ni vois harkita isompii, ne vaan taitaa maksaa vähän enemmän+koneistuski lisää taas pottia.

kansii ei oo, uudet varmaan pittee ostaa, ei ne paha hintasii ole.

kaasari.. no siihenhän on tietty vaihtoehtoja mut jos ton nyt avaa ja laittaa tiukempaa nenukeppii ni ottaa siitä sit viel vähän lisää hyötyy esim tuplilla..

 

t. überrenntuner

Link to comment

Niiskus mitenkäs?

 

Vakiot

 

1200 = 28pitc

1300 1 reik. 30 pitc

1300 2-reik. 31-3 tai 31-4

1500 30 pitc

1600 34 pitc 3 tai 4

 

Virit

 

Dellorto 36mm,40mm,45mm,48mm

 

Weber 40mm,45mm,48mm,55mm,olisko vielä 36 ja 58mm (ei muista)

 

Solex on ainakin 40mm ja 45mm

 

Kadron,Brosol,Solex 1-kurkkuset nurkat 40mm

 

 

 

Vakiokaasarit sopii imusarjoihin keskenänsä lukuunottamatta 34 solexia jossa isompi pulttiväli. Ja on muitakin vuosimallikohtaisia eroja mm.tyhkäkäyntiventiilissä ja siinä mahtuuko kaasari tietyllä imusarjalla,tietyn kokoisen laturin ja jalan kanssa yhteen jne. on olemassa korotuspalat sitten jotka auttaa tms.

Link to comment

Riippuu kaasarista. Alipainekellolla pitäisi saada alhaisempi kulutus.

 

Jos löydät jostain lievän stroker akselin, tyyliin 74-78 mm niin se ja 87mm pytyt vois myös olla hyvä konsepti. Samalla nokalla luultavasti voimakkaampi paketti koska enemmän vääntöä ja huippukierrokset silti samat. 87 pytyt kun menee ilman lohkon ja kansien jyrsimistä niin säästää siinä muutaman kympin. Tosin akseli taas kalliimpi kun 69. Itellä mulla on 76*90,5 ja 2*DRLA40. Menee kyllä just tuohon 1500€ budjettiin, mutta osia kerätty vuosia aina kun on löytynyt. Ja sit tottakai se väljä 1300 jolla haetaan motivaatioo aina välillä :)

Link to comment

Hmmm, *miettii* ...

Kestävä kone lähtee kunnon alakerrasta, eli jos meinaa edetä pikkuhiljaa niin 76 vastapainoakseli ja kunnon veivit kehiin. Sit pulttaa 87 pytyt ja vakiokannet, kaasari ja kaikki muut. Silloin voi surutta kierrättää niin paljon kun vaan lähtee vakiokamoilla. Seuraavan kerran kun rahaa taas löytyy niin vaihtaa esim kannet, sit laittaa tuplat tai ruiskun seuraavaksi. Näin ei tarvitse avata lohkoa enää. Mulla on nyt jos ei kaikki niin ainakin monta herkkua, mutta esim vakioveivit. Ja ei ole kivaa kun ei tullut laitettua kunnon kamaa kerralla. No toisaalta ei se niin monta ruuvia ole kun täytyy ottaa auki jotta saa nekin vaihdettua.. sit joskus..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...