Jump to content

Pallokeula -79 pakun sisustaminen


Guest OnTheRocks

Recommended Posts

Guest OnTheRocks
Posted

Moro.

Millaisia kokemuksia ihmisillä on pakettiautojen takaosan sisustuksista? Lähinnä ajan takaa sitä, että minkä verran sinne uskaltaa rakentaa kiinteitä rakenteita (penkkejä, pöytiä tms.).

 

Olen ymmärtänyt, ettei 3 hengelle rekisteröityä tölkkiä voi käytännössä saada laajennettua esim 5 hengen matkapeliksi? Mutta minkälaiset 'hengailutilat' uskaltaa rakennella taakse? Ajossa matkustajia siis olisi vain se kolme. Pitääkö kaiken olla irtonaista?

 

Tietoa, kokemuksia ja mutu-tuntumiakin otetaan vastaan. Varmasti tällaisia ratkaisuja on jonkin verran, oli se sitten miten laillista tai ei.

Posted

Pakettiautoon ei kannata rakentaa mitään kiinteää, ei varsinkaan sellaista, jonka päällä voi ajon aikana istua.

Posted

Ja mitään irtonaista siellä ei saa ajon aikana olla, koska kuljetettava kuorma on kiinnitettävä kuljetuksen ajaksi ;)

Guest OnTheRocks
Posted

Eli voin laittaa parit omatekoiset penkkirivit vastakkain ja ajaessa vetäistä ne kiinni liinoilla tms? :] Kunhan eivät ole kiinteästi asennettuja ja kukaan ei istu niillä ajon aikana, niin homma ok?

 

Minkälaista sanktiota tulee, jos tekee kiinteät penkit yms. ja poliisi vielä sattuisi huomaamaan? Eli mihin kaikkeen siinä voi syyllistyä.

Guest OnTheRocks
Posted

Kyllähän sitä bussin ostais kun joku vaan myisi!

Aika niukasti on kleinbusseja ollut nyt myynnissä.

 

Kyllä Kastenwageniin silti ihan ok sisukset saa kun vähän rakentelee ja virittelee. Juurikin joku tuunattu sohvakin saattaa käydä.

 

Btw. Hyvä kuntoiset Kastenwagenitkin kiinnostaa, jos jollakulla sattuu nurkissa pyörimään.

Posted

oman 78 ikkunapakun rekisteriotteessa luki etta ajoneuvon takaosan verhoilumateriaali on vaneri. Sita ei siis voinut verhoilla millaan kankaalla. Ensin aattelin etta onpa tyhma juttu, ei siit asaa siedettavan nakoista. Mutta sitten loysin tammoista "vaneria" joka meni katsastuksessakin lapi mukisematta, jotakin tammi- tms viilujaljitelmaa:

 

ujxin8s.jpg

 

 

sisalle tein saranoilla kaantyvan "tavarankuljetustason" ja kerroin katsarille sen helpottavan pitkien tavaroiden kuljettamista. Kaverin tekosyy oli "surffilaudan kuljetustaso". Volkkarissa kun ei ole tarpeeksi tasaista pohjaa naas.

 

ujxin5s.jpg

ujxin4s.jpg

ujxin2s.jpg

 

Nurkassa kokottava laatikko on "bensalammittimen suojakotelo", sen sisalla on siis BN4 lamppari joka pukkaa lamminta ilmaa seka ohjaamoon etta takatilaan. Sen kanteen kaskettiin ruuvata jotain istumista estavaa L-profiilia. Mielellani sellaiset soirot siihen laitoinkin, silla ne pitavat IRROTETTAVAN istuinpehmusteosan hyvin paikoillaan :D

 

Ja sen vieressa sitten irrotettava taittojalkainen poyta.

Kaikki nuo irrotettavat osat mahtuu taitettavan sang... kuljetustason alle piiloon.

 

ujxin7s.jpg

 

 

myohemmin tuohon tuli viela kokolattiamatto ja verhot.

Guest OnTheRocks
Posted

No niin!

Tällastahan just ajoinkin takaa. Et kyllä näitä ratkaisuja on ja katsastusmiehiäkin näköjään saa melko helpolla 'jallitettua'.

 

On muuten ihan perustyylikäs tuo 'vanerisisustus'.

Posted
Et kyllä näitä ratkaisuja on ja katsastusmiehiäkin näköjään saa melko helpolla 'jallitettua'.

 

Jep, mutta kannattaa myös huomioida että kun eräänä päivänä sattuu kohdalle katsastusmies jolle ei pajunköysi uppoa ja toteaa ettei ajoneuvo täytä verovapaan pakettiauton määrityksiä, niin ajoneuvovero napsahtaa maksuun, mutta tosin sen jälkeen saa sitten sisustaa vapaasti.

 

Toisekseen kannattaa huomioda että jokunen katsastusmies seuraa tätäkin palstaa ;)

Posted

Ja sitten kun tämä ilkeä katsastusmies sattuu kohdalle niin ton ikäsessä pakussa rapsahtaa muistaakseni 120% verot auton alkup. hinnasta. Mulle laskettiin omalle -76 pallolle noin 3400€ veroa maksettavaa jos tollanen tilanne sattuisi( AKE:lta kysyin)

Guest OnTheRocks
Posted

Jep, aika tuima homma se olis semmoset verot maksaa.

 

Mut eihä kaikki mee katsastukseen ihan täydellä varustuksella. Ja jos liikkuva sattuu pysäyttämään, ei se ehkä kuitenkaan niin kovasti kiinnostu joistakin lavettihäkkyröistä... Kunhan on muuten auto kunnossa ja katsastettu.

Guest OnTheRocks
Posted

Okei, tuli nyt sitten ostettua viikonloppuna ihan bussi. Pallokeula kleinari vm -75.

 

Mites tämän sisutamista on rajoitettu kun on 7 hengen henkilöautoksi rekisteröity?

Kiinteä pöytä ilmeisesti kuuluu näihin vakiovarusteena, vaikka rekisteriotteessa ei taida olla mitään mainintaa siitä.

Voiko tehdä takaosaan esim. kiinteän kaapin?

Posted
Okei, tuli nyt sitten ostettua viikonloppuna ihan bussi. Pallokeula kleinari vm -75.

 

Mites tämän sisutamista on rajoitettu kun on 7 hengen henkilöautoksi rekisteröity?

Kiinteä pöytä ilmeisesti kuuluu näihin vakiovarusteena, vaikka rekisteriotteessa ei taida olla mitään mainintaa siitä.

Voiko tehdä takaosaan esim. kiinteän kaapin?

 

Voi tehda ihan mita vaan. istuinpaikkojen lukumaaraa saa vahentaa mutta siihen voivat puuttua ja pudottaa lukumaaraa katsastuksessa. Eli leimalle kantsii menna kaikki penkit paikoillaan.

Guest Kitevesku
Posted

Onneksi olkoon. Nyt vain rakentelemaan! Kannattaa olla istuimien kanssa tarkkana, ettei käy kuten edellä todettiin.

 

VESKU

Guest OnTheRocks
Posted

Joo, tattista vaan.

 

Täytyy pitää penkit mukana katsastuksissa. Tämän hetkiset ovat sellaiset remupenkit, että menevät varmaan jollakin aikavälillä vaihtoon. Onko penkkien vaihdossa otettava mitään erityistä huomioon?

 

Eli mitään pelkoa ei ole että voitaisiin tulkita matkailu/retkiautoksi? Vai olisiko siitä mitään haittaakaan. Missä se varsinainen raja meneekään? Mikä tekee retkeilyautoksi? Liesi, vesipiste, jääkaappi...?

Posted

Korjatkaa viisaammat jos menee pieleen, mutta minusta se menee niin etta pakettiautoa ei saa muuttaa matkailuautoksi (tai henkiloautoksi), muuten napsahtaa lisavero. Pakettiauton vero on uutena ollut muita malleja alhaisempi. Henkiloautossa on alunalkaen ollut korkein verotus (?), joten henkilomallista saa rakentaa mita huvittaa, vaikka matkailuauton, eika tule mitaan seuraamuksia.

Posted

Saa muuttaa, jos maksaa täyden autoveron TAI auto täyttää verovapaan matkailuauton vaatimukset (jotka ei pallossa täyty lähellekään).

Guest OnTheRocks
Posted

Okei, no muutosta ei ole tarkoitus tehdä siinä määrin, että katsottaisiin matkailuautoksi. Mutta kyllä vielä vähän hämärän peitossa on että mitä uskaltaa tehdä, että pysyisi ihan 7 hengen henkilöautona.

 

Oli miten oli, missä määrin auton penkit voivat olla itse rakennettuja? Tällä hetkellä autossa on takana lainapenkit joistakin purkuautoista. Turvavyöt on ymmärtääkseni testattu/hyväksytty tähän autoon. Eli onko turvavöiden kiinnityspisteiden lujuus periaatteessa ainoa valvottu asia?

 

Tää keskustelu menee nyt jonkin verran off topic kun kerran -75 kleinbussista on kysymys...

  • 1 month later...
Posted

Jos joku pelkää 3400€ maksua, niin mulla on myydä 1+6 paperit (vm.74) hintaan 3390€ :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...