Jump to content

Niin että paljonko sitä aurausta pannaan?


Recommended Posts

"Siementä vakoon ja muijaa lakoon" laulo Sleepparitkin jo aikoinaan. Meinasitko sen innoittamana aurata naapurin emäntää vai mihin tuota aurausta kyselet? Ja 5mm tuskin tuo emäntää iloiselle tuulelle...

 

 

Edit: Technical Manualista katoin, että 2-4 mm, jos siis ajattelitkin kuplaa, muusta en tiedä.

Link to comment
mites tämä auraus mitataan?

 

Vesa

 

- laita merkki vanteen takareunaan vaakatasoon

- mittaa merkin kohdalta matka toisen puolen vanteeseen vastaavaan kohtaan

- työnnä autoa niin paljon että ko. merkki pyörähtää puoli kierrosta, eli on nyt vanteen etureunassa

- mittaa taas etäisyys toisen puolen vanteeseen vastaavaan kohtaan

- takapuolelta mitattu mitta pitää olla 2 - 4 mm suurempi kuin etupuolelta mitattu

Link to comment

Mitäpä sitä autoa liikuttamaan ja rengasta pyöräyttämään? Kyllä sen ihan paikallaankin voi mitata. Ei se siitä mihinkään pyörittelemällä muutu. Kaikissa autoissa ei ole ihan helppoa mitata vanteiden välistä etäisyyttä, kun on se auto siinä välissä. Varsinkin jos se on huolella tontissa...

 

t. Mika

 

ps. Kannattaa huomioida, että vanteen halkaisija vaikuttaa myös pikkusen.

Link to comment

Juuri näin kuten metake tuossa neuvoo, en vaan löytänyt volkkarin säätöarvokirjaa mistään. Mikan kertoo sitten meille paljonko tuo auraus muuttuu tällä tavalla mitaten, jos orkkis nakki on se 155/80/15 ja nyt alla on 185/50/16. Itse en alkanut miettimään moista, vaan tällä mittaustavalla oletan, että erolla ei ole merkitystä. Suurempi murhe on mittaustavan tuoma epätarkkuus.

 

Mutta käydään sitten säätämässä kulmat oikein penkissä jos asia alkaa vaivata.

Link to comment
Mikan kertoo sitten meille paljonko tuo auraus muuttuu tällä tavalla mitaten, jos orkkis nakki on se 155/80/15 ja nyt alla on 185/50/16. Itse en alkanut miettimään moista, vaan tällä mittaustavalla oletan, että erolla ei ole merkitystä. Suurempi murhe on mittaustavan tuoma epätarkkuus.

 

Jep, juuri näin. Itse tuolla joskus päätäni vaivasin enemmänkin, ja tulin siihen tulokseen että aika paljon saa vanne muuttua ennenkuin 15" vanteeseen verrattuna tuolla on mitään vaikutusta.

Link to comment

Pahus, ei ne mennyt lankaan. :-)

 

Mutta Lasselle tiedoksi, että jos 15" vanteella aurausta pannaan 3 mm, niin 16" vanteella sama auraus vastaa noin 3,2 mm eroa.

"Turha tarkkuus teknisissä asioissa on osaamattomuutta."

 

t. Mika

Link to comment

Kysytään tässä topiikissa enkä tee uutta...

 

 

Kupla -69 pallonivelkeulainen 2" kavennetulla akselilla dropeilla ja perää laskettu. Mitkä olisivat oikeat pyöränkulmien säädöt? Minkä mukaan menen tuonne paikalliselle korjaamolle ja sanon että nämä arvot koneeseen, ja vielä niin että tykkään ajaa sillä?? Onko Alfamer:n kirjassa hyvät arvot, vai onko jollain oikein speciaali tietoa asiasta?

 

 

Make

Link to comment

Aurauskulmien tarkoitus on saada pysymään renkaat mahdollisimman suorassa ajotilanteessa. Takavetoisissa etupyörissä on yleensä aurausta koska ajotilanne työntää pyöriä taaksepäin ja haritukselle, etuvetoisessa taas haritusta, koska ajotilanne vetää pyöriä eteenpäin, auraukselle.

 

Sopiva aurauskulma riippuu monesta tekijästä, mitä vähemmän elämisvaraa akselistossa on, eli mitä kovemmat puslat ja tukevampi akselisto, sitä vähemmän aurausta. Auraukseen vaikuttaa myös vanteen ET, tai tarkemmin vanteen keskilinjan paikka olkapoikkeamaan nähden. Mitä kauempana ollaan keskilinjalta, sitä voimakkaammin rengas pyrkii kääntymään haritukselle.

 

Ei tämä nyt maken kysymykseen vastaa, mutta yhteenvetona voisi todeta, että tukeva akselisto + jäykät puslat/nivelet + pieni ET = pieni auraus, siitä voi sitten omaansa lähteä haarukoimaan ja kokeilemaan.

Link to comment

Sittenhän siellä on vielä caster- ja camper-kulmat.

 

Aurauksen tarpeeseen vaikuttaa vielä lisäksi em. kulmat ja sitten vielä ohjauksen rakenne eli miten renkaat käyttäytyy kun väännetään ratista (tappiharitus vai-auraus).

 

Tehtaan arvot on hyvä lähtökohta ja jos tuntuu sen jälkeen huonolta niin sitten vaan sorkkimaan.

 

Tuosta kuplan perän madalluksesta sen verran, että kaiketi alunperin kupla on tehtaalta lähtenyt nälkäisessä takanojassa. Nyt kun asento muutetaan joksikin muuksi, muuttuu myös akselien caster-kulma. Paljonko ja miten se vaikuttaa ajoon ei selviä muuten kuin mittaamalla ja testaamalla.

 

Tää on hyvä esimerkki siitä kun auton rakennetta muuttaa, niin saa mukavasti pikku pohdittavaa jos sille tielle lähtee.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...