Jump to content

Miten kannattaa eristää tollanen pallo?


Guest MillaI

Recommended Posts

Guest MillaI

Siis kuinka tarkkaan?

 

Kannattaako esim. etupenkkien alle laittaa bitumia, sellainen kumimatto mulla jo on hankittu? Keulaan?

Mitä muita eristeitä ja mihin kannattaa laittaa?

 

Mistä saa Dynamattia suomessa?

 

Kaikenlaisia vinkkejä kaipaan?

Link to comment

Varmaan siis äänieristämisestä kyse.

 

Haulla löytyy jotain. Pikaisesti esim:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1704-junakeulan-vuoraus/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1787-äänieristys-ruiskutettavat-äänieristemassat/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7489-äänieristyksen-parannusta/

 

Näillä varmaan pääsee alkuun parempia vastauksia odotellessa.

 

Tuskin se pallokeula niin oleellisesti eroaa etteikö esim junistopikin alla olevia juttuja vois hyödyntää.

Link to comment
Guest Toheltaja

Ei ainakaan mitään vaahtomuovipohjaista, se jos saa kerran kosteeta, joudut repimään ne kaikki veks. Imee kapillaarisesti aika pitkälle ikkunan tiivarista lirahtaneen veden. Yhdestä kuplasta ja sonderista moiset kiskonu pois, kun edellinen omistaja innostuneena eristäny hullujenhuoneeks koko sisustan tolla 15-30mm alumiinipintaisella vaahtopatjalla :D Eli rasvamattoa, tai bitumia, ne ei ime vettä, tosin on syytä saada täysin koria vasten ettei niiden alle jää muhimispaikkoja kosteudelle - sitä pääsee väliin aina kuitenkin

Link to comment

Minä vähän epäilen näitä lämpöeristyksiä, ikkunapintaa on kuitenkin niin paljon että kylmyys hohkaa niistä läpi. Ja ovipahvien alla on kuitenkin ilmaa, joka ei juurikaan pääse liikkumaan, et sinnekään lämpöeristeeksi on turha mitään vaahtomuoveja tai styrokseja (molempia löydetty) tunkea hapattaman autoa.

Link to comment

Mulla oli omassa pallossa eristetty keula kokonaan styroxilla (sisäpuolelta) ja kaikki välit sitten "viimeistelty" uretaanivaahdolla. En ajanut autolla koskaan talvella, joten en tiedä kuinka sikakuuma siitä olisi tullut, mutta epäilen että se ei auta yhtään tai apu tulee vasta -10 kelissä...eli ei koskaan kesäautolle.

 

Itse asiassa kuuma tuli lähinnä noita nerokkaita eristyksiä purkaessa. Uretaani oli aika napakasti johtosarjojen ja muiden ympärillä. Ruostetta löytyi yllättävän vähän.

 

Eli itse aioin tulevaisuudessa panostaa enemmän pukeutumiseen kuin lämpöeristämiseen. Äänieristys on eri juttu. Siihen otan Lindasta mallia!

Link to comment
  • 1 year later...

 

Suomen olosuhteissa mitään eristettä ei saisi pistää suoraan peltiin kiinni. Ilmankosteuden pitää päästä haihtumaan pellin ja eristeiden välissä. Jos ei pääse, niin se menee siitä helpommasta tiestä, eli pellistä läpi. Onneksi pallokeula ei ole nyt niin tiivis että tämä tuottaisi hirmuisia ongelmia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...