Jyrki Toivanen Posted July 3, 2010 Share Posted July 3, 2010 Nyt voi olla, että jos ei vehkeet ole rikki, niin tämän kysymyksen jälkeen taas saa hävetä. Asentelin tuossa vdo:n öljynlämpömittaria. Johdot vedin siten että G:stä anturille, +:sta virtalukon ohjaamaan plussaan, maajohdon maahan ja vielä lampun piuhan. Anturina vdo:n mittatikkuanturi (toistaiseksi). Ongelmana on, että kun lyö virtalukosta sähöt päälle, mittari pomppaa tappiin, yli 140 asteeseen, vaikka moottori on kylmä. Oliskohan tuossa mittari rikki, anturi rikki, vai minä? En tajuu. Mainittakoon muuten, että mittatikkuanturi oli niin pitkä, että sitä piti vääntää, jotta se ei olisi sotkeutunut hihnaan. Samban foorumilta luin sen jälkeen, ettei sitä pitäisi pahemmin väännellä. Heh. Väänsin kyllä aika varovasti ja loivasti, oliskos se siitä rikkoutunut? Vai mikä täsä mättää? Quote Link to comment
-tipi- Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 Piuhat pitäs olla oikein, mitäs tapahtuu jos otat piuhan anturilta irti ja tuikkaat maihin? Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 4, 2010 Author Share Posted July 4, 2010 Siinä öljytikkuanturissahan on kaksi liitintä, toisesta mittarille ja toisesta maihin. Toisessa liittimessä on G. Kai se tulee mittarin G-liittimeen, vai maihinko se pitäisi pistää? Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 G-liittimestä mittariin, tyrkkäsin itse ensin maihin mutta ei vörkkinyt... Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 4, 2010 Author Share Posted July 4, 2010 Näin se mulla on, kokeilin kyllä toisinkin. Ei toimi. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 Jos et ole kauheasti taivuttanut niin tuskin meni anturi rikki. Omaanikin jouduin taivuttamaan ja toimii. Quote Link to comment
JaniM Posted July 4, 2010 Share Posted July 4, 2010 No mittaa vastusta anturista ja kokeile muuttuuko lämmön mukaan. Sillä varmistat että anturi ehjä. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 5, 2010 Author Share Posted July 5, 2010 Kiitos vinkistä, sähköhommat on mulle vähän mysteerejä... pitääpäs mitata tuo. Quote Link to comment
oldis Posted July 5, 2010 Share Posted July 5, 2010 Itse muokkasin tikkuanturin purkamalla sinisen koteloinnin ja lyhentämällä tikkua palstalla vaikuttavan harrastelian suosituksesta. Tikun sisällä kulkee sininen silikonieristeinen ohut piuha joten pientä varovaisuutta siihen lyhentämiseen suositellaan. Hommaan tarvitaan pieni tasapäinen ruuvimesseli jolla erottele kuoren puoliskot toisistaan, sivuleikkuri, juotin ja vakaa käsi. Siinäpä se. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 5, 2010 Author Share Posted July 5, 2010 Tuo olisi ihan hyvä hommeli. Mulla on tikkuanturi kuitenkin varmaankin väliaikaisratkaisu, joten en viitsi hommaan ryhtyä. Mittasin anturin vastuksen ja arvo muuttui kun sille näytti kylmää ja kuumaa. Se siis ilmeisesti toimii. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 10, 2010 Author Share Posted July 10, 2010 Mikähän täsä mättää? Voisikos tuo mittari olla sökö? Anturi siis toimi kun testasin vastuksen muutoksen lämpötilan vaihtuessa. Viisari pomppaa 140 asteeseen vaikka ei anturi olisi kytkettynä. Siis pelkällä plussa- ja maajohdolla. Johdoissa ei vikaa, koska kokeilin toisillakin johdoilla. Quote Link to comment
JaniM Posted July 10, 2010 Share Posted July 10, 2010 Kokeile jollakin vastuksella pelkästään välissä ilman tikkua. Vissiin jossakin 2-5 kohm paikkeilla kun mittasit? Tuolla nyt ainakin eliminoi anturivian pois varmasti. Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 jos anturi ei oo kykettynä niin mittari on sökö jos heti pompaa pohjaan ilman anturia Quote Link to comment
NordBling Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Yleensä bensamittarit ym. vastukseen perustuvat mittarit nimenomaan ponppaavat pohjaan ilman anturia. Sellaseen ongemaan oon törmänny venepuolella että jenkkien anturit on kytketty eripäin, eli kun tankki tyhjenee, vastus anturissa kasvaa joten tällainen mittari napsahtaa pohjaan ilman anturia. Tällasia antureita ja mittareita ei voi sekoittaa keskenään. Ehkä tää ei liittyny tähän mitenkäänn... kuhan knoppailen:-) Quote Link to comment
Broidi Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Mikähän täsä mättää? Voisikos tuo mittari olla sökö? Anturi siis toimi kun testasin vastuksen muutoksen lämpötilan vaihtuessa. Viisari pomppaa 140 asteeseen vaikka ei anturi olisi kytkettynä. Siis pelkällä plussa- ja maajohdolla. Johdoissa ei vikaa, koska kokeilin toisillakin johdoilla. Signaalijohto maissa välillä mittari/anturi. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 11, 2010 Author Share Posted July 11, 2010 Epäilin tuota ja kokeilin toisella johdolla. Ei auttanut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.