Jump to content

Yllättävä ongelma öljynlämpömittarin asentamisessa


Recommended Posts

Posted

Nyt voi olla, että jos ei vehkeet ole rikki, niin tämän kysymyksen jälkeen taas saa hävetä. Asentelin tuossa vdo:n öljynlämpömittaria. Johdot vedin siten että G:stä anturille, +:sta virtalukon ohjaamaan plussaan, maajohdon maahan ja vielä lampun piuhan. Anturina vdo:n mittatikkuanturi (toistaiseksi). Ongelmana on, että kun lyö virtalukosta sähöt päälle, mittari pomppaa tappiin, yli 140 asteeseen, vaikka moottori on kylmä.

 

Oliskohan tuossa mittari rikki, anturi rikki, vai minä? En tajuu. Mainittakoon muuten, että mittatikkuanturi oli niin pitkä, että sitä piti vääntää, jotta se ei olisi sotkeutunut hihnaan. Samban foorumilta luin sen jälkeen, ettei sitä pitäisi pahemmin väännellä. Heh. Väänsin kyllä aika varovasti ja loivasti, oliskos se siitä rikkoutunut? Vai mikä täsä mättää?

Posted

Piuhat pitäs olla oikein, mitäs tapahtuu jos otat piuhan anturilta irti ja tuikkaat maihin?

Posted

No mittaa vastusta anturista ja kokeile muuttuuko lämmön mukaan.

Sillä varmistat että anturi ehjä.

Posted

Itse muokkasin tikkuanturin purkamalla sinisen koteloinnin ja lyhentämällä tikkua palstalla vaikuttavan harrastelian suosituksesta. Tikun sisällä kulkee sininen silikonieristeinen ohut piuha joten pientä varovaisuutta siihen lyhentämiseen suositellaan.

Hommaan tarvitaan pieni tasapäinen ruuvimesseli jolla erottele kuoren puoliskot toisistaan, sivuleikkuri, juotin ja vakaa käsi. Siinäpä se.

Posted

Tuo olisi ihan hyvä hommeli. Mulla on tikkuanturi kuitenkin varmaankin väliaikaisratkaisu, joten en viitsi hommaan ryhtyä.

Mittasin anturin vastuksen ja arvo muuttui kun sille näytti kylmää ja kuumaa. Se siis ilmeisesti toimii.

Posted

Mikähän täsä mättää? Voisikos tuo mittari olla sökö? Anturi siis toimi kun testasin vastuksen muutoksen lämpötilan vaihtuessa.

 

Viisari pomppaa 140 asteeseen vaikka ei anturi olisi kytkettynä. Siis pelkällä plussa- ja maajohdolla. Johdoissa ei vikaa, koska kokeilin toisillakin johdoilla.

Posted

Kokeile jollakin vastuksella pelkästään välissä ilman tikkua. Vissiin jossakin 2-5 kohm paikkeilla kun mittasit?

Tuolla nyt ainakin eliminoi anturivian pois varmasti.

Guest mirri72
Posted

jos anturi ei oo kykettynä niin mittari on sökö jos heti pompaa pohjaan ilman anturia

Posted

Yleensä bensamittarit ym. vastukseen perustuvat mittarit nimenomaan ponppaavat pohjaan ilman anturia. Sellaseen ongemaan oon törmänny venepuolella että jenkkien anturit on kytketty eripäin, eli kun tankki tyhjenee, vastus anturissa kasvaa joten tällainen mittari napsahtaa pohjaan ilman anturia.

Tällasia antureita ja mittareita ei voi sekoittaa keskenään.

 

Ehkä tää ei liittyny tähän mitenkäänn... kuhan knoppailen:-)

Posted
Mikähän täsä mättää? Voisikos tuo mittari olla sökö? Anturi siis toimi kun testasin vastuksen muutoksen lämpötilan vaihtuessa.

 

Viisari pomppaa 140 asteeseen vaikka ei anturi olisi kytkettynä. Siis pelkällä plussa- ja maajohdolla. Johdoissa ei vikaa, koska kokeilin toisillakin johdoilla.

Signaalijohto maissa välillä mittari/anturi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...