Jump to content

-62 kuplaan eteen levyjarrut


Guest skyhawk

Recommended Posts

Guest skyhawk
Posted

Nykyään rummut edessä, säädettävä akseli, 5 pulttinen jako. Millainen levyjarru setti käy kyseeseen pakettiin. jos kellään on myytävänä edullista jarru settiä niin ei muuta kun mailia. jani.kaariainen@luukku.com

Guest laiska`s custom
Posted

mikä into on eteen änkeä kuplaan levyjä,ehjänä noi rummut on vähintäänkin tehokkaat.160km/H pysähtyy viellä helpolla ja varaa leikkiäkin jarruilla lämpeämättä liikaa.eihän volkkarin omat levyt ole rumpujarruja paljoakaan vahvemmat.ilman ohjaimet eturummuille ja taakse levyt jos muka volkkarin jarrut ei riitä....ja saahan kenkiin parempia jarrunauhojakin liimattua,niissä on suuriakin eroja tehokkuudessa.

Posted
mikä into on eteen änkeä kuplaan levyjä,ehjänä noi rummut on vähintäänkin tehokkaat.160km/H pysähtyy viellä helpolla ja varaa leikkiäkin jarruilla lämpeämättä liikaa.eihän volkkarin omat levyt ole rumpujarruja paljoakaan vahvemmat.ilman ohjaimet eturummuille ja taakse levyt jos muka volkkarin jarrut ei riitä....ja saahan kenkiin parempia jarrunauhojakin liimattua,niissä on suuriakin eroja tehokkuudessa.

 

 

Yksi kunnon jarrutus 160kmh vauhdista (ei vielä edes paniikki) niin jarrut on totaalisen pois pelistä 15-30 minuuttia. Älähän ny liikaa kehu.

 

Jan

Posted

Joo, ihan mukavat nuo rumpujarrut on normiajelussa, mutta lämpiämistä vastaa kyllä huonot rankemmalla käytöllä.

 

Isoon vitosen jakoon ei kyllä sitten taida halpaa ratkaisua löytyä levyjarrurintamalta. Halvin ratkaisu olisi tuosta jaosta luopuminen ja madaltava olka-akseli johon sopii uudemman kuplan levyjarrut.

Posted

Eteen rummut ja taakse levyt hoh hoijaa....Kyllä olis aika komia näky vanteen välistä. Mä en ainakaan aio leikkiä millään eturumpujarruilla yhtään,levyissä on moniakin etuja. Ja kun ne jarrut saa muuttaa nykyään paremmiksi kerta ilman kanta-auton prosenttien vähenemistä niin ei ole mitään perusteita käyttää rumpuja. paitsi jos vättämättä haluaa pitää 5-pulttijaon.

Posted

korjatkaa jos olen väärässä mutta, taakse tarvii vissiin kovaa ajaessa hieman enempi pysäytys tehoa..? siis puhuttaessa taka-moottorisista,,

Guest ritariässä
Posted

Yksi kunnon jarrutus 160kmh vauhdista (ei vielä edes paniikki) niin jarrut on totaalisen pois pelistä 15-30 minuuttia. Älähän ny liikaa kehu.

 

Jan

 

 

nyt pojat kyllä joko liioittelee tai eivät tiedä miltä hyvät orkkis rumpujarrutkin voi tuntua kun rumpuina hyvät ja mitoissaan olevat orkkis vag osat ja kenkinä ei mitkä tahansa tarvikkeet ja vieläpä kengät säädetty kohdilleen. kannattaa myös muistaa vanhojen jarruletkujen myös antavan periksi kovissa jarrutuksissa jne...

Posted

Mä hommasin vuos sitten CB:ltä viispulttisen levyjarrusarjan eteen -66 kuplaan ja noita saa myös vanhemmalle keulalle http://koti.mbnet.fi/beetle67/jarru.jpg . Mukana tuli teräspunosletkut joten ei vanhat letkutkaan pääse pullistelemaan. Ei noille sen suurempaa tarvetta ollut mutta kunhan omaksi iloksi tuli hommattua :) Ehkä seuraavaksi taakse myös..

Posted

Levyjä ei tarvi säätää, se on plussaa se. Ja takajarrut ei saa olla niin paljoa tehokkaammat että lukittuvat ennen etusia, muuten mennään perse edellä. Ominaisuus varmaan ilmenee jo ennen lukkojarrutustakin, tään takia esim. eteen laitetaan aina huonommat renkaat.

 

nyt pojat kyllä joko liioittelee tai eivät tiedä miltä hyvät orkkis rumpujarrutkin voi tuntua kun rumpuina hyvät ja mitoissaan olevat orkkis vag osat ja kenkinä ei mitkä tahansa tarvikkeet ja vieläpä kengät säädetty kohdilleen.

 

Sillonko ei jarrut kuumu? Tosin paniikkijarrutus 160 vauhdista ilman moottorijarrutusta, ja on varmaan vakioauton kun auton poissa pelistä.

Guest ritariässä
Posted

en sanonut mitään jarrujen kuumenemisesta. tottakait ne kuumuu ja pitää ja ne on myös todettu toimivan kuumanakin kuten muiden autojen jarrujen. 50-30 vuotiaan volkkarin kohdalla kun ei enää oo monellakaan mitään käsitystä jarrujen kokonaistoiminnasta. siellä on muitakin jarrutustehoon/tuntumaan vaikuttavia tekijöitä kuín itse rummut jne...

 

jos jarrut häipyy yhden kovavauhtisen jarrutuksen jälkeen 15-30 minsaksi, on jossain oikeesti vikaa ja/tai jarruista osalaatuista palikkaa.

 

otetaan nyt vaikka yksi esimerkki rumpujarruista ja niiden säätötarpeesti. tirple hiiten avostani en oo säätäny kertaakaan jarruja sitten kevään 1997 ja ajanutkin oon kilsoina jotain 20000km ja siihen päälle vielä jenkeissä ajetut mailit säädön jälkeen.

 

en oo kuitenkaan rumpujarrufanaatikko, mut kun on sekä etulevyllisistä että rummullisista kuplista kokemusta, ei noissa hirveita eroja oo käytännössä. enemmänkin jarrujen yleiskunto ja niissä kaytetyt palikat vaikuttaneet jarrutehoon/tuntumaan.

Guest ritariässä
Posted

vielä tohon rengasasiaan. yleinen suositus on laittaa aina paremmat renkaat taakse. itte oon kokeillu toistakin tapaa menestýksellisesti talvellakin. etuvetoiseen kun laittaa huonommat eteen, ei pysähdy liukkaalla ja valoista lähteminen vaivalloista. kun laitta ne paremmat eteen, alkaa meno maistua turvallisemmalta. vaikka oon pitäny pikkasen huonompia takana, ei oo se perse koskaan tullu rinnalle kurvissa käännellen taikka kovia jarrutellen.

 

mielestäni näissä rengasasiossakin vois käyttää tervettä järkeä joka perustuu omiin kokemuspohjiin, eikä sokeasti luottaa esim TM raamatun rengasohjeisiin. tietty renkaiden sijoitteluun vaikuttaa mm autojen vetotapa, eli monasti takavetoisessa toimittava paremmat taakse periaatteella, mut etuvetoisten kohdalla ei ookkaan enää niin selkeetä.

 

kyl mää kuplaankin laittaisin eteen ne pikkasen paremmat, ku keula on niin kevyt ja kuitenkin puskis kurveissa helposti ja jarruttaessa olis aina ne jarrut vaan edestä lukossa. eikä se perä tuu sivulle ellei oo tapana ajaa kaikkia kurvia talla pohjassa jne...

 

kokeilkaapa joskus oli nastat tai kitkat.

Posted

Onkohan se mukavampi jarruttaa mutka suoraksi etupainoisilla jarruilla vai takapainosilla jolloin voi ainakin ohjata etupyörillä suunta?????

Guest Kimmo Ovaska
Posted

[OFFTOPIC]

Hmmm... Eli pitoa on niin vähän, että etupyörät eivät jarruttaessaan ohjaisi? Tällöin ohjaaminen takajarrut lukossa saattaa johtaa ohjaamon täyttymiseen käsistä. :D

 

Eli mieluiten menen mutkan pitkäksi siten, että kaikki pyörät hidastavat menoa mahdollisimman paljon.

[/OFFTOPIC]

Posted
etuvetoiseen kun laittaa huonommat eteen, ei pysähdy liukkaalla ja valoista lähteminen vaivalloista.

 

Sitten sulla on renkaat vaihtokunnossa. Ja edelleen mun terve(?) järki ja kokemus sanoo, että paremmat taakse huolimatta vetotavasta.

 

Onkohan se mukavampi jarruttaa mutka suoraksi etupainoisilla jarruilla vai takapainosilla jolloin voi ainakin ohjata etupyörillä suunta?????

 

Panepa kokeeksi taakse kesärenkaat ja eteen nastarenkaat ja polkase vaikka suoralla tiellä jarru pohjaan - siinä ei paljoa ohjailla.

 

p.s. seuraavaksi voidaan kaikki ruveta väittelemään vaikka sumuvaloista tai nasta vs. kitka :)

Guest ritariässä
Posted

joo, edessä on nykyiset ekaa alla ja takana toista. kyllä ne renkaiden ominaisuudet vaan kulumisen mukaan muuttuu. varmaan olisi tullut kaupunkiajossa jo muutamat peräänajot suoritettua jos olis ollu edessä kuluneemmat renkaat ja sitä kautta huonompi jarrutuspito siellä. samoin on mukavampi lähteä etuvetoisella liikennevaloista paremmin pitävillä renkailla.

 

en ala asiasta enempää inttämään, kerroin vaan rohkeesti mikä mun mielestä toiminut tän auton kohdalla paremmin.

Posted

Taitaa pohjoisessa olla erilaiset kelit talviaikaan... Kyllä on useasti aamuisin motarin rampissa aamuisin etuvetoisessa tai nelikossa perä irti ja ei tulisi sen tähden mieleenkään laittaa huonompia renkaita taakse. Mutta rampit onkin vaan mustassa jäässä ja pohjoisen lumikelillä tilanne voi olla toinen.

Guest Ooppiumi
Posted

Oulun kieppeillä motarille tuleminen on taitolaji kummassakin tapauksessa oli huonommat renkaat takana, tai edessä( ainakin etuvetosella ). Jos paremmat edessä, niin saa kiihdytettyä, mutta sitten tullaan joissain tapauksessa aika helposti peräliirrossa. Jos paremmat takana ja edessä kohtuu huonot, niin siihen moottoritien nopeuteen ei kyllä kovin tehokkaasti saa kiihdytettyä. Ja siitä on sujuva liikennevirtaan liittyminen kaukana ;). Kuplalla taas sitten ei meinaa saada ohjattua, jos edessä on kehnot gummit ( vaikka keulalla olisi parinkymmenen kilon hiekkasäkki ). Mutta kyllä tuon jarruttaessa hiemankaan lujemmin huomaakin...

Posted

Moon kyllä sitä mieltä että levyjarrut edessä on erittäin jees.

Huollon ja säätelyn tarpeen vähäisyys yhtenä plussana. Loppuu se oikeelle eiku vasemmalle arpominen.

Korostuu vaan mitä suurempia matkanopeuksia käyttää, kun motarilla tojotat tykkäävät vaihtaa kaistaa eteen... (onkelma korostuu autobahnoilla).

Hyvät kokemukset VW:n omista levyjarruista ja CSP:n isojako levyistä (perus paksutolpantakajarrut takajarrut tuntuivat alitehoisilta). Henkilökohtaisia koeajokilometrejä on molemmilla systeemeillä paljon.

Renkaista ei muuta kommettia kun jotta: vanhoilla p##koilla ei kannata ajella.

t:seb.

Posted

Iso viitonen se ainoa oikea!

Eikö kukaan muka ole tehnyt itse Levyjarruja isolle vitoselle?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...