Jump to content

Liikaa voltteja


Recommended Posts

Nyt en ymmärrä. Haulla kävin jo palstalta läpi mutta en valaistunut... Olisiko jollain neuvoa tähän?

Palliksen tasavirtalaturi lataa tyhjäkäynnillä noin 13V ja kierroksilla menee mittarin tappiin asti eli lienee yli 16V. Jännitteensäätimenä on uusi Bosch, liitännät on oikein (uskon ainakin näin vahvasti, tarkistettu monta kertaa), lisämaadoituspiuhakin menee säätimen kiinnitysruuvin alta laturin runkoon.

Kolmea eri jännitteensäädintä oon kokeillut. Sama juttu paitsi yhdellä selkeästi rikkinäisellä, joka ei nostanut voltteja kauhiasti yli 12V. Kuin myös varmuuden vuoksi kahta eri volttimittaria, joka on kytketty kabiinin puolella johtoon johon tulee virta kun avaimesta kääntää. Liitännät on rapsuteltu.

Link to comment

Mietityttää tuo "lisämaadoituspiuha"... Mulla on semmonen hatara mielikuva että puolijohdetyyppisen säätimen koppa ei ole maadoitettu vaan siinä on joku muu jännite.

 

EDIT: niin jos se on tosiaan jalan kiinnitysruuvi niin sehän on maassa kait.

Link to comment

Lisämaadotuspiuha ihan varalta, jos jostain syystä ei saiskaan kunnolla maita sen ruuvin kautta. Ei välttämättä sitä tarvii loppujen lopuksi.

Heti kun ehtii, kokeilen vielä todistetusti toimivalla vanhalla jännitteentasaajalla. Taitaa olla uudet tasaajat rikki, ei tää muuten näin hankalaa voi olla... No, katotaan! :)

Link to comment

No jos akku on tyhjä tai reilusti vajaa voi alussa latausjännite hyvinkin olla tuon suuruinen. Sen pitäisi kuitenkin laskea akun varaustilan mukaan. Hetkellisestä korkeasta latausjännitteestä ei kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä.

Link to comment
No jos akku on tyhjä tai reilusti vajaa voi alussa latausjännite hyvinkin olla tuon suuruinen. Sen pitäisi kuitenkin laskea akun varaustilan mukaan. Hetkellisestä korkeasta latausjännitteestä ei kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä.

 

Sekava väite.

 

Latausjännite mitataan akulta eikä se saa nousta 16 volttiin, ei edes viiteentoista. Edes hetkellisesti.

Link to comment

 

Latausjännite mitataan akulta eikä se saa nousta 16 volttiin, ei edes viiteentoista. Edes hetkellisesti.

 

No mulle on aika turhaa alkaa neuvoa miten jännite mitataan. Teoria ja käytäntö vaan joskus ei kulje käsikädessä edes sähkötekniikassa.

Link to comment

 

Latausjännite mitataan akulta eikä se saa nousta 16 volttiin, ei edes viiteentoista. Edes hetkellisesti.

 

No mulle on aika turhaa alkaa neuvoa miten jännite mitataan. Teoria ja käytäntö vaan joskus ei kulje käsikädessä edes sähkötekniikassa.

 

Koskeeko tämä lausuntosi VW:n tasavirtalaturia vai autojen latureja yleisesti?

Link to comment

Kyllä se juuri noin menee niinkuin Marko asian esitti, eikä koske pelkkää VW:n (tasa)virtalaturia. Joka ei usko niin ottaa yleimittarin käteen ja menee mittaamaan. Täydellä akulla ihanteellinen latausjännite olisi luokkaa 14.2 volttia, mutta tyhjällä akulla se ihanne ei aina toteudu..

Link to comment
kunnossa olevassa lataussysteemissä akun jännite ei voi olla 16v edes hetkellisesti

 

Tämäkin on totta, koska kunnossa olevassa järjestelmässä ei pitäisi olla tyhjää akkua. Jos akussa on varausta jäljellä niin ainakin normi vaihtovirtalaturin säätimen pitäisi pystyä pitämään jännite oikealla tasolla.

 

Tyhjän akun kanssa tilanne on toisin, koska akun vastus kasvaa äärettömäksi ja lataussäädin ei tunnista kuormaa, suurinpiirtein sama tilanne kuin jos ottaisit akun kokonaan pois.

Link to comment
Aijjaa. Viimeksi ku mittailin laturia kuormitustestissä niin jännite pysy alle 15 voltin, mutta ampeereja olikin sitten reilusti.

 

Tottakai, näinhän se pitääkin. Jos ampeereja tuli edes suunnilleen se mitä laturista luvataan, niin laturi lienee oli kunnossa. Kokeileppa paljonko laturi antaa jännitettä ilman kuormaa..

Link to comment

Mulla oli tasavirtalaturi kymmenisen vuotta. Laturi oli muuten hyvä mutta se oli niin älyttömän väkivahva virrantuottaja että tyhjä akku kosahti heti kuuteentoista volttiin.

Pakko oli pitää pyyhkimiä päällä talvellakin että sai vähän edes toppuuteltua älytöntä tuottoa.

Link to comment

Noniin. Testasin toimivalla käytetyllä japanialaisella jännitteensäätimellä.

Hetken näytti hyvältä. Lataus tasan 14V suuremmillakin kierroksilla, mutta laski 12V kohdille kun konetta jonkin aikaa käytti, vaikka antoi kierroksiakin. Ja säädin kuumeni, ei varmaan pitäis kauhiasti...

Ja sitten taas uudella Boschilla kokeilu. Voltit tapissa eli yli 16V jo tyhjäkäynnillä, vaikka ois valot ja muita laitteita päällä. Ei hetkellisesti 16V vaan koko ajan.

Akku on uusi ja siinä on potkua, eli sekään ei voi olla ongelman aiheuttajana. Seuraavaksi vaihtoon lähtee kaikki johdot, akunkengät ja maadoituskaapeli.

Link to comment

Ei kait tuo laturin DF-napa (eli se pienempi) kosketa maata jostain kohtaa? Johto koskettais, tai sitten laturin sisällä.

Laturi kävis täysillä ja paistais sitten nuo säätimet yksi kerrallaan.

 

Mittaa varuilta käydessä ollessa jännite DF:n ja maan väliltä, pitäs olla monta volttia (varmaan 4V tai 10V tai jotain) kun on kierroksia. Jos on nolla volttia niin jossain on kiinteä kontakti.

Link to comment

Se DF ei oikeastaan "pukkaa" mitään vaan sen kautta säädin maadoittaa kenttäkäämin. Laturi lataa täysillä kun DF on täysin maadoitettu.

Mitatessa pitää olla säädin ja kaikki piuhat paikallaan. Viallinen säädinkin voi maadoittaa DF:n.

Link to comment

Kokeillessa DF:ää kaikki johdot oli kiinni ja tasaajana uusi Bosch.

Ja aiemmin vanha mekaaninen toimi hetken, kunnes kuumeni ja lataus loppui hiljalleen. Eli laturi ilmeisesti työntää virtaa ihan täysillä koko ajan...

No, kellarissa on tallessa tasapötkylä vaihdettavaksi. Laturijumppapumppa!

 

Aina joskus pitää itseään muistuttaa, että tää on vapaaehtoinen harrastus. Eioo pakko, josei taho. :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...