Heka Posted July 12, 2010 Share Posted July 12, 2010 Nyt en ymmärrä. Haulla kävin jo palstalta läpi mutta en valaistunut... Olisiko jollain neuvoa tähän? Palliksen tasavirtalaturi lataa tyhjäkäynnillä noin 13V ja kierroksilla menee mittarin tappiin asti eli lienee yli 16V. Jännitteensäätimenä on uusi Bosch, liitännät on oikein (uskon ainakin näin vahvasti, tarkistettu monta kertaa), lisämaadoituspiuhakin menee säätimen kiinnitysruuvin alta laturin runkoon. Kolmea eri jännitteensäädintä oon kokeillut. Sama juttu paitsi yhdellä selkeästi rikkinäisellä, joka ei nostanut voltteja kauhiasti yli 12V. Kuin myös varmuuden vuoksi kahta eri volttimittaria, joka on kytketty kabiinin puolella johtoon johon tulee virta kun avaimesta kääntää. Liitännät on rapsuteltu. Quote Link to comment
metake Posted July 12, 2010 Share Posted July 12, 2010 Oletko mitannut toisella yleismittarilla? Meillä on tallilla muutama yleismittari ja yksi niistä näyttää pelkästä irtoakusta 17 voltin jännitettä... Quote Link to comment
Pepe Posted July 12, 2010 Share Posted July 12, 2010 Niinhän tuossa sanotaan, että useammalla mittarilla mittailtu... Quote Link to comment
Heka Posted July 12, 2010 Author Share Posted July 12, 2010 Juu, mittasin tarvikevolttimittareilla. Ovat olleet aiemmin kiinni Kuplassa vaihtovirtalaturin kera ja näyttäneet molemmat oikein. Quote Link to comment
multanen Posted July 12, 2010 Share Posted July 12, 2010 Mietityttää tuo "lisämaadoituspiuha"... Mulla on semmonen hatara mielikuva että puolijohdetyyppisen säätimen koppa ei ole maadoitettu vaan siinä on joku muu jännite. EDIT: niin jos se on tosiaan jalan kiinnitysruuvi niin sehän on maassa kait. Quote Link to comment
Heka Posted July 13, 2010 Author Share Posted July 13, 2010 Lisämaadotuspiuha ihan varalta, jos jostain syystä ei saiskaan kunnolla maita sen ruuvin kautta. Ei välttämättä sitä tarvii loppujen lopuksi. Heti kun ehtii, kokeilen vielä todistetusti toimivalla vanhalla jännitteentasaajalla. Taitaa olla uudet tasaajat rikki, ei tää muuten näin hankalaa voi olla... No, katotaan! :) Quote Link to comment
Marko Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 No jos akku on tyhjä tai reilusti vajaa voi alussa latausjännite hyvinkin olla tuon suuruinen. Sen pitäisi kuitenkin laskea akun varaustilan mukaan. Hetkellisestä korkeasta latausjännitteestä ei kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä. Quote Link to comment
multanen Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 No jos akku on tyhjä tai reilusti vajaa voi alussa latausjännite hyvinkin olla tuon suuruinen. Sen pitäisi kuitenkin laskea akun varaustilan mukaan. Hetkellisestä korkeasta latausjännitteestä ei kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä. Sekava väite. Latausjännite mitataan akulta eikä se saa nousta 16 volttiin, ei edes viiteentoista. Edes hetkellisesti. Quote Link to comment
Marko Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 Latausjännite mitataan akulta eikä se saa nousta 16 volttiin, ei edes viiteentoista. Edes hetkellisesti. No mulle on aika turhaa alkaa neuvoa miten jännite mitataan. Teoria ja käytäntö vaan joskus ei kulje käsikädessä edes sähkötekniikassa. Quote Link to comment
multanen Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 Latausjännite mitataan akulta eikä se saa nousta 16 volttiin, ei edes viiteentoista. Edes hetkellisesti. No mulle on aika turhaa alkaa neuvoa miten jännite mitataan. Teoria ja käytäntö vaan joskus ei kulje käsikädessä edes sähkötekniikassa. Koskeeko tämä lausuntosi VW:n tasavirtalaturia vai autojen latureja yleisesti? Quote Link to comment
metake Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 Kyllä se juuri noin menee niinkuin Marko asian esitti, eikä koske pelkkää VW:n (tasa)virtalaturia. Joka ei usko niin ottaa yleimittarin käteen ja menee mittaamaan. Täydellä akulla ihanteellinen latausjännite olisi luokkaa 14.2 volttia, mutta tyhjällä akulla se ihanne ei aina toteudu.. Quote Link to comment
multanen Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 No hävisin äänin 2-1 mutta olen edelleen sitä mieltä että kunnossa olevassa lataussysteemissä akun jännite ei voi olla 16v edes hetkellisesti ("hetkellisesti"=esim. yli 5 sekuntia eli ei esim. 0.001 sekunti). Quote Link to comment
metake Posted July 14, 2010 Share Posted July 14, 2010 kunnossa olevassa lataussysteemissä akun jännite ei voi olla 16v edes hetkellisesti Tämäkin on totta, koska kunnossa olevassa järjestelmässä ei pitäisi olla tyhjää akkua. Jos akussa on varausta jäljellä niin ainakin normi vaihtovirtalaturin säätimen pitäisi pystyä pitämään jännite oikealla tasolla. Tyhjän akun kanssa tilanne on toisin, koska akun vastus kasvaa äärettömäksi ja lataussäädin ei tunnista kuormaa, suurinpiirtein sama tilanne kuin jos ottaisit akun kokonaan pois. Quote Link to comment
Sakke Posted July 15, 2010 Share Posted July 15, 2010 Aijjaa. Viimeksi ku mittailin laturia kuormitustestissä niin jännite pysy alle 15 voltin, mutta ampeereja olikin sitten reilusti. Quote Link to comment
metake Posted July 15, 2010 Share Posted July 15, 2010 Aijjaa. Viimeksi ku mittailin laturia kuormitustestissä niin jännite pysy alle 15 voltin, mutta ampeereja olikin sitten reilusti. Tottakai, näinhän se pitääkin. Jos ampeereja tuli edes suunnilleen se mitä laturista luvataan, niin laturi lienee oli kunnossa. Kokeileppa paljonko laturi antaa jännitettä ilman kuormaa.. Quote Link to comment
multanen Posted July 15, 2010 Share Posted July 15, 2010 Mulla oli tasavirtalaturi kymmenisen vuotta. Laturi oli muuten hyvä mutta se oli niin älyttömän väkivahva virrantuottaja että tyhjä akku kosahti heti kuuteentoista volttiin. Pakko oli pitää pyyhkimiä päällä talvellakin että sai vähän edes toppuuteltua älytöntä tuottoa. Quote Link to comment
Heka Posted July 17, 2010 Author Share Posted July 17, 2010 Noniin. Testasin toimivalla käytetyllä japanialaisella jännitteensäätimellä. Hetken näytti hyvältä. Lataus tasan 14V suuremmillakin kierroksilla, mutta laski 12V kohdille kun konetta jonkin aikaa käytti, vaikka antoi kierroksiakin. Ja säädin kuumeni, ei varmaan pitäis kauhiasti... Ja sitten taas uudella Boschilla kokeilu. Voltit tapissa eli yli 16V jo tyhjäkäynnillä, vaikka ois valot ja muita laitteita päällä. Ei hetkellisesti 16V vaan koko ajan. Akku on uusi ja siinä on potkua, eli sekään ei voi olla ongelman aiheuttajana. Seuraavaksi vaihtoon lähtee kaikki johdot, akunkengät ja maadoituskaapeli. Quote Link to comment
multanen Posted July 18, 2010 Share Posted July 18, 2010 Ei kait tuo laturin DF-napa (eli se pienempi) kosketa maata jostain kohtaa? Johto koskettais, tai sitten laturin sisällä. Laturi kävis täysillä ja paistais sitten nuo säätimet yksi kerrallaan. Mittaa varuilta käydessä ollessa jännite DF:n ja maan väliltä, pitäs olla monta volttia (varmaan 4V tai 10V tai jotain) kun on kierroksia. Jos on nolla volttia niin jossain on kiinteä kontakti. Quote Link to comment
Heka Posted July 19, 2010 Author Share Posted July 19, 2010 Kiitos, tämä selvensi! DF ei pukkaa mitään eli laturin sisällä on ilmeisesti piuha maissa. Taitaa olla parasta vaihtaa koko pötkäle. Quote Link to comment
multanen Posted July 19, 2010 Share Posted July 19, 2010 Se DF ei oikeastaan "pukkaa" mitään vaan sen kautta säädin maadoittaa kenttäkäämin. Laturi lataa täysillä kun DF on täysin maadoitettu. Mitatessa pitää olla säädin ja kaikki piuhat paikallaan. Viallinen säädinkin voi maadoittaa DF:n. Quote Link to comment
Heka Posted July 19, 2010 Author Share Posted July 19, 2010 Kokeillessa DF:ää kaikki johdot oli kiinni ja tasaajana uusi Bosch. Ja aiemmin vanha mekaaninen toimi hetken, kunnes kuumeni ja lataus loppui hiljalleen. Eli laturi ilmeisesti työntää virtaa ihan täysillä koko ajan... No, kellarissa on tallessa tasapötkylä vaihdettavaksi. Laturijumppapumppa! Aina joskus pitää itseään muistuttaa, että tää on vapaaehtoinen harrastus. Eioo pakko, josei taho. :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.