Jump to content

Kuplan vaihdelaatikon irroitus!


Guest ttk72

Recommended Posts

Posted

Ilmeisesti täällä jossain olisi ollut kyseisestä asiasta tietoa mutta en haulla kuitenkaan löytänyt...joten miten irroitetaan kuplan vaihdelaatikko? Onko monella pultilla kiinni ja onko mitä muuta huomioitavaa? Auto on 1973 vm. Kiitokset vastauksista!

 

Tero

Posted

Mikä malli? On kahta perus mallia vaihdelaatikon irroitusta ajatellen. Joko heiluriakseli malli tai Irssi malli. Jälkimmäinen 1302-1303 malleissa.

Posted

No ensin se kone pois. Sitte laatikon takapäästä pari isompaa pulttia irti aisojen päästä, loodan etupäästä pari kolme pulttia irti ja maajohto loodan kyljestä. Akseliputket pyörien päästä latoista irti, jarruputket irti, käsijarruvaijerit rumpujen sisältä irti ja takapenkin alta luukku auki ja vaihdekepin liitos irti. Akusta kaapelit irti (mieluiten jo kun alat konetta poistamaan) ja startin päästä johdot irti. Ja vielä kytkinvaijeri irti. Nyt ei kovin lujassa enää pitäisi olla...

Posted

Kiitokset erittäin hyvästä selostuksesta! Kaikille asia ei selviä ihan parillakaan vilkaisulla vaan sanallinen selityskin on paikallaan. Kiitos ja kumarrus Mikko Koolle!

 

 

 

 

No ensin se kone pois. Sitte laatikon takapäästä pari isompaa pulttia irti aisojen päästä, loodan etupäästä pari kolme pulttia irti ja maajohto loodan kyljestä. Akseliputket pyörien päästä latoista irti, jarruputket irti, käsijarruvaijerit rumpujen sisältä irti ja takapenkin alta luukku auki ja vaihdekepin liitos irti. Akusta kaapelit irti (mieluiten jo kun alat konetta poistamaan) ja startin päästä johdot irti. Ja vielä kytkinvaijeri irti. Nyt ei kovin lujassa enää pitäisi olla...
Posted

Olkaat hyvä vaan.

 

Vielä tuli mieleen, että kun kone on vielä autossa kiinni, niin kannattaa jo tässä vaiheessa irroittaa jarrurumpujen/vetoakselien mutterit. Ovat kokoa 36mm ja alkuperäinen kiristysmomentti on 36 kgm, eli todella lujassa. Ja saattaa olla, että aika ja ruoste ovat vielä hieman kiristäneet otetta...

  • 5 years later...
Guest papatti
Posted

moro ,mulla olis samat mielessä mut kaveri peloitteli et kun vetareita irroittaa niin olis tosi tiuhat rihlat ja pitäis tosi hyvin merkata missä asennossa /kohdassa nyt on ?? jos tosiaan noin helppo kun kerroit niin sit uskallan ja kykenen homman tekee ,kone on jo alhaalla ja kyse-69 1500.

Posted

moro ,mulla olis samat mielessä mut kaveri peloitteli et kun vetareita irroittaa niin olis tosi tiuhat rihlat ja pitäis tosi hyvin merkata missä asennossa /kohdassa nyt on ?? jos tosiaan noin helppo kun kerroit niin sit uskallan ja kykenen homman tekee ,kone on jo alhaalla ja kyse-69 1500.

Kaveri on varmaan puhunut/muistellut jousilattojen irrotusta. Niitä ei tarvitse irroittaa. Vetarin suojaputket irroitetaan jousilatoista ja jousilatat jää paikoilleen.

Guest papatti
Posted

kiitos vastauksesta ,mutta vielä selvennystä . eli irroitanko vetarit laatikon poskista ja tipahtaako loota vetarien välistä vai kuinka . etsin netistä videota asiasta mutta en löytänyt muuta kuin kaverin joka otti koko paketin pois eli akselit ja loota ja rummut jäi paikoilleen. 

Posted

Koko paketti akseleineen irti..

Käsijarruvaijerit ja jarruletkut akseleista irroitettava tietenkin niinkuin aikaisemmin mainittu

Guest papatti
Posted

kiitos neuvoista etenkin soukka oli tosi hyvät peksit .

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...